Woensdag 28/09/2022

De 16

'De 16' lacht met het leven op een kabinet: "De Wetstraat heeft meer humor nodig"

De 16. Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de
De 16.Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de

Met De 16 waagt Canvas zich aan een politieke comedyreeks over het leven op een kabinet. Een harde wereld waar er best wat meer plaats mag zijn voor humor en zelfrelativering, vindt bedenker Wouter Verschelden. "We nemen onszelf allemaal zo serieus."

Jan Debackere

Steven Kennis heet hij, de vicepremier en minister van Begroting die even sullig is als zijn naam doet vermoeden en op wiens kabinet De 16 zich afspeelt. 'Om de kloof met de burger te dichten' gaf hij een cameraploeg van de VRT toestemming om alles te komen filmen. Een beslissing die niet meteen de gelukkigste blijkt te zijn als de cynische, oude partijrat Charles Van Praet door De Partij op het kabinet gedropt wordt om de boel op te kuisen.

Met De 16 neemt Canvas een gokje, maar Bevergem bewees vorig jaar al dat inzetten op een atypische reeks verdraaid goed kan uitdraaien. Ook De 16 is niet meteen FC De Kampioenen, maar dat was volgens Verschelden ook niet de bedoeling. De oud-hoofdredacteur van De Morgen en oprichter van Newsmonkey bedacht het idee voor de reeks, waarna Willem Wallyn het scenario schreef en de regie voor zijn rekening nam.

"De 16 is niet voor Eén geschreven", zegt Verschelden. "Het tempo ligt hoog, de dialogen volgen snel op elkaar. Je kunt het als ontspanning bekijken, als een comedyreeks over mensen die samen in een kantoor werken. Maar als je het politieke spel wilt snappen, is het ook wat werken. Maar dat is niet erg. Ik denk dat het voor de fijnproever wel leuk is om doen."

Zullen niet-Wetstraat-volgers alle finesses en verwijzinkjes naar de realiteit snappen?

"De 16 is niet terug te brengen tot één persoon of scène. Die mensen zien zelfs ook dingen die niet zo bedoeld waren. Een minister sprak me aan over een scène die hij had herkend, alleen was die niet daarop gebaseerd. Maar een minister die seksueel geladen mails schrijft die dreigen te lekken, zal voor sommige mensen wel herkenbaar zijn. Idem voor een diploma dat niet blijkt te kloppen."

"Deze reeks gaat ook over het verschil tussen wat intern gebeurt en de boodschap die naar buiten gebracht wordt. Het is comedy, maar ook een beetje de grot van Plato. Je beseft als Wetstraat-journalist dat je misschien 2 à 3 procent weet van wat er echt gebeurt. Je krast wat aan de oppervlakte, en af en toe gooien ze eens een bot waar je op kunt kauwen. De oefening was om te schrijven vanuit die grot van Plato die je nooit te zien krijgt. Hoe gaat het er echt aan toe?"

"Willem kent die achterkant (Wallyn is de zoon van Luc Wallyn, ex-adjunct-nationaal secretaris van de SP, en ex-partner van Freya Van den Bossche, JDB) en we hebben gesprekken gevoerd met een aantal kabinetschefs. Dat veel mensen, ook cabinetards, nu zeggen dat het wat over the top is, maar toch ook de wereld zoals ze die kennen, doet deugd."

Nochtans schept De 16 niet echt een fraai beeld van een kabinet. Het gaat er brutaal en cynisch aan toe, en ook vrouwen komen er bekaaid van af.

"Je moet de zes afleveringen zien. Ik denk niet dat ze er slecht uitkomen, maar we gaan er natuurlijk ook geen engelen van maken."

"Ik ben er echt van overtuigd dat iedereen die aan politiek doet iets beters van de samenleving wil maken. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het voor de centen doet. Dan kies je beter een andere stiel. Als je kijkt naar de uren die ze erin steken, de prijs die ze daarvoor betalen... Politici zijn geen zakkenvullers."

null Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de
Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de

"Er is in de Wetstraat ook een collegialiteit die niet zichtbaar is. Op de bühne, als de camera's draaien, is het een georganiseerd gevecht. Maar we zijn een land waar het draait om deals maken. Daarin is die kabinettenwereld heel interessant. Dat is de machinekamer van hoe de nv België werkt: de kabinetschefs zijn soms veel belangrijker en machtiger dan de ministers."

In een Facebook-post over De 16 schreef u dat humor de wereld kan redden. Is er te weinig humor in de Wetstraat?

"Elke goeie hofhouding heeft een hofnar. Zo'n hofnar heeft humor, maar houdt iedereen ook een spiegel voor. In Frankrijk heb je Les Guignols en in de Verenigde Staten The Daily Show.De ideale wereld komt in de buurt en heeft soms de scherpste politieke analyse in Vlaanderen, maar we hebben niet die traditie."

"Nochtans, als je wereldwijd kijkt, denk ik dat we hier bij de top zitten van politiek theater. Heel dat CETA-gedoe is toch fantastisch theater? Of de wandeling van Kris Peeters bij de begrotingsonderhandelingen. Dat verzin je dus niet, hé? Het lijkt me niet slecht voor onze mentale gezondheid dat er daar ook een hofnar in rond loopt. De 16 moet die rol een beetje gaan spelen."

De politiek relativeert zichzelf te weinig?

"Niet alleen de politiek. Ook voor de journalistiek is het belangrijk om eens een spiegel voorgehouden te krijgen. We nemen ons allemaal zo serieus."

null Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de
Beeld © Luna Films, Canvas © Eric de

"Het is ook niet alleen het gebrek aan zelfrelativering, we lossen dat vaak op door cynisme. Cynische politici en journalisten doden op den duur veel goede initiatieven en voluntarisme. Dat kun je met humor bestrijden."

In De 16 gaat het af en toe ook over de rol van de media. Vindt u als Wetstraat-journalist dat politiek en media te dicht op elkaars lip leven?

"Nee. Net omdat we er zo dicht op zitten en de mensen goed kennen, is er een controle die misschien wel veel gezonder is dan in de meer formele Angelsaksische cultuur. In de Wetstraat heb ik ook geen vrienden. Met sommigen heb ik al echt ruzie gehad. Deze ochtend heeft een woordvoerder me nog wat scheldwoorden naar mijn hoofd geslingerd."

"Je moet ook realistisch zijn: België is zo klein dat je hier niet de middelen hebt om aan onderzoeksjournalistiek te doen zoals dat in andere landen gebeurt. De schandalen die uitkomen zijn vaak via een politicus die iets geeft."

Voelt u zich dan niet vaak een instrument?

"Natuurlijk. Als politiek journalist ben je een instrument. Maar de politiek is vaak ook een instrument van de media. Als VTM een debat organiseert tussen Magnette en De Wever, komt dat ook voor VTM heel goed uit omdat ze zo hogere kijkcijfers halen. Je mag alleen niet naïef zijn. Je moet je als journalist bewust zijn van je rol en dat een plaats geven. Dat is the game."

De 16, woensdagavond om 21.10 uur op Canvas

***

Zes episodes krijgen online verlengstuk

De 16 is niet alleen zes afleveringen van een dik halfuur op Canvas, de reeks krijgt ook een uitgebreid verlengstuk op het web. En voor één keer was dat al van bij het prille begin van de reeks de opzet.

"Nu gebeurt het vaak dat wanneer de serie klaar is, men er opeens ook iets online mee wil doen", zegt bedenker Wouter Verschelden. "Ons idee was om een deel van de productie totaal digitaal te maken. We hebben de productie ingepland voor acht afleveringen, en het equivalent van twee afleveringen zetten we online. Op een gegeven moment gaat het op tv bijvoorbeeld over een telefoongesprek vanuit het kabinet naar de VRT, met de eis om het contract te ontbinden zodat de tv-ploeg niet langer op het kabinet kan filmen. Op Facebook zul je dat gesprek echt kunnen zien."

Naast de extra fragmenten krijgt de minister ook een eigen website. Elk personage heeft een Facebook-pagina, de belangrijkste ook een Twitter-account. De woordvoerder houdt een blog bij, er zijn Snapchat-accounts... "De personages komen zo tijdens die zes weken tot leven en zullen stap per stap mee evolueren met de verhaallijn. Die extra's zijn niet nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar het maakt het wel leuk. Als je het allemaal zal bekijken, zal het nog meer vertellen over de personages."

Met het digitale luik wil De 16 inspelen op het snel veranderende mediagebruik, zeker bij jongeren. Maar digitalisering is geen bedreiging voor televisie, zegt Verschelden. "Integendeel zelfs. Het digitale maakt het net zoveel leuker. Je kunt een veel duurzamere band aangaan met je fans, om die community in te schakelen. Dat zullen we ook doen, als het kabinet een oproep lanceert."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234