Zondag 03/07/2022

"NASA vindt buitenaards leven op meteoriet"

Een wetenschapper van de NASA zegt gefossiliseerde vormen van buitenaards leven te hebben aangetroffen in fragmenten van een meteoriet. De wetenschappelijke wereld reageert zowel enthousiast als sceptisch.

PE Author

Het artikel van Richard Hoover, vergezeld van met de microscoop genomen foto's van kleine, op wormen of algen lijkende wezens, is eergisteren gepubliceerd in het Journal of Cosmology.

De bacteriën die hij zegt te hebben aangetroffen, noemt Hoover 'autochtone fossielen'. Hij is ervan overtuigd dat zij hun leven niet danken aan een besmetting nadat de meteoriet de Aarde had geraakt. Volgens Hoover zijn ze ontstaan in de ruimte en afkomstig van levende organismen in kometen, meteorieten of andere hemellichamen.

Geen charlatan
"De implicaties zijn dat het leven overal is en dat het leven op Aarde mogelijk afkomstig is van andere planeten", schrijft Hoover. Hij is niet de eerste die schrijft over ET-leven in meteorieten. Zoals steeds lokt die claim sceptische vragen uit over hoe die organismen in het heelal kunnen overleven, en over het ontstaan van het universum.

Hoover is alleszins geen charlatan: hij is een "zeer gerespecteerd wetenschapper en astrobioloog met een uitmuntende staat van dienst bij de NASA", schrijft Rudy Schild, de hoofdredacteur van het Journal of Cosmology en lid van het Centrum voor Astrofysica bij het Harvard-Smithsonian. (belga/sam)