Dinsdag 04/10/2022

Oudste dna ooit ontdekt in paardenskelet

Een Przewalski-paard Beeld Claudia Feh, Association pour le cheval de Przewalski
Een Przewalski-paardBeeld Claudia Feh, Association pour le cheval de Przewalski

Het oudste dna ooit is in kaart gebracht. Deense wetenschappers vonden een paardenfossiel van ongeveer 700.000 jaar oud en hebben met succes de genen uit de botten geanalyseerd. Door deze genen te vergelijken met het dna van moderne paarden, ontdekten ze veel over de evolutie van de viervoeter.

Marc Seijlhouwer (volkskrant.nl)

Het onderzoek verscheen deze week in Nature. Het 700.000 jaar oude dna is een grote stap vanaf het vorige record voor oud dna; dat lag op 70.000 jaar. Normaal gesproken vergaat dna snel na het overlijden, maar omdat het paard in de permanent bevroren aarde in het Yukon-gebied in Canada lag, is de genetische informatie goed bewaard gebleven. Bovendien kunnen met moderne technieken zelfs kleine stukjes dna veel 'vertellen'.

Door het prehistorische paard te vergelijken met een oud paard, vijf moderne paarden, een Przewalskipaard en een ezel ontdekten de onderzoekers dat paarden vier miljoen jaar terug al leken op de paarden van nu. In de tussentijd is de grootte van de dieren wel vaak veranderd, maar het basismodel bleef hetzelfde. Wel zijn het immuunsysteem en de geurzin steeds beter geworden.

Wild paard
Ten slotte wisten ze dankzij het dna aan te tonen dat het Przewalskipaard inderdaad de laatste écht wilde paardensoort is. Daarover bestaat discussie, omdat de soort aanvankelijk uitgestorven leek in het wild. De vraag was dus of de huidige Przewalskipaarden wel puur waren. Met de dna-vergelijking bleek het paardje ongeveer 50.000 jaar terug te zijn ontstaan, en sindsdien is het nooit met normale paarden gekruist.

De paardenschedel uit het late Pleistoceen Beeld D.G. Froese