Maandag 04/07/2022

InterviewRuben De Gheselle

‘De regisseur is mijn sparringpartner’: Gentenaar Ruben De Gheselle componeert soundtrack van ‘Clara Sola’

Ruben De Gheselle: ‘Werken met een boeiende regisseur duwt me in richtingen die ik niet uit mezelf zou exploreren.’ Beeld Roser Graell
Ruben De Gheselle: ‘Werken met een boeiende regisseur duwt me in richtingen die ik niet uit mezelf zou exploreren.’Beeld Roser Graell

Vele monden vielen open van verbazing toen Ruben De Gheselle in maart de Ensor voor Belofte van het jaar kreeg. Ruben wie? De 30-jarige Gentenaar heeft vooral in het buitenland naam gemaakt als filmcomponist, zoals voor Clara Sola.

Christophe Verbiest

“Het mooiste compliment dat ik ooit gekregen heb was toen iemand me vertelde dat hij door de soundtrack te beluisteren de film opnieuw voor zijn geestesoog zag afspelen.” Ruben De Gheselle blinkt als hij het vertelt in zijn Gentse woning annex studio. “Het is vreemd als een soundtrack een tweede leven krijgt. Ik heb die muziek nooit geschreven om apart beluisterd te worden. Maar het is aangenaam als het gebeurt. Dan besef je dat je voor een publiek werkt en niet alleen voor jezelf of de regisseur.” De Gheselle verwijst naar de score die hij in 2020 gecomponeerd heeft voor de Amerikaanse documentaire A Cops and Robbers Story. Al kan het even goed gelden voor Clara Sola, het sibillijnse debuut van de Costa Ricaanse Nathalie Álvarez Mesén, waarin een veertigjarige vrouw seksueel ontwaakt.

De opgeruimde De Gheselle houdt veel ballen in de lucht. Hij programmeert optredens in de MIRY Concertzaal, doceert aan zijn alma mater KASK & Conservatorium en componeert dus filmmuziek. De afgelopen vijf jaar voor ruim twintig titels. De waardering voor zijn veelzijdige werk is groot: vorig jaar kreeg hij op Film Fest Gent de Georges Delerue Award voor Clara Sola en eerder dit jaar de Ensor als belofte van het jaar. “Dat was bijzonder, want ik heb amper in Vlaanderen gewerkt.” Al komt daar dra verandering in met enkele nieuwe projecten.

Hoe wordt iemand filmcomponist? “Je moet componist zijn vóór je filmcomponist kunt worden: je hebt eerst een eigen artistieke visie nodig vóór je je ten dienste kunt stellen van anderen. Zo niet word je snel overspoeld door andermans artistieke verhaal en kun je je eigen stempel niet drukken.” Verrassend: zelfs toen De Gheselle nog niet in de filmwereld aan de slag was had hij als componist nood aan visuele impulsen. “Ik probeerde de opbouw van een beeld naar muziek te vertalen. Neem nu Dali. Wat vind ik boeiend in zijn werk? Dat hij ingrediënten combineert die niet samen horen. Dus trachtte ik elementen die niet bij elkaar horen in een muziekstuk te stoppen.”

Ondertussen heeft het KASK & Conservatorium een opleiding filmmuziek, wat niet het geval was toen De Gheselle er studeerde. “De muziekopleiding was op een avant-gardistische leest geschoeid. Je werd verondersteld je eigen ei te leggen. Je ten dienste stellen van anderen werd beschouwd als minder artistiek.” Zijn eerste soundtrack schreef De Gheselle als derdejaarsstudent in 2013 voor Norman, een korte animatiefilm van Robbe Vervaeke. “Het was een natuurlijke stap want Norman bestaat uit geschilderde beelden. In het begin heb ik vooral voor animatiefilms gecomponeerd. De inspiratie voor de muziek haalde ik uit de kleuren en de textuur van de tekeningen. De volgende stap was: hoe kan ik me laten inspireren door een verhaal. Dat heeft me verschillende jaren gekost.” Het is trouwens dankzij de animatiefilms, die vooral op festivals over de grenzen vertoond werden, dat zijn naam begon te circuleren bij buitenlandse filmmakers.

Spreidstand

“Je moet een beetje schizofreen zijn als componist van soundtracks. Een regisseur is drie, vier jaar bezig met een film. Ik werk een viertal maanden aan de muziek en dan ligt de volgende film al te wachten. Terwijl die eerste regisseur me nog altijd nodig heeft. Als dat twee compleet uiteenlopende projecten zijn, wordt het een bijna onmogelijke spreidstand. Ik kies daarom films die bij elkaar aansluiten, documentaires of - hoe zal ik ze omschrijven? - aparte alternatieve thrillers. Ik merk dat de buitenwereld - producers, agents - dat begrijpt: de kans is klein dat ik een komedie of horrorfilm krijg aangeboden.” Al is hij wel bereid om zijn palet te vergroten. “Het aanbod moet vooral op het juiste moment komen.”

‘Clara Sola’ is het debuut van de Costa Ricaanse Nathalie Álvarez Mesén. Beeld rv
‘Clara Sola’ is het debuut van de Costa Ricaanse Nathalie Álvarez Mesén.Beeld rv

De Gheselle schrijft nog muziek “voor het podium”, zoals hij dat noemt, composities die niet voor film bestemd zijn. “De tijd is beperkt, maar ik vind het belangrijk omdat niemand me zegt wat ik moet doen. Zo boor ik nog altijd nieuwe bronnen in mezelf aan. Dat voedt op zijn beurt de filmscores.”

Hij lijkt goed na te denken over hoe hij zijn carrière uitbouwt. “Correctie: ik denk goed na over wat ik wil componeren. Ik heb een paar keer een opdracht aanvaard die tot uitstelgedrag leidde omdat ik niet klaar was om de muziek te schrijven. Als je elke dag componeert dan wil je vooral bezig zijn met wat je na aan het hart ligt.” Misschien had hij dan geen filmcomponist moeten worden? “Niet helemaal mee eens. Ik vind het net heel fijn om een radertje te zijn in een grotere machine. Werken met een boeiende regisseur duwt me in richtingen die ik niet uit mezelf zou exploreren. De regisseur is mijn sparringpartner.”

Muziek schrijven is een uitputtende bezigheid. “Als ik een hele dag gecomponeerd heb, kan ik ’s avonds nog een wijntje gaan drinken met vrienden, maar dan stopt het. Mentaal ben ik leeg. Dat heb ik met plezier over voor muziek waar ik trots op ben en een samenwerking waar ik iets van geleerd heb. Ik kan met de hand op het hart zeggen dat ik onvoorwaardelijk achter elke productie sta waaraan ik de laatste vier jaar gewerkt heb. Anders had ik het niet volgehouden.”

Clara Sola loopt vanaf 25 mei in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234