Maandag 26/09/2022

Kinderen op festivals

Cultuur met de paplepel ingegeven

WonderWeekend 2016. Beeld RV NICK PROOT
WonderWeekend 2016.Beeld RV NICK PROOT

Geen festival deze zomer of je vindt er ook een apart programma voor kinderen. Van Watou over Cactusfestival tot Theater aan Zee: iedereen doet mee om oud én jong te lokken. Alleen, hoe zorg je ervoor dat je niet steeds vervalt in de obligate grime of familiezoektocht, en dat jong en oud er allebei iets aan hebben?

Jan Debackere

In Oostende is het al jaar en dag vaste afspraak: terwijl Theater aan Zee de stad inpalmt, wordt het Leopoldpark er bezet door kinderen. Met theater, muziek en spelletjes stippelden TAZ en poppentheater Froefroe er een programma uit voor kinderen, en dit jaar voor het eerst ook in een grote theatertent. "We doen dat al van bij de start", zegt Marian Decroos van Theater aan Zee. "We willen kinderen bewust betrekken bij ons festival. En we merken ook steeds dat dat wordt geapprecieerd: er komt altijd veel volk op af."

Over naar Watou, waar je het jaarlijkse kunstenfestival niet meteen met kinderen zou associëren. De kunst die je er ziet lijkt vooral bedoeld voor de ervaren museumbezoekers, iets waar je kinderen met grote tegenzin mee naartoe krijgt. Toch? Nee, zegt Lieselotte Moeyaert. "We hebben nu al voor het vierde jaar samen met een illustratrice een boekje voor kinderen gemaakt met allerlei opdrachten in. Op die manier maken we de kunst toegankelijk voor kinderen: wat zien ze? Welke indrukken krijgen ze? Zo betrekken we ze bij het parcours. Het mag immers geen bezigheidstherapie zijn." En het werkt, zegt Moeyaert. "De vraag ernaar groeit en we zien de kinderen nadien ook bijna allemaal terug aan het onthaal met een ingevuld boekje." Door de groeiende vraag organiseert Watou dit jaar voor het eerst ook een kinderweekend.

Geen bezigheidstherapie dus in Oostende en Watou, maar toch is dat het euvel waar veel culturele (zomer)evenementen lang onder hebben geleden, of soms nog steeds onder lijden: er wordt vlug een blaadje gemaakt met enkele vragen op voor de kinderen. Of ze maken een afgebakend terreintje waar de kinderen zich wat kunnen bezighouden. Een clown of grime maken het af.

Toch wordt er steeds meer en steeds grondiger over nagedacht hoe je kinderen bij je festival kan betrekken, zegt Stefaan Vandelacluze van Mooss, een organisatie die werkt rond kinderen, jongeren en cultuur(educatie) en organisaties daarbij helpt. "Er bestaan geen pasklare antwoorden over hoe je het best doet, maar we bouwen wel steeds meer inzichten op." Een van die inzichten is dat je best niet in doelgroepen werkt. "Je kan beter iets maken voor alle leeftijdsgroepen en op het hele gezin mikken. De manier waarop mensen kijken verschilt niet echt per leeftijd. Op alle leeftijden is er evenveel diversiteit. Je moet in de eerste plaats voor een betekenisvolle ervaring voor iedereen zorgen."

Bamboekunst

Vanuit dat principe vertrekt ook het WonderWeekend, een gezinsfestival in de plantentuin van Meise waar je ook blijft slapen in kartonnen tenten. Op het programma staan onder meer de creatie van het grootste bamboekunstwerk ooit, het tot leven brengen van kinderboeken en een theatervoorstelling, naast het klimmen in bomen of zelf maken van vuur. Het WonderWeekend ontstond vorig jaar een beetje uit persoonlijke frustratie, zegt Vincent Jansen.

"Een kinderluik op festivals is vaak alleen voor kinderen. Alles is op kindermaat bedacht, en als je kinderen te jong zijn moet je er constant bij blijven terwijl je eigenlijk liever zelf voor het grote podium gaat staan. Wij hebben geprobeerd dat om te draaien en te vertrekken vanuit het gezin: wat kan je allemaal samen beleven? Het moet zowel voor de ouders als de kinderen tof zijn om te doen."

Bij WonderWeekend zeggen ze niet meteen een vergelijkbaar festival te kennen in België. "In het Verenigd Koninkrijk heb je iets gelijkaardigs, maar daar is er ook muziek. Wij zien in ieder geval dat het werkt: als ouder weet je dat je samen met je kinderen komt en je stelt je daar op voorhand op in. Dat merk je echt."

WonderWeekend werkt onder meer samen met de Kortrijkse organisatie Bolwerk, dat afgelopen weekend ook verantwoordelijk was voor het kinderaanbod op het Cactusfestival. "Onze concepten brengen mensen van verschillende generaties samen, stimuleren creativiteit en wekken verwondering op", zegt Ruben Benoit. Geen grime of familiezoektochten dus, maar zelf beleven, spelen en op ontdekking gaan. "En daarbij willen we niet alleen de kinderen verbazen en verwonderen, maar ook de volwassenen."

Zaadjes

Dat culturele evenementen en festivals steeds meer op kinderen inzetten, is vanuit marketingoogpunt logisch: je kunt er meer mensen mee lokken en dus meer tickets verkopen. Toch is het lang niet alleen daarom te doen, wordt benadrukt. "Iedereen herinnert zich nog die leraar die je meenam naar het theater of de film", zegt Marian Decroos van Theater aan Zee. "We willen kinderen ook op een toegankelijke manier een opstapje bieden. Je kunt dit niet sturen, maar zo komen de kinderen alvast in aanraking met cultuur."

"Zo plant je zaadjes bij de kinderen", is Lieselotte Moeyaert van het Kunstenfestival Watou overtuigd. "Je toont dat tentoonstellingen niet allemaal saai hoeven te zijn. Misschien krijgen ze zo de smaak te pakken en blijven ze ook expo's bezoeken als ze groot zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234