Dinsdag 09/08/2022

Asteroïde scheert morgen rakelings langs de aarde

Een illustratie van NASA. Beeld AP
Een illustratie van NASA.Beeld AP

Een pas ontdekte asteroïde ter grootte van een huis passeert zondagavond de aarde op relatief korte afstand. De asteroïde, 2014 RC, scheert voorbij op 40.000 kilometer, een tiende van de afstand van de maan tot de aarde. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA gemeld.

Redactie

De ruimtesteen heeft een doorsnee van zo'n 18 meter. Hij zal niet met het blote oog te zien zijn, maar waarschijnlijk wel met de relatief kleine telescopen van amateur-sterrenkijkers.

De koers van de asteroïde zal van dichtbij worden bestudeerd, maar vooralsnog hebben wetenschappers nog geen gevaar voor de aarde gedetecteerd. De asteroïde levert volgens NASA geen gevaar op voor weer- en communicatiesatellieten, die doorgaans op een hoogte van 36.000 kilometer met de aarde meedraaien.

2014 RC is een fractie kleiner dan de asteroïde die vorig jaar ontplofte boven het Russische Tsjeljabinsk. Door de bijbehorende drukgolf sneuvelden talloze ruiten en raakten gebouwen beschadigd. Er vielen rond de duizend gewonden.

De asteroïde werd pas enkele dagen geleden ontdekt in het Catalina Sky Survey nabij Tucson in de Amerikaanse staat Arizona. De nacht daarop werd de asteroïde ook gedetecteerd door de Pan-STARRS 1 telescoop vanop de Haleakalavulkaan op het eiland Maui in de Amerikaanse staat Hawaii.

De asteroïde zal zondag op een haar na de aarde missen. Beeld NASA