Maandag 16/05/2022

DM ZaptPeter van der Lint

De Netflix-serie ‘Young Wallander’: de Zweedse maatschappij in al zijn lelijkheid

 De Zweedse acteur Adam Pålsson in ‘Young Wallander’ op Netflix.  Beeld Netflix
De Zweedse acteur Adam Pålsson in ‘Young Wallander’ op Netflix.Beeld Netflix

Peter van der Lint zet de blik op oneindig. Vandaag over Young Wallander.

Peter van der Lint

Er zijn politie-inspecteurs die hun opvallende liefde voor opera niet onder stoelen of banken steken, zoals inspector Morse uit de ­beroemde televisieserie uit de ­jaren negentig. Ook commissaris Guido Brunetti in de boeken van Donna Leon staat niet met zijn mond vol tanden als het ineens over Verdi of Puccini gaat. En dan hebben we uiteraard nog Kurt Wallander, de Zweedse politieman die in de tien fantastische boeken van Henning Mankell de hoofdrol speelt. In die boeken luisterde Wallander vooral naar Maria Callas.

Hoe Wallander die liefde voor opera ontwikkelde, wordt in die boeken niet uit de doeken gedaan. Maar nu is op Netflix Young Wallander te zien, en daarin wordt een tipje van de sluier opgelicht. Een jonge Wallander stapt daarin bij een meerdere in de auto en die luistert naar operamuziek. Op de vraag wat hij daarvan vindt, antwoordt Wallander: ‘Ik hou niet van opera’. Best geestig als je de boeken hebt gelezen, of de verschillende series hebt gezien.

In de nieuwe Netflix-serie wordt hij gespeeld door Adam Pålsson. Dat is best even wennen voor wie de niet zo gezonde, sociaal onhandige en knorrige Wallander op zijn netvlies heeft. Pålsson is niet alleen jong en aantrekkelijk, maar ook fit en lenig, heeft nog geen last van diabetes, laat staan van de ziekte van Alzheimer waaraan Mankell hem zal laten overlijden.

De serie is nog ontwikkeld met Mankell erbij. Zo wilde de schrijver dat de serie in het Engels zou worden gemaakt. En daarom is Pålsson de enige Zweed, zijn collega-­acteurs zijn allemaal Angelsaksisch. Door dat Engels, en door het opvallend zacht en hees spreken van Pålsson, blijft zijn personage wel wat afstandelijk. Leuk om nu eens te zien hoe hij zijn latere vrouw Mona ontmoet, en hoe we meer te weten komen over dat verleden dat in Mankells boeken slechts wordt aangestipt. De serie speelt wel in het nu, en de sociaal-maatschappelijke kritiek, zo belangrijk bij Mankell, is gebleven.

Het verhaal begint in een achterstandswijk in Malmö, waar drugsproblematiek, racisme en bendegeweld meteen voor een heftige ­explosie en een gruwelijk begin zorgen. In de mond van een vastgebonden, blonde Zweedse jongen ontploft een granaat. De jonge agent Wallander is ter plekke en wordt vanwege zijn contacten in de buurt toegelaten tot het onderzoeksteam van inspecteur Hemberg (de operaliefhebber). De brute moord wordt snel gekoppeld aan een groep ontheemde vluchtelingen, en het al aanwezige anti-immigratiesentiment flakkert flink op.

Alles blijkt natuurlijk veel complexer in elkaar te zitten, net als in Mankells boeken. In zes afleveringen ‘leert’ Wallander het vak, met alle valkuilen en verleidingen, en maakt hij de Zweedse maatschappij in al zijn lelijkheid mee. De afwikkeling van het verhaal is niet wat je hoopt en wilt, maar ook dat past wonderwel bij Mankell.

Young Wallander is te zien op Netflix.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234