Dinsdag 24/05/2022

internetprivacy

Nieuwe EU-regels moeten gebruikers meer controle over cookies en metadata geven

null Beeld AFP
Beeld AFP

De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel voor een verordening gepresenteerd, waarmee bestaande privacywetgeving een update moet krijgen. Zo moeten gebruikers controle over cookies krijgen door de browser en wordt de verwerking van metadata afhankelijk van toestemming.

Redactie

Zoals eerder al bekend was geworden via een uitgelekt voorstel, bevat de nieuwe wetgeving regels over cookies. In de verordening noemt de Commissie dat gebruikers nu nog per website moeten aangeven of zij cookies accepteren en dat browsers standaard zijn ingesteld op het accepteren van alle cookies. Door de nieuwe regels moet daar verandering in komen. Zo krijgen gebruikers in de browser bijvoorbeeld de keuze om cookies van derde partijen te blokkeren en is deze keuze bindend voor andere partijen. Bovendien bevat het voorstel regels over cookies die maar een geringe inbreuk op de privacy maken. Voor dit soort is geen toestemming meer vereist.

In Nederland was er bijvoorbeeld in 2015 al een versoepeling van de cookiewet doorgevoerd, waardoor voor dat soort cookies al geen toestemming meer vereist was. Dat geldt bijvoorbeeld voor varianten die bijhouden welke producten een gebruiker in zijn winkelmand heeft opgeslagen. Volgens de Commissie is het onder de nieuwe regels nog wel toegestaan om trackingcookies te gebruiken en is de wetgeving erop gericht om de gebruiker een geïnformeerde keuze te laten maken.

WhatsApp en Skype

Zoals eerder ook al bekend was geworden, zorgt de nieuwe wetgeving ervoor dat de privacyregels die gelden voor providers ook gaan gelden voor aanbieders van elektronische communicatiediensten. Daarmee doelt de Commissie op partijen als WhatsApp en Skype. Zo moeten deze aanbieders de geheimhouding van communicatie kunnen garanderen, zodat het onderscheppen of aftappen van gegevens alleen kan gebeuren met de toestemming van de gebruiker.

Daar komt bij dat metadata, bijvoorbeeld gegevens over de deelnemers, de duur en de locatie van een gesprek, alleen opgeslagen mag worden voor facturatiedoeleinden of om de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen. In alle andere gevallen is toestemming van de gebruiker vereist. Dit betekent dat diensten alle opgeslagen gegevens moeten verwijderen of anonimiseren als de gebruiker geen toestemming heeft verleend.

Is er wel toestemming verleend, dan houdt dit in dat de diensten meer met de verzamelde metadata mogen doen, aldus de Commissie. Zo noemt het orgaan de mogelijkheid van het opstellen van heatmaps om de aanwezigheid van personen in bepaalde gebieden in kaart te brengen, bijvoorbeeld als dienstverlening aan de overheid of aan transportbedrijven.

Adverteerders

Als internetters inderdaad massaal trackingcookies gaan blokkeren, dan zal het enige effect zijn dat ze minder relevante advertenties te zien krijgen. Adverteerders kunnen dan niet meer via die cookies achterhalen met wat voor iemand ze te maken hebben. Jeroen Verkroost, directeur van de Nederlandse branchevereniging voor bedrijven die actief zijn met reclame op het internet, ontkent dat het gevolgen zal hebben voor de advertentietarieven. Wel zullen er volgens hem klappen vallen bij de partijen die bemiddelen tussen adverteerders en uitgevers.

"Het grote probleem is dat met de huidige wetgeving de uitgeverijen de enige partijen zijn die grote financiële risico's lopen", stelt Verkroost. Dit wordt met het nieuwe voorstel niet opgelost. Ook dan worden zij verantwoordelijk gehouden voor de advertenties die door derden op hun platforms worden getoond. Boetes kunnen oplopen tot 450.000 euro. Uitgeverijen hebben geen invloed op die advertenties. Tegenwoordig worden veel banners verkocht op real time marktplaatsen.

Het IAB pleit ervoor om de handhaving niet langer bij uitgeverijen neer te leggen, maar bij de adverteerders. Verkroost: "Als je echt iets wilt veranderen, moet je daar ingrijpen waar de economische macht ligt." Hij vergelijkt de uitgever met een hotel die een kamer verhuurt en niet vooraf weet wat daarin zal gebeuren.

Mei 2018

De nieuwe regels zijn nog niet van kracht, omdat het gaat om een voorstel van de Commissie. Dat betekent dat het Parlement en de Raad nog moeten instemmen met het voorstel. Het is het doel van de Commissie om de regels in te laten gaan op 25 mei 2018, samen met de Algemene Verordening Gegevensbescherming, die vorig jaar is aangenomen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234