Maandag 26/09/2022

Theaterrecensie'Swing'

Circus Ronaldo vermengt circus en ‘Upstairs, Downstairs’-achtig theater in ‘Swing’ ★★★★☆

SWING
 Beeld Frauke Verreyde Photography
SWINGBeeld Frauke Verreyde Photography

In Swing roept Circus Ronaldo de sfeer op van het swingcabaret uit de jaren 1940: aanstekelijke dansmuziek, spectaculaire acts, uitdagende glitterpakjes. Maar net buiten de spotlights broeit een klassenstrijd die het virtuoze spektakel dreigt te infecteren.

Evelyne Coussens

Aanvankelijk lijken Nanosh Ronaldo en zijn ploeg te mikken op een getrouwe kopie van zo’n avond vol verrukking en verstrooiing. Tegen de achtergrond van een indrukwekkende mechanische muziekinstallatie – ontworpen door de befaamde Tony Decap – zetten de sterren van de avond hun beste beentje voor: Laura Gekiere is de verleidelijke leadzangeres, evenwichtskunstenaar Kimi Hartmann danst op het slappe koord en Ronaldo zelf toont zijn beste jongleerkunstjes. In deze mix van circus en variété moet alles perfect lopen – of het moet zijn dat de clown het verpest. Corneel Didier laat de bordjes vallen, verraadt de goocheltrucs van zijn baas en doet onhandige pogingen om het zangeresje zijn liefde te verklaren. Tot zover behoort alles tot de geijkte patronen van het traditionele circus.

In dat circus bewijst de mens zijn superioriteit: over de zwaartekracht, over de dieren, over het vuur. Het is een kunstvorm waarin de winnaars triomferen – het gestuntel van de clown onderstreept hoogstens de dominantie van de anderen. Maar gelukkig is dit Circus Ronaldo, en dus eisen ook de losers hun plekje in het licht op. Naast Didier zelf is dit trapeziste Laure Osselin, die de blik van het publiek opzoekt van zodra haar bazen hun rug hebben gekeerd (om de circushond te gaan vangen, bijvoorbeeld). Zij en Didier grijpen de ‘kieren’ in de show aan om bezit te nemen van het podium in een Upstairs, Downstairs-achtige verhaallijn die gepaard gaat met de nodige hilarische mislukkingen.

Zij die hun plaats moeten kennen, nemen zo steeds meer plaats in. Het is een zachte opstand die geen bevredigende afwikkeling kent, en misschien maar goed ook: Swing is een feestje, geen sociaal pamflet. Maar opnieuw (net zoals in voorganger Sono io) weet Circus Ronaldo het beste uit de diehard circustraditie – de show, de trucs, het ambacht – moeiteloos te combineren met een zekere kwetsbaarheid, met de tragiek van imperfectie die zo eigen is aan het theater.

Tot en met 23 juli op theaterfestival Miramiro in Gent.