Woensdag 05/10/2022

Interview

John Porter: "De tv-sector heeft zijn werk niet goed gedaan"

John Porter:
John Porter: "Telenet moet niet alleen het beste distributiebedrijf zijn, maar ook het beste mediabedrijf."Beeld Stefaan Temmerman

VIER's voorjaar was niet wat men ervan verwacht had, maar Telenet-baas John Porter laat er zijn slaap niet voor. Het echte werk begint nu pas: VIER een tweede adem geven en het tv-landschap veranderen door in te zetten op big data.

Jan Debackere

Wie het bureau van John Porter binnenstapt, kan er niet naast kijken: een prachtige foto van Eddy Merckx, uit de Flandrien-reeks van Stephan Vanfleteren, hangt er trots aan de muur. Porter mag dan al een voorliefde hebben voor rugby, American football en lacrosse (een mix van hockey, American football en basketbal), sinds hij twee jaar geleden Australië voor België ruilde leerde hij ook de koers kennen.

"Ik heb ook een koersfiets, ja. Geen Merckx, maar een Trek. Ik heb ontdekt dat je hier niet alleen moet eten en drinken om mensen te leren kennen, maar dat je ook moet fietsen. Al ga ik niet met Wouter Vandenhaute of Jos Donvil (de baas van BASE, red.) fietsen. Zij zijn te getraind en hebben ook een andere lichaamsbouw. Mijn sporten zijn die waarin je snel tegen iemand anders moet lopen."

Als het over zakendoen gaat, hanteert Porter ook een andere tactiek dan mensen omver duwen. Waar zijn voorganger Duco Sickinghe vaak voor de confrontatie koos, is Porter meer de man van overleg en samenwerking. Daarom ook offerde hij vorig jaar een week vakantie op voor een taalbad Nederlands en volgt hij nu nog steeds lessen. "Het is een vorm van respect om de mensen hier in hun eigen taal te kunnen aanspreken. Tijdens meetings probeer ik altijd een paar zinnen te zeggen."

Geen vijandigheid

Het Nederlands mag hij dan nog niet volledig machtig zijn, zijn buitenlandse achtergrond was volgens Porter toch vooral een voordeel. "Als outsider draag ik de geschiedenis van de koninklijke gevechten niet met me mee. Ik kon met een clean sheet vertrekken. Waarom zouden we ook niet allemaal kunnen overeenkomen en samenwerken? De hele mediasector, ook Medialaan (VTM, 2BE, VTMKZOOM) is belangrijk voor wat we doen en ik voel geen vijandigheid tegenover hen. Daarom wilde ik de patstelling doorbreken en een deal sluiten. We zijn een regionale markt met slechts zes miljoen mensen. Niemand heeft er baat bij om spelletjes te spelen."

Na jarenlang ruziën slaagde Porter er een jaar geleden in om de vrede met Medialaan te herstellen, maar of het meer is dan gewapende vrede, zal binnenkort moeten blijken. Telenet werkt aan een nieuw platform om het gedrag van de kijkers nauwkeuriger te meten. Met alle info die het bezit van zijn digitale tv- klanten heeft Telenet daar een prima zicht op, beter dan het CIM dat al sinds jaar en dag de kijkcijfers meet, zegt Porter.

"Het CIM meet televisie nog op dezelfde manier als tien jaar geleden. Met dit platform hebben we een kans om meer gesofisticeerde, geaggregeerde data te leveren dan het CIM ooit zal kunnen leveren. In een tweede fase kunnen we dat platform ook gebruiken voor doelgerichte reclame (waarbij je als kijker spots ziet die afgestemd zijn op je interesses en behoeften, red.). Maar met VIER en Telenet alleen kunnen we dat niet doen. We moeten voldoende schaal hebben om dit te realiseren en met de hele sector hiervoor samenwerken."

John Porter. Beeld Stefaan Temmerman
John Porter.Beeld Stefaan Temmerman

En Medialaan zal hieraan meewerken?
"Ik hoop het. Er is in ieder geval een openheid om dit te bespreken. Onze filosofie is dat we een gemeenschappelijk platform willen dat toegankelijk is voor elke zender, mediabedrijf of productiehuis. We willen geen systeem alleen voor VIER."

"Bovendien zullen ook adverteerders die data kunnen gebruiken zodat ze weten hoe kijkers reageren op hun spots. Onze settopboxen zijn interactief. Op langere termijn kunnen we bijvoorbeeld digitale kortingsbonnen aanbieden. Zo kunnen we voor extra inkomsten voor de tv-sector zorgen. De investeringen in kwaliteitsfictie kun je immers niet meer terugverdienen met alleen maar dertigsecondenspots."

Door uw investering in De Vijver Media is Telenet rechter en partij geworden in zulke mediadossiers. Alle info die Medialaan jullie geeft, kan meteen ook bij VIER belanden. Blijft dat geen vreemde situatie?
"Medialaan zou gerust moeten zijn door de toezeggingen die we voorgesteld hebben. Dit is een kans om meer geld in de tv-sector te houden. Nu vloeit er veel geld weg naar radio, naar internationale onlinebedrijven. Als sector heeft televisie zijn werk niet goed gedaan. Televisie is niet winstgevend als je alles optelt. Radio wel, en Google en Amazon maken ook winst. We hebben er allemaal veel bij te winnen om de sector te laten groeien."

De Europese commissie keurde in februari de instap in De Vijver Media (Woestijnvis, VIER, VIJF) goed. Welke plannen hebt u met de zenders?
"We hebben nog niet alle antwoorden, maar kunnen wel een aantal zaken toevoegen. Dankzij al onze data hebben we bijvoorbeeld steeds meer een vinger aan de pols over hoe programma's worden bekeken. Zo zouden we kunnen weten wanneer mensen beginnen te kijken, wanneer ze wegzappen... Die info over hun eigen programma's zouden we dan bijvoorbeeld in de toekomst ook met de zender kunnen delen om hen toe te laten inzicht te verwerven over hun programmatie en zender. Dit kan en zou trouwens met alle zenders kunnen gebeuren."

"Als distributeur zouden we investeringen in programma's ook beter kunnen afschrijven en de verschillende uitzendwindows efficiënter gebruiken: video op aanvraag, betaaltelevisie, gewone televisie."

Want tv-zenders zoals we die nu kennen, zijn te duur?
"Met een goed door de overheid gefinancierde VRT zijn commerciële zenders verplicht om hen te volgen met zelfgemaakte programma's. Alleen is er onvoldoende schaal om al die programma's te maken en rendabel te maken. Als de overheid gelooft dat televisie een belangrijk middel is om de Vlaamse cultuur en de eigen taal te bewaren, zou ze de publieke financiering niet alleen voor de openbare omroep moeten reserveren. Australië heeft een uitgebreid subsidiesysteem voor fictie en dat werkt prima."

Vlaanderen heeft toch ook het Mediafonds?
"Dat werkt met een budget van 4,5 miljoen euro. In Australië was het 400 miljoen Australische dollar (zo'n 273 miljoen euro, red.), inclusief film."

Moet je die subsidiëring ook opentrekken naar nieuws? Dan zou VIER overheidssteun kunnen krijgen als het een nieuwsuitzending maakt.
"Nieuws is heel duur, maar het wordt minder belangrijk als publiekslokker. Voor VTM en Eén werkt het om de avond te openen en kijkers te lokken die je de rest van de avond bij je wilt houden. Maar de verschuiving van live naar uitgesteld kijken zal ook het commercieel belang van nieuws doen afnemen: mensen kijken wanneer ze willen. Je hoeft het nieuws niet om 19 uur te bekijken."

"Nieuws is dus niet de beste manier om die subsidies te besteden. Wij zullen er ons in ieder geval niet op smijten. En reality en quizzen zijn een economische beslissing van zenders die denken er winst mee te kunnen maken. Bij drama is dat vandaag moeilijker. Vandaar ook dat fictie nu onder druk komt te staan."

Was u tevreden met het voorjaar van VIER? De zender deed het minder goed dan vorig jaar.
"Ik zit er niet mee in. De zender leunt nu op een klepper als 'De slimste mens' en hangt daar wellicht te veel van af. We moeten de volgende 'De slimste mens' vinden om het risico te spreiden. VIER heeft meer van zulke 'hoeksteen'-programma's nodig om zijn schema verder op te bouwen en de loyaliteit van de kijker te verhogen."

Zulke programma's bedenken en ontwikkelen vergt tijd en dus ook geld. Zal Telenet VIER een extra zak geld toeschuiven?
"Een deel van onze investering zit in het bedrijf, waardoor er nu meer middelen zijn dan tot voor kort. Maar dat betekent niet dat Woestijnvis nu carte blanche krijgt. We hebben een open huwelijk met Woestijnvis en kijken ook naar samenwerking met andere productiehuizen. Elke zender heeft er baat bij om verschillende stemmen te hebben. Als je van één iemand afhangt, krijg je steeds dezelfde toon. Dat dient de zender en de kijker niet."

Zult u investeren in sport op VIER? U deed al een poging om de uitzendrechten voor de Champions League te kopen.
"We hebben inderdaad een voorstel ingediend. Met Sporting Telenet hebben we ook al veel sportrechten, en we kijken of we iets kunnen maken wat verder gaat dan het louter uitzenden van de wedstrijd. Sport is ook entertainment en we moeten meer die kaart trekken om mensen te lokken. VRT doet dat nu het beste met hun presentatoren en talkshows. We kijken er dus naar. Tijdens de zomermaanden kun je hier meer nieuws verwachten, als het seizoen start."

Telenet heeft ook een strategisch partnership met Studio 100. Maken zij binnenkort kinderprogramma's voor VIER?
"We vinden kinderen heel belangrijk en kinderprogramma's doen het heel goed op Play en Play More (de on demand-platformen van Telenet, red.). Een belang nemen in Studio 100, zoals we deden met De Vijver Media, ligt niet op tafel, maar we zijn wel grote fans van Hans en Gert (Bourlon en Verhulst, de oprichters van Studio 100, red.). Ze houden ook evenveel van bier als ik. We zullen dus zeker kijken hoe we meer kunnen samenwerken."

Zullen VIER en VIJF over drie jaar nog in dezelfde vorm bestaan? De these luidt dat Telenet er light-zenders van wil maken, waarbij de belangrijkste programma's eerst op betaaltelevisie te zien zullen zijn. Op die manier kunt u uw klanten naar de lucratievere betaalkanalen lokken.
"Onze investering dient niet om goede programma's uit VIER en VIJF te halen en die achter de betaalmuur te stoppen. We willen net meer programma's op de zender, om die leefbaarder te maken en om alle uitzendvensters beter te benutten. Voor ons is het een nieuw distributiekanaal met loyale kijkers en sterke merken. Bovendien gebeurt 75 procent van het tv-kijken nog steeds via de traditionele tv-zenders. We moeten daar kunnen meespelen. If you can't beat them, join them."

Een band creëren

"VIER en Woestijnvis helpen ons ook om de relatie met onze klanten te veranderen. We hebben de laatste tien jaar de snelheid van breedband opgevoerd, maar daar maak je nauwelijks nog het verschil mee. Dat wordt bepaald door hoe de mensen emotioneel verbonden zijn met het bedrijf. We moeten die band creëren, en daar speelt de entertainmentervaring een cruciale rol in. Daarom maken we met 'Chaussée d'Amour' ook onze eigen fictiereeks, en er zullen er nog volgen. Iedereen zet in op zelfgemaakte series. Netflix heeft een budget van een half miljard dollar (zo'n 440 miljoen euro, red.) en maakt daar prima series mee."

Hebt u een abonnement op Netflix?
"Ja, ik ben als content lover een fan. Ik kijk vooral naar hun eigen series: 'House of Cards', 'Orange Is The New Black'. Ook 'Bloodline' was heel goed. Ze komen fast and furious."

Voelt Telenet de impact na ruim acht maanden Netflix in België?
"De penetratie van betaaltelevisie is historisch laag in Europa. We hebben Play en Play More gelanceerd vlak na hun komst en die zijn gestaag gegroeid. Ik ken de cijfers van Netflix niet, maar we zien dus geen impact op wat wij doen."

U kunt het succes van Netflix toch afmeten op basis van het internetverkeer?
"In het kader van ons netwerkmanagement zien we inderdaad een toename van videoverkeer. Globaal gezien zien we dat ze goed begonnen zijn, maar daarna is het vlak gebleven. Zoals alle contentspelers kent Netflix een hoog verloop: ze krijgen veel nieuwe klanten, maar veel mensen haken ook af. Play en Play More heeft ook meer verloop dan onze andere producten, maar we zien een mooie groei."

"Ik denk dat Netflix iets zal zijn voor de true believers, voor mensen die heel veel televisie kijken. De veronderstelling dat mensen massaal hun kabelabonnement zullen opzeggen en alleen nog via internet televisie zullen kijken (het zogenaamde cordcutten, red.), zal zeker niet gebeuren in niet-Engelstalige landen. De mensen die een abonnement hebben op Netflix zijn vooral twintigers die genoeg hebben aan hun smartphone en WiFi, maar dat zijn er niet zo veel nu. Op lange termijn kan dat veranderen, en daarom moeten wij ook een goed non-lineair aanbod hebben via Play en Play More."

"Mijn zoon van 25 kijkt televisie met zijn Mac en een projector. Dat is een grote verandering, maar het is een traag proces. Voor die generatie zullen we verschillende zaken moeten aanpakken. Piraterij bijvoorbeeld, want ze betalen voor niets. Maar ook het feit dat ze niets met vaste lijnen hebben, ook al heb je die nodig voor WiFi. Daarom ook hebben we in BASE geïnvesteerd: mensen moeten steeds met het internet verbonden zijn, via eender welk netwerk, tegen de best mogelijke prijs. Alles moet één ervaring zijn, zodat ze waar dan ook televisie kunnen kijken."

Is BASE daarom een belangrijkere aankoop voor de toekomst van Telenet dan De Vijver Media?
"We hebben in ieder geval veel meer betaald. (lacht) Onze business is linkerbrein en rechterbrein. Nu zijn we vooral rechterbrein en heel goed in connectiviteit. Er moet meer evenwicht komen. Telenet moet niet alleen het beste distributiebedrijf zijn, maar ook het beste mediabedrijf."

null Beeld Stefaan Temmerman
Beeld Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234