Vrijdag 01/07/2022

NieuwsFacebook

‘Facebook betaalde bedrijf om mensen te waarschuwen voor gevaren TikTok’

Facebooks moederbedrijf Meta. Beeld REUTERS
Facebooks moederbedrijf Meta.Beeld REUTERS

Facebooks moederbedrijf Meta zou een bedrijf hebben betaald voor een campagne die TikTok in diskrediet moest brengen. Het bedrijf moest dubieuze berichten over het socialemediaplatform promoten en mensen waarschuwen voor de ‘gevaren’ van TikTok.

Robert Zomers

Meta zou het consultantbureau Targeted Victory hebben ingehuurd voor de campagne meldt de Amerikaanse krant The Washington Post. De campagne van dit bureau zou erop zijn gericht om de publieke opinie tegen Facebook-concurrent TikTok te keren.

De krant heeft interne e-mails in handen gekregen waarin Targeted Victory de opdracht kreeg om mensen ervan te overtuigen dat TikTok een gevaar is voor kinderen. In de mail staat onder andere dat Targeted Victory “het bericht moet verspreiden dat terwijl iedereen kritiek heeft op Meta, TikTok het echte gevaar is, zeker omdat het om een buitenlandse app gaat die zeer populair is bij tieners”.

Uit andere e-mails blijkt dat Targeted Victory actief zocht naar verhalen over mogelijk gevaarlijke trends op TikTok. Ook communiceerde medewerkers van het bureau onderling over gewenste krantenkoppen over TikTok als “Hoe TikTok het meest gevaarlijke social media-platform is voor kinderen”. Als een negatief onderwerp over TikTok het nieuws haalde, probeerde Targeted Victory dit verder op te blazen op social media en werd er gelobbyd bij lokale bestuurders om actie te ondernemen tegen TikTok.

Targeted Victory wilde tegenover The Washington Post niet inhoudelijk reageren op vragen. Het bureau bevestigt alleen dat het Facebook heeft vertegenwoordigd en “trots is op het geleverde werk”. Meta-woordvoerder Andy Stone verdedigt de campagne in een verklaring aan de krant: “Wij geloven dat alle platformen, inclusief TikTok, nauwkeurig in de gaten gehouden moeten worden”. TikTok reageert via een woordvoerder dat het bedrijf “zich zorgen maakt” over de berichtgeving over TikTok.

Lees ook

De beste factchecker ter wereld is een Belg: ‘TikTok blijkt een bron van oorlogsporno’

Niemand ontsnapt aan TikTok: de ‘dansjesapp’ beïnvloedt uw leven veel meer dan u denkt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234