Dinsdag 19/10/2021

InterviewAlessia Sartor

Alessia Sartor, van nobele onbekende tot vaste waarde op zondagavond: ‘Mezelf op het scherm zien blijft schrikken’

Alessia Sartor. Beeld Thomas Nolf
Alessia Sartor.Beeld Thomas Nolf

Het gaat razendsnel voor Alessia Sartor (24). Begin dit jaar dook ze als nobele onbekende op in de kijkcijferhit Beau Séjour. Vanaf dit weekend is ze te zien in de nieuwe Eén-reeks Onder vuur. Een kennismaking in vier bedrijven.

Actrice met een voorgeschiedenis

Sartor mag zich nu stilaan als de koningin van de zondagavond ontpoppen, het duurde wel een aantal jaar en een handvol diploma’s voor ze haar roeping vond. “Ik had op mijn 18de geen idee van wat ik wou worden”, vertelt ze. “Het is trouwens een absurd idee dat je op die leeftijd iets moet kiezen wat je daarna de rest van je leven moet doen.”

Bij gebrek aan beter ging ze international business management studeren. “Vooral omdat je in die richting een jaar in het buitenland mocht studeren.” Na drie jaar ging ze aan de slag bij een firma die onlinestrategieën uittekent voor andere bedrijven. “Ik vond dat de hel. Ik weet dat heel veel mensen dat soort dingen graag doen, maar ik werd er gewoon niet gelukkig van.”

Op zoek naar ander en beter koos Sartor voor journalistiek. “Ik heb in die twee jaar heel veel geleerd, maar kwam aan het eind van de rit alweer tot de conclusie dat een job als journalist niet echt iets voor mij was.” Al leverde die opleiding onrechtstreeks nieuwe inzichten op. Tijdens een stage op de VRT hoorde Sartor dat er voor een nieuwe Eén-reeks gezocht werd naar West-Vlaamse jongeren.

Ze ging auditie doen, versierde een rol in Beau Séjour en de rest is geschiedenis. “Of ik er spijt van heb dat ik geen acteeropleiding heb? Het was sowieso een meerwaarde geweest. Al ben ik ervan overtuigd dat je ook al doende kunt leren. Ik heb op de set van Beau Séjour heel veel vragen gesteld.”

Brandjes blussen

In Onder vuur kruipt Sartor in de huid van Nina Gonzales, een onverschrokken brandweervrouw. Om dat er zo realistisch mogelijk uit te laten zien kreeg de actrice, samen met haar collega’s, een spoedcursus brandjes blussen. Dat bracht onverwachte talenten aan het licht. “Ik vond dat blussen heel leuk om te doen. Normaal was het de bedoeling dat de brandweermannen het van ons zouden overnemen eens de camera stopte met draaien. Maar heel vaak zijn wij gewoon blijven blussen tot het vuur helemaal onder controle was.”

Alessia Sartor: 'Ik zou het jammer vinden mocht ik alleen maar voor West-Vlaamse rollen gevraagd worden.’ Beeld Thomas Nolf
Alessia Sartor: 'Ik zou het jammer vinden mocht ik alleen maar voor West-Vlaamse rollen gevraagd worden.’Beeld Thomas Nolf

Even leek zelfs een carrière bij de brandweer een optie. “De brandweermannen met wie we samenwerkten vonden dat alvast een goed idee. Maar ik weet niet of het echt iets voor mij zou zijn. Mensen hebben een verkeerd beeld van die job. Je loopt als brandweerman echt niet constant van de ene brand naar de andere. Vaak moeten die gasten ook uitrukken om een koe uit de gracht te halen of een oliespoor van het wegdek te spuiten. Dat zijn nu niet meteen de dingen waarvoor je bij de brandweer gaat.

“En dan is er nog het mentale aspect. Je moet als brandweerman de knop kunnen omdraaien. Ook als je tijdens je shift een autowrak hebt moeten openknippen bij een dodelijk verkeersongeval mag dat na je diensturen niet in je hoofd blijven spoken. Ik zou het daar moeilijk mee hebben.”

De band met de zee

Bij zowel Beau Séjour als Onder vuur was de Noordzee deel van het decor. En in beide reeksen is West-Vlaams de voertaal. Een biotoop waarin Sartor – geboren en getogen in Koksijde – zich als een vis in het water voelt. Al is er een beetje schrik om voortaan altijd als ‘die West-Vlaamse’ omschreven te worden. “Ik zou het jammer vinden mocht ik alleen maar voor die specifieke rollen gevraagd worden. Ook al omdat ik het West-Vlaams nu niet meteen het mooiste dialect ter wereld vindt. Maar als er mooie rollen op me afkomen en die hebben toevallig een West-Vlaamse tongval, dan zou het stom zijn om daar ‘nee’ op te zeggen.”

Dat ze voor haar eerste rollen mocht acteren met de zee op de achtergrond, was dan weer een meevaller. Al kon ze toen ze achttien was niet snel genoeg de trein op naar het binnenland. “Ik vond de stad toen veel cooler dan Koksijde, waar niks te beleven viel. Maar ondertussen heb ik de zee leren appreciëren. Ik kom hier echt tot rust. Door in de stad te wonen heb ik ook de charme van een dorp herontdekt. In Koksijde kon ik als kind alleen met de fiets naar school, ik zie dat in Brussel niet meteen gebeuren. En uitgaan deed ik in de zomer op mijn slippers. Ik heb dat ook eens tijdens de Gentse Feesten geprobeerd, maar dat viel behoorlijk tegen.”

Tv-kijken in je eentje

Wanneer zondagavond de eerste aflevering van Onder vuur op het scherm komt, is de kans groot dat Sartor die op haar eentje zal bekijken. “Mezelf op het scherm zien is altijd even schrikken”, legt ze uit. “Daarom kijk ik liever niet met mensen om me heen. Bij Beau Séjour vroegen mijn vrienden ook geregeld om op zondagavond samen te kijken, maar die boot heb ik steeds afgehouden. Ook al omdat dat een reeks was die heel duidelijk naar een ontknoping toe werkte. Ik wist dat mijn vrienden me naar het einde zouden vragen. En ik wist dat ik het moeilijk zou hebben om mijn mond te houden.”

Het komt er als beginnend actrice vooral op aan bij de juiste mensen te rade te gaan voor feedback, vindt Sartor. “Voor mij is het belangrijk dat de mensen met wie ik samenwerk tevreden zijn over wat ik doe”, zegt ze. “En natuurlijk is het fijn dat ook de mensen die dicht bij me staan het goed vinden. Maar ik ga niet op zoek naar wat er op social media over mij verschijnt. Wat de vijftigjarige Arno uit Zwevezele op Twitter over mij schrijft? Sorry, maar dat interesseert me niet.”

Onder vuur, zondagavond op Eén

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234