Maandag 04/07/2022

NieuwsWetenschap

Prototype Mercedes legt 1.000 kilometer af zonder op te laden (en verbruikt veel minder)

Een prototype met typenaam EQXX legde een tocht van 1.008 kilometer tussen Duitsland en Zuid-Frankrijk af zonder op te laden. Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer.  Beeld Mercedes-Benz AG
Een prototype met typenaam EQXX legde een tocht van 1.008 kilometer tussen Duitsland en Zuid-Frankrijk af zonder op te laden. Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer.Beeld Mercedes-Benz AG

Een prototype van een elektrische auto van Mercedes-Benz heeft 1.000 kilometer afgelegd zonder tussentijds te hoeven worden opgeladen. Dat gebeurde met een accu die qua capaciteit vergelijkbaar is met de huidige modellen.

HLA

In het model met typenaam EQXX is technologie toegepast die over twee tot drie jaar in auto's zullen zitten, zei Markus Schäfer, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij het Duitse bedrijf. De auto is bijvoorbeeld uitgerust met een aerodynamisch profiel en gemaakt van lichtere materialen. Daarnaast heeft het model een verbeterde terugwinning van remenergie, een lichtere batterij, zonnepanelen op het dak om systemen van stroom te voorzien en een aandrijfsysteem met zeer weinig energieverlies.

De auto legde in totaal 1.008 kilometer af van het onderzoekscentrum in Sindelfingen in Zuid-Duitsland tot aan Cassis aan de Franse Rivièra, zei Mercedes in een verklaring. De auto deed iets minder dan 12 uur over de tocht en zou bij aankomst nog 140 kilometer bereik hebben.

Duitsland - Zuid-Frankrijk

De trip van Duitsland naar Zuid-Frankrijk was volgens Schäfer een goede mogelijkheid om "verschillende profielen" van wegen, temperaturen en hellingen te testen. Daarbij trok de auto bijvoorbeeld ook door de Alpen. Mercedes-Benz wil de nieuwe technologie tegen 2024 op grote schaal toepassen.

Het verbruik van de auto was 8,7 kilowattuur per 100 kilometer. Daarmee was de auto zeker twee keer zuiniger dan de huidige modellen. De elektrische EQS S-Klasse, het huidige elektrische topmodel van de autofabrikant van meer dan 100.000 euro, verbruikt op papier tussen de 16 en 17 kilowattuur op 100 km. In reële omstandigheden is dit vaak meer. De actieradius bedraagt 780 km volgens de WLTP-norm.

Het Model 3 en het Model S van Tesla, die als concurrenten worden gezien, hebben volgens WLTP een actieradius tot 650 kilometer. De auto's hebben een verbruik dat doorgaans tussen 16 en 20 kilowattuur per 100 kilometer

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234