Vrijdag 30/09/2022

Filmmuziek

Deze soundtrack is grof wild op de samplemarkt

De platenhoes van 'Daughters of Darkness'. Beeld rv
De platenhoes van 'Daughters of Darkness'.Beeld rv

In 1971 componeerde de Franse componist François de Roubaix de soundtrack bij de Belgische cultfilm Daughters of Darkness van regisseur Harry Kümel. Later deze week wordt de filmmuziek voor het eerst uitgegeven, nadat de soundtrack grof wild bleek op de samplemarkt.

Elmo Lê van

De Amerikaanse rapper Lil Wayne bouwde zijn track ‘President Carter’ rond ‘Les Dunes d’Ostende’ van François de Roubaix, en hij is lang niet de enige ronkende naam die inspiratie put uit de filmmuziek van de obscure Belgische erotische vampierenfilm. Gucci Mane, Ice-T, A$ap Ferg: tientallen straatdichters gebruiken samples uit die ene soundtrack van de hand van de componist.

In soundtrackland is de De Roubaix een van de toonaangevende figuren die in de schaduw van Ennio Morricone en John Barry opereerde. Hij behoorde tot de crème de la crème van de componisten omwille van zijn avant-gardistische aanpak: François de Roubaix – een autodidact – huwelijkte lang voor zijn collega’s klassieke muziek uit aan elektronica.

Vandaag erkent slechts een minderheid het excellente werk van de componist die in 1975 overleed bij een onderwaterongeluk, maar het werk van François de Roubaix zal tot in de eeuwigheid blijven leven, in de vorm van samples. Dat vooral ‘Les Dunes d’Ostende’ uit de soundtrack van Daughters of Darkness (Nederlandse titel: Dorst naar bloed) gulzig wordt gerecycleerd door rappers, verbaast dj en hiphopkenner LeFtO niet. “Het heeft een melancholische vibe, en alle soorten melancholie wekt inspiratie op bij rappers. De sample die ze vaak gebruiken is clean en geeft ruimte voor creativiteit.”

Pionier

Niet alleen hiphoppers zijn fan van het tegelijk onheilspellende en swingende ‘Les Dunes d’Ostende’. Ook drumster Isolde Lasoen heeft een zwak voor het werk van François de Roubaix. “Ik heb hem zo’n jaar of tien geleden ontdekt, toen ik met Daan in de studio zat. Hij vond ik dat ik hem absoluut moest kennen, als grote fan van filmmuziek.” ‘Les Dunes d’Ostende’ was het eerste nummer dat ze van de componist hoorde. “Die eerste luisterbeurt was zo overweldigend dat ik mij ben gaan verdiepen in zijn werk. Hij heeft enorm veel fantastische dingen gemaakt. Het verbaast mij dus niet dat zijn composities vaak worden gerecycleerd in samples.”

Lasoen looft enerzijds zijn arrangementen en anderzijds de manier waarop François de Roubaix met klanken werkt. “Ik moet bekennen dat ik – toen ik aan mijn fullalbum Cartes Postales schreef – mijn arrangeur bepaalde strijkersarrangementen van de Roubaix heb bezorgd als referentie. ‘Dernier Domicile Connu’ is een geweldig voorbeeld: heel jaren zeventig, mysterieus, ergens ook luguber maar toch speels. Je kan er moeilijk niet van houden.”

Wat maakt het werk van de Franse componist zo speciaal volgens de drumster? “Het gebeurt vaak dat ik naar een nummer luister en een instrument hoor dat ik niet kan thuisbrengen. Ik las ergens dat hij maniakaal op zoek ging naar manieren om nieuwe klanken te creëren. Zo zette hij bijvoorbeeld een gitaar en een obscure synthesizer over elkaar, waardoor je een origineel geluid kreeg. Hij was echt voorop op zijn tijd.”

Kitsch

François de Roubaix was een pionier van de Franse elektronica. Hij was een van de eersten die met drumcomputers en synths aan de slag ging. Elektronica heeft een onmiskenbare plek in zijn oeuvre, dat enorm uitgebreid is maar weliswaar schippert tussen gek en geniaal. Voor Chapi Chapo, een kinderserie, maakte hij muziek die het beste van beide werelden combineert, zegt Isolde Lasoen. “Het hoofdthema is grappig en kinderlijk, maar de brug is een geweldige elektronische passage die haaks staat op de rest van de muziek. Hij flirtte graag met kitsch, maar compenseerde dat met geniale dingen. Als je naar de muziek van Sébastien Tellier, ook een Fransman, luistert hoor je overduidelijk de invloed van François de Roubaix: hij maakt fantastische muziek maar durft ook eens uit de bocht te gaan. Dat maakt een artiest net zo goed.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234