Zondag 29/05/2022

PortretAutofabrikant Rivian

Dromen macho’s van elektrische wagens? Wel als het van Rivian-oprichter Robert J. Scaringe afhangt

Robert J. Scaringe bij de presentatie van Rivians eerste elektrische auto, november 2018 in Los Angeles. Beeld Getty Images for Rivian
Robert J. Scaringe bij de presentatie van Rivians eerste elektrische auto, november 2018 in Los Angeles.Beeld Getty Images for Rivian

Dé nieuwkomer op de markt van elektrische auto's heet Rivian, van oprichter en ontwerper Robert J. Scaringe. Zonder enorme verkopen gerealiseerd te hebben, is Scaringe dankzij een succesvolle beursgang nu al miljardair en wordt hij in één adem genoemd met zijn tegenpool Elon Musk.

Bard van de Weijer

Robert J. Scaringe is geen Elon Musk. Hij zal niet snel een joint opsteken tijdens een interview. Het is onwaarschijnlijk dat hij een reddingswerker op Twitter zal beschuldigen van pedofilie. Hij heeft voor zover bekend geen plannen te verhuizen naar Mars.

Robert J. Scaringe is wel een Elon Musk. Net als de baas van Tesla is hij een fabrikant van elektrische auto’s (niet van raketten overigens). En net als Tesla is zijn bedrijf Rivian miljarden waard. Toen hij Rivian in november naar de beurs bracht, haalde Scaringe 12 miljard dollar (ruim 10,6 miljard euro) kapitaal binnen. Hiermee was zijn bedrijf in een klap groter dan Ford, BMW of General Motors – terwijl er nog maar een handvol auto’s is afgeleverd. De gang naar de beurs maakte Scaringe (38) net als Musk in een klap miljardair.

Maar hier houden de gelijkenissen wel zo'n beetje op. In tegenstelling tot Musk is Scaringe geen mediagenieke showbink. Scaringe is meer het stille type. Tot voor kort zocht hij de media maar mondjesmaat op. Het liefst werkte hij in stilte aan zijn droom.

Al 50.000 bestellingen

Tijdens de bouw van de Rivian-fabriek, die de ondernemer had overgenomen van Mitsubishi in het plaatsje Normal in de staat Illinois, liet Scaringe weinig los over zijn plannen. Aan de gevel hing niet eens het bedrijfslogo. “Ik ben geneigd buitenstaanders niet te veel te vertellen over wat we aan het doen zijn”, zei hij tegen Forbes. “Laat de resultaten maar voor zichzelf spreken.”

Resultaten zijn er inmiddels. Terwijl Europese autofabrikanten na jaren treuzelen nu om het hardst roepen dat ze een ‘Tesla-killer’ hebben gemaakt, heeft Scaringe er écht een gebouwd. Dat is de R1T, een elektrische pick-uptruck. Er zijn er ruim 50.000 in bestelling.

Dit type auto, met een cabine en een forse laadbak, is mateloos populair in de Verenigde Staten. Een op de vijf verkochte auto’s is er een pick-up. Het oermodel, de Ford F-150, was jarenlang de best verkochte auto ter wereld. Pick-ups zijn voertuigen voor stoere types die graag de getatoeëerde onderarm op de raamstijl van de voorportier leggen, terwijl ze hun grote V8-benzinemotor laten brullen. Klimaatvriendelijke, elektrische auto’s gelden in deze machokringen als winkelwagentjes voor linkse softies.

Dat Scaringe juist voor dit type automobilist een elektrische pick-up ontwierp, is gewaagd. Aanvankelijk was hij van plan een elektrische sportwagen te bouwen (de Porsche Speedster uit de jaren 50 is zijn favoriet), maar Scaringe bedacht zich, omdat er daarvan al zoveel zijn. Een sportcoupé was niet echt iets “waar de wereld op zat te wachten”, zei hij tegen Forbes. Het ontwerpteam kreeg de opdracht een pick-up te tekenen.

Drie keer Robert J. Scaringe

‘We zagen een enorme kans om te bewijzen hoe een schone pick-uptruck lang aanvaarde compromissen kan elimineren.’ Aldus Robert J. Scaringe in het begeleidende prospectus voor de beursgang.

Alles wat elektrisch rijdt, genereert in de VS bergen geld, lijkt het. Nieuwkomer Rivian is op papier 95 miljard dollar waard. Concurrent Lucid Motors bereikte onlangs uit het niets een marktwaarde van 85 miljard. Het van oorsprong Chinese Nio bijna 60 miljard en het Chinees/Zweedse Polestar wordt geschat op 20 miljard. Tesla is een duizelingwekkende duizend miljard waard.

Net zoals Tesla één is met zijn ceo Elon Musk, is Rivian voor zijn voortbestaan afhankelijk van zijn oprichter. Aldus Rivian. ‘We zijn sterk afhankelijk van de diensten en reputatie van Robert J. Scaringe, onze oprichter en chief executive officer’, meldt het prospectus.

De eerste exemplaren daarvan – er komt ook een SUV, R1S geheten; het verzinnen van sprankelende namen is niet de sterkste troef van makers van e-auto’s, zoals ook de Polestar 1 tot 5, de MG ZS EV en Tesla’s Model S, X, 3 en Y bewijzen – rolden afgelopen november van de band. Daarmee heeft hij Elon Musk alvast verslagen, want diens futuristische Cybertruck (ook een pick-up), is jaren na de presentatie nog altijd niet te koop.

‘Avontuurlijke alleskunner’

Scaringes R1T is een avontuurlijke alleskunner, aldus zijn bedenker, zelf fanatiek mountainbiker. “Je kunt ermee gaan vissen en golfen, of je neemt je familie mee voor een lunch.” Het zijn zaken die Amerikaanse pick-upbezitters aanspreken. Tegen het autotijdschrift Autocar verklaarde de veganist Scaringe zijn keuze voor een pick-up als volgt: “Er zal niets veranderen in de komende tien, honderd of duizend jaar: mensen willen eropuit trekken en plaatsen ontdekken.” Kopers kunnen voor omgerekend vierduizend euro een heuse kampeerkeuken laten inbouwen.

Als eigenaren hun benzineslurpende V8-truck inruilen voor een elektrische, helpen ze het milieu en het klimaat en maken ze het mogelijk dat ook toekomstige generaties kunnen genieten van het buitenleven, zei Scaringe tegen het blad Motortrend. Dat klinkt nobel, al is een auto met een gewicht van ruim drie ton, die bedoeld is om met ruim 800 pk door de natuur te raggen, nauwelijks ecologisch verantwoord te noemen. Ook al heeft hij nog zulke olijke led-oogjes als koplampen, en al is hij een stuk klimaatvriendelijker dan zijn voorgangers met technologie uit de 19de eeuw.

Beleggers lijken Scaringes verhaal te geloven. Onder meer Amazon-baas Jeff Bezos, die 700 miljoen dollar (ruim 620 miljoen euro) in de jonge onderneming (hoewel Rivian, opgericht in 2009, een jaar ‘ouder’ is dan Tesla) investeerde en voor het komende decennium honderdduizend elektrische bezorgbusjes heeft besteld. Ook Ford is gecharmeerd door Scaringes werkwijze. Zijn idee (goed gejat van Volkswagen) om op één elektrisch onderstel meerdere modellen te bouwen, leidde ertoe dat Ford een belang van 10 procent nam.

En dan was er dus die beursgang. Of Rivian zijn beloften waarmaakt, moet blijken. En of het bedrijf erin slaagt voet aan Europese bodem te krijgen, eveneens. Scaringe doet inmiddels weer waar hij goed in is: zwijgen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234