Donderdag 29/09/2022

Update

Hoe snel het internet verandert: eerste echte nieuwssite is niet meer

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

16 jaar na het opstarten van MSNBC, hebben Mircosoft en NBC's eigenaar Comcast de stekker uit de samenwerking getrokken. Comcast heeft Microsoft voor naar verluidt 300 miljoen dollar uitgekocht. Ze gaan beide hun eigen weg en beginnen met ambitieuze eigen nieuwssites. Hoe een sprookjeshuwelijk eindigde in een verstikkend verbond.

Heleen van Lier

MSNBC was de liefdesbaby van softwaregigant Microsoft en televisie- en radionetwerk NBC, verwekt tijdens de begindagen van het commerciële internet. Veel nieuwsmedia begonnen net met het optuigen van een amateuristische website, want met dat internet 'moesten ze misschien maar iets mee'. Maar in de Verenigde Staten werd ondertussen een baanbrekend samenwerking aangegaan. De twee partijen begonnen in 1996 de nieuwssite genaamd msnbc.com en de televisiezender MSNBC - de naam is een samentrekking van Microsoft Network en NBC.

Succes
Het werd een groot succes. De nieuwszender MSNBC schopte het tot de derde bestbekeken zender van de VS en msnbc.com was veruit de beste nieuwssite in die dagen, door de nieuwskennis en de ervaren journalisten van NBC (NBC heeft meerdere nieuwsprogramma's zoals Today en NBC Nightly News) en de kennis van techniek van Microsoft. De site wist maandelijks 50 miljoen bezoekers aan zich te binden.

Maar in retrospectief was het toch een minder geniaal plan dan men toen dacht - iets dat vooral komt door een drastisch gewijzigd medialandschap. In 2005 trok Microsoft zich terug uit de nieuwszender, maar behield het aandeel in de website. Website en nieuwszender kwamen hierdoor dus deels los van elkaar te staan. Microsoft bestierde de advertentieverkoop van de site, wat lastig was voor NBC want bij adverteerders ontstond de vraag naar crossmedia-advertenties, dus op tv en op de website.

Ook ontstond er merkverwarring tussen zender MSNBC en nieuwssite msnbc.com. Dit werd versterkt door de koerswijziging van de zender MSNBC in 2010. Om zich af te zetten tegen de conservatieve nieuwszender FOX, richtte MSNBC zich op de liberale bevolking. Deze politieke stellingname had zijn weerslag op de nieuwssite msnbc, die op zijn beurt ook beticht werd van politieke kleur. Dit stuitte vooral Microsoft tegen de borst, maar ook msnbc.com-baas Charlie Tillinghast was verbolgen: 'Beide marktstrategieën zijn prima, maar ze hetzelfde noemen is krankzinnig'.

Ingehaald
De voordelen - het bundelen van kennis van twee verschillende gebieden - zijn door de tijd ingehaald. Een mooie nieuwssite is nu voor iedereen weggelegd, daar heeft NBC Microsoft niet meer voor nodig.

Wel heeft NBC een eigen online plek nodig voor de verschillende nieuwskanalen. Zo wordt msnbc.com nu - eindelijk - een eigen site voor de zender (op dit moment verwijst de site nog door naar de nieuwe site). Op NBCNews.com worden alle nieuwsactiviteiten gebundeld. NBC wil de journalisten van de televisieprogramma's en de website dichter bij elkaar brengen.

'Het is niet meer te ontkennen hoe een belangrijk onderdeel internet van ons beroep is geworden', zegt NBC-baas Steve Capus tegen de New York Times. 'We willen hier zelf de volledige controle over hebben. Wat we nu doen is prima, maar we willen meer dan prima'. NBC zegt dat mobiele platforms een belangrijk onderdeel van de nieuwe strategie zullen worden.

Ook Microsoft voelt zich bevrijd. De webportal van Microsoft MSN.com is nu vrij om ook naar andere bronnen te linken - iets dat deze portal benadeelde ten opzichte van andere portals die deze samenwerkingsrestrictie niet hadden. Microsoft is ook van plan een eigen nieuwsorganisatie op te tuigen, die later dit jaar actief moet worden. Directeur van msn.com, Bob Visse stelt dat hij zijn klanten op een innovatieve manier van nieuws wil voorzien.

Met het wegvallen van de exclusiviteitscontracten, zijn de ketenen afgevallen. De prijs ervoor is hoog: in 16 jaar tijd is het domein msnbc.com in het collectieve geheugen gegrift als de nieuwswebsite van het eerste uur. Msnbc.com kreeg 50 procent van de bezoekers via MSN.com - een aderlating voor NBCNews.com. En Microsoft moet het journalistieke wiel nu zelf gaan uitvinden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234