Maandag 26/09/2022

Televisietak blijft zorgenkindje van Philips

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
PE Author

De televisietak blijft het zorgenkind van Philips. Het elektronicaconcern boekte in het eerste kwartaal een verlies van 95 miljoen euro op de verkopen van tv's. Daardoor viel de totale winst van Philips flink lager uit dan verwacht.

Niet meer in VS
Philips denkt dat de verliezen bij zijn televisietak evenwel gestopt kunnen worden met het besluit om vanaf september zelf geen tv's meer te verkopen in de Verenigde Staten, waar de verliezen het grootst zijn. Philips heeft een deal gesloten met het Japanse Funai, dat tegen betaling tv's op de Amerikaanse markt mag gaan brengen onder de merknaam Philips.

"Daarmee moeten de tv-problemen grotendeels zijn opgelost", zei financieel directeur Pierre-Jean Sivignon vandaag in een toelichting op de kwartaalcijfers. Dit jaar zal Philips zeer waarschijnlijk nog verlies lijden op zijn tv-activiteiten, aldus de Fransman. Maar hij zei absoluut te verwachten dat de tv-verkoop in 2009 weer winst oplevert.

Strategische keuzes
Bij Philips in Brugge worden televisies gemaakt. Voorlopig valt voor deze vestiging geen bedreigend nieuws te melden, herhaalde Philips-woordvoerder Julien Michiels. Het Nederlandse concern kondigde vorige week aan dat het in zijn televisiedivisie, om kosten te besparen, het hele toeleveringstraject gaat doorlichten, van fabricage tot verkoop. Er zullen strategische keuzes worden gemaakt in het tv-gamma.

"Belangrijke rol"
Michiels wijst er wel op dat Brugge als innovatiecentrum een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van televisies met een hoge toegevoegde waarde, voor Europa en Azië. "Drievierde van de ruim 500 personeelsleden zijn actief in het innovatietraject", aldus de woordvoerder. Hij wees er ook op dat het marktaandeel van Philips op de televisiemarkt standhoudt. (belga/svm)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234