Zondag 25/09/2022

Uber

UberPop-chauffeur haalt vaak minimumloon niet

Een Uberpop-chauffeur in het Nederlandse Zaandam. Beeld Julius Schrank
Een Uberpop-chauffeur in het Nederlandse Zaandam.Beeld Julius Schrank

Chauffeurs van taxibemiddelaar UberPop verdienen in Nederland vaak minder dan het minimumloon. Door de lage omzet per uur en de hoge afdracht aan bemiddelingskosten houden de bestuurders minder over dan reguliere taxichauffeurs.

Kaya Bouma

De best verdienende UberPop-rijders (niet-gelicenseerde chauffeurs van taxidienst Uber, nvdr.) komen in Nederland bruto maximaal op 10 euro per uur uit, maar op rustige dagen en voor doorsnee bestuurders zakt het loon onder de 4 euro per uur.

Dat blijkt uit berekeningen op basis van rittenafschriften van UberPop-chauffeurs, die in het bezit zijn van de Nederlandse Volkskrant. De amateurchauffeurs rijden passagiers rond in hun eigen auto voor de helft van de prijs van een gewone taxi. Van de rechter mag dat niet, maar Uber blijft de dienst aanbieden.

"3 euro is genoeg"

Het taxibedrijf stuurt zijn chauffeurs wekelijks een rittenoverzicht. Daarin staat onder meer wat de beste chauffeurs verdienen. Ze halen met één à twee ritjes per uur een gemiddelde omzet van 18 euro. Daar gaat ruim 4 euro bemiddelingskosten voor Uber vanaf. Daarnaast zijn de chauffeurs nog benzine- en afschrijvingskosten kwijt. Volgens het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia moeten ze daarvoor 4 euro opzijleggen. Uber laat in een reactie weten dat 3 euro per uur genoeg is.

Uit onderzoek dat Uber onlangs liet uitvoeren, blijkt dat 37 procent van de UberPopchauffeurs te spreken is over hoeveel ze verdienen. De overige 63 procent is neutraal of negatief over de opbrengsten. Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat de meeste chauffeurs de inkomsten zien als bijverdienste naast een andere baan.

"Het inkomen van een taxichauffeur is al geen vetpot", zegt de Tilburgse arbeidseconoom Ronald Dekker. "Maar met de komst van UberPop verkruimelt het beroep tot bijbaan." Daarbij gaan de arbeidsvoorwaarden van de beroepsgroep er volgens de onderzoeker op achteruit. "Taxichauffeurs komen nog verder aan de onderkant van de arbeidsmarkt uit."

Absurd

Uber-directeur Niek van Leeuwen zegt zich niet te herkennen in de berekeningen. "Wij zien dat onze chauffeurs steeds beter gaan verdienen." Het aantal ritten per uur neemt volgens de directeur toe. "De omzet kan oplopen tot gemiddeld 20 euro per uur."

Daarmee verdienen de chauffeurs nog altijd minder dan gewone straattaxi's in grote steden, die gemiddeld op 22 euro omzet uitkomen. Ook die chauffeurs worden niet rijk van hun werk. Om het bruto cao-loon van 18,60 euro per uur te verdienen, zouden ze 30 euro per uur moeten binnenhalen, berekende Panteia.

"Uber schrijft lage tarieven voor en zegt: zo goedkoop kan het taxivervoer dus. Maar die chauffeurs kunnen er niet van leven", zegt Hubert Andela van brancheorganisatie KNV Taxi. "Het kan niet anders: de marges in de taxibranche zijn al heel laag en het prijsverschil tussen UberPop-taxi's en gewone taxi's is absurd groot."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234