Maandag 26/09/2022

Buffalo Tom in Vooruit - Niet alle oude rotten teren op vergane glorie

(foto Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
(foto Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN
PE Author

Teren oudere cultbands enkel op vergane glorie? In het geval van de Amerikaanse groep Buffalo Tom (****) luidt het antwoord alvast negatief. Het trio tapte in de Gentse Vooruit niet enkel oude hits, maar serveerde eveneens knappe recente songs en klonk zo verscheidener dan ooit tevoren.

Net als de Amerikaanse bizon lijkt deze band wel onverwoestbaar. Het trio beleefde zijn hoogtepunt in de jaren negentig en werd gekoesterd voor zijn krachtige, doorleefde rock. Buffalo Tom leverde songs als 'Taillights Fade', 'Tangerine' en 'Treehouse', die ook nu nog een grote aantrekkingskracht bezitten.

In de nieuwe eeuw leidde het gezelschap uit Boston eerst een sluimerend bestaan. Zijn in juli verschenen cd Three Easy Pieces liet zelfs tien jaar op zich wachten. Maar dat betekent niet dat ze de felheid van vroeger vaarwel hebben gezegd, zoals we dinsdagavond ondervonden in de goed gevulde concertzaal van de Vooruit.

De groep bracht als voorprogramma Tiny Vipers mee. Achter die naam ging zangeres-gitariste Jesy Fortino uit Seattle schuil. Ze had een extra muzikant mee en haar akoestische songs klonken intiem en fragiel. De zaal besteedde ten onrechte niet veel aandacht aan haar.

Het contrast met het eerste Belgische zaalconcert van Buffalo Tom sinds lang kon haast niet groter zijn. De band koos voor zorgvuldig gedoseerde uithalen die door het publiek met open armen ontvangen werden. Het gitaarspel van Bill Janovitz waaide daarbij, dankzij de ijzersterke ritmesectie, vrijelijk alle kanten uit. Heel fijn was dat de groep een pak beter klonk dan in de jaren negentig en dat alle facetten van de emotionele energie die Janovitz en de zijnen uitstralen haarscherp te horen waren.

De oude rotten kenden het geheim van een gebalde en goed opgebouwde set zonder inzinkingen. Die bevatte een aantal songs van Three Easy Pieces, afgewisseld met een resem classics. De eclatante versie van de oude kraker 'Birdbrain' illustreerde waarom Buffalo Tom minder nostalgisch aandeed dan hun vrienden van Dinosaur Jr. deze zomer op Pukkelpop. J Mascis en de zijnen bleken toen een haperende jukebox, terwijl Buffalo Tom duidelijk verder was gegroeid in de liedjes.

We konden trouwens elke knik in Janovitz' stem horen, zodat nummers als 'I'm Allowed' en 'Kitchen Door' alleen maar beter werden. De afsluiter van de set was meteen ook hun bekendste song: 'Taillights Fade'.

Buffalo Tom associeerden we altijd met het woordje 'noest'. Na dit concert voegen we daar graag ook 'nuance' aan toe. (Koen De Meester)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234