Zaterdag 01/10/2022

Voor u uitgelegdWetenschap

Deze wagon vangt tonnen CO2 uit de lucht (als je er een heleboel aan elkaar koppelt)

De CO2-vangende wagon van CO2Rail Beeld Bachman et al, Joule
De CO2-vangende wagon van CO2RailBeeld Bachman et al, Joule

Koolstofdioxide uit de lucht halen kan helpen klimaatverandering in de hand te houden. Een Amerikaanse start-up wil er de trein voor nemen.

Willem Schoonen

Hij ziet eruit als een wagon voor het transport van vloeistoffen. Maar bovenop heeft hij eigenlijk een luchtinlaat aan de ene kant en een uitlaat aan de andere. In de wagon wordt CO2 uit de binnenkomende luchtstroom gehaald door het chemisch te binden. Aan de achterkant komt CO2-vrije lucht naar buiten. De afgevangen CO2 wordt gekoeld en onder druk opgeslagen en bij het eerstvolgende station afgeleverd, als bruikbare grondstof voor de industrie.

Een geweldig simpele oplossing voor het teveel aan broeikasgassen? De bedenker, Eric Bachman van de Amerikaanse start-up CO2Rail, is optimistisch. Samen met wetenschappers van de Universiteit van Toronto legt hij het systeem in vakblad Joule uit.

Minder is beter

Minder uitstoten is beter, maar CO2 afvangen wordt gezien als een aanvullende manier om klimaatverandering tegen te gaan, ook door het IPCC, het klimaatpanel van de Verenigde Naties. CO2 afvangen kan uit de rookgassen van industriële installaties, maar ook uit de lucht zelf. Probleem is de concentratie van CO2 in de lucht. Voor een gezond klimaat is die te hoog, maar voor het oogsten van CO2 eigenlijk veel te laag.

Lucht is voornamelijk stikstof en zuurstof; op een miljoen van hun moleculen vind je maar 400 CO2-moleculen. Dat betekent dat je door een installatie grote hoeveelheden lucht moet jagen. En wil je eenmaal gevangen CO2 gebruiken, dan moet je die eerst bevrijden. Beide processen kosten energie. Maar liefst niet uit fossiele brandstoffen.

Bachman kwam op het idee een CO2-vanger aan de trein te hangen, want al rijdende krijg je voldoende lucht binnen zonder te hoeven pompen. En rijden doet die trein toch; een of meer extra wagons vergen maar een klein beetje extra trekkracht. In de wagon van Bachman wordt CO2 gebonden met technologie van een andere Amerikaanse start-up, Verdox. Deze gebruikt een organische stof, die onder elektrische spanning CO2 bindt, en die CO2 weer loslaat als het spanningsveld wordt omgedraaid.

Dat vergt ook energie, maar die wordt gehaald uit zonnepanelen op het dak van de wagon én uit het remsysteem van de trein. Als een trein remt, komt er energie vrij, normaal gesproken in de vorm van warmte die vervliegt. Moderne treinen en andere vervoersmiddelen hebben echter remsystemen die die vrijkomende energie omzetten in elektriciteit. Die wordt in de wagon van Bachman opgeslagen in batterijen om de CO2-vanger van de benodigde stroom te voorzien.

De uitvinder verwacht dat de kostprijs van een ton afgevangen CO2 onder de 50 dollar kan blijven. Daarmee komt CO2Rail in de buurt van wat bedrijven moeten betalen om een ton CO2 te mogen uitstoten.

De oogst van één wagon is bescheiden: 3.000 ton CO2 per jaar. Kijk je naar alle goederentreinen wereldwijd, dan heb je het om een oogst van miljarden tonnen CO2 per jaar. Bachman becijfert de mogelijke oogst van zijn CO2-vangers op 400 miljoen ton CO2 per jaar in 2030.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234