Maandag 23/05/2022

Internet of things

Uw robotstofzuiger is de mol

null Beeld rv © iRobot Corporation
Beeld rv © iRobot Corporation

Sinds 2002 is de Roomba, 's werelds beroemdste zelfstandige stofzuiger, bezig aan een veroveringstocht van menige huiskamer. De laatste jaren heeft dat sympathieke huishoudhulpje niet alleen stof, maar ook data verzameld. En dat wil de producent nu verkopen.

Freek Evers

Wie een stemassistent als de Amazon Echo in huis haalt, moet niet verbaasd zijn dat hij voortdurend afgeluisterd wordt. Het ding is ervoor gemaakt. De camera van je laptop plak je af als je niet live gestreamd wil worden op een Russische website en je smartphone leg je op vliegtuigmodus in de gang als je niet wil dat de veiligheidsdiensten meeluisteren. Maar is er iemand die op de autonome stofzuiger gelet heeft?

Dankzij verschillende sensoren en een lageresolutiecamera maakt de Roomba een uiterst gedetailleerde kaart van de verschillende ruimtes in uw woning. In de eerste plaats diende dat om uw stofzuiger slimmer te maken en zich beter aan te passen aan zijn omgeving. Maar die informatie krijgt nu een totaal nieuwe dimensie.

Nieuwe context

Zo vertelde iRobot-CEO Colin Angle dat hij de verzamelde data zou willen verkopen aan technologiegiganten zoals Apple, Amazon en Google. "Er zijn al heel wat slimme lichten, slimme thermostaten en slimme securitytoepassingen op de markt, maar die zijn eigenlijk nog altijd oerdom", zegt Angle. "Ze hebben veel te weinig voeling met de fysieke omgeving waar ze in opereren."

Met andere woorden: dankzij de honderden rondjes die de Roomba al aflegde, weet het bedrijf iRobot beter dan wie ook waar u meestal uw pantoffels laat slingeren. Maar het zou ook aan Google of Amazon kunnen laten weten dat een sofa van 3 meter niet in uw zithoek past. Kwestie van advertenties nog beter op maat te kunnen aanbieden.

Techniekfilosofe Katleen Gabriëls (VUB en TU Eindhoven) maakt zich zorgen over zulke berichten. "We leven in almaar meer verschillende netwerken die steeds meer stukjes van onze privéruimte doen afbrokkelen." Tegelijkertijd waarschuwt ze voor alarmmoeheid. "Of het nu de stemassistent van Amazon of de Samsung-tv is die ons bespioneert, telkens lees je steekvlamberichten hoe gevaarlijk dat is voor onze privacy." Maar dat zou volgens haar wel eens een averechts effect kunnen hebben. "Mensen worden dat moe."

Catch 22

Gabriëls zou zulke vraagstukken over data graag in de kern willen aanpakken. "Aan de TU Eindhoven krijgen alle studenten verplicht vakken ethiek, die krijg je niet mee als je voor Google werkt." De bewustwording over de impact van al die data die we delen met bedrijven die gericht zijn op winst maken, gaat niet van die bedrijven zelf komen.

Ook overheden zitten in een catch 22-situatie. "Aan de ene kant beloven ze de privacy van hun burgers zoveel mogelijk te beschermen, aan de andere kant willen ze digitale innovatie stimuleren."

Toch zal de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU, die op 25 mei 2018 in werking treedt, de consument al meer controle geven over privégegevens. Zo zullen bedrijven heel transparant moeten zijn over wat ze met consumentendata aanvangen.

Versleutelde data

Een strengere regelgeving over hoe bedrijven omgaan met data, neemt nog niet weg dat alles veilig is. "Zelfs grote softwarebedrijven hebben moeite om versleutelde gegevens niet in handen van hackers te laten vallen, die vervolgens de data toch kunnen ontsleutelen." Gabriëls verwijst als voorbeeld naar de LinkedIn-hack in 2012, waardoor er vandaag nog altijd gegevens van gebruikers rondzwerven op zwarte markten.

Bij Econocom, dat bedrijven helpt bij digitale transformatie, ontwikkelden ze begin dit jaar een veiligheidslabel voor internet of things-toepassingen. Wie in de winkel een zo'n toepassing aankoopt, zal een soort kwaliteitslabel zien. Het gaat vooral om security- en privacyvoorwaarden. "Zo zullen wachtwoorden, medische informatie en andere gevoelige gegevens altijd versleuteld moeten zijn", vertelt Thomas Gayet, directeur van CERT Digital Security. "Wij testen ook alle producten en brengen bedrijven op de hoogte van mogelijke kwetsbaarheden in de software."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234