Zondag 14/08/2022

Een lust voor het oog: de 10 beste Super Bowl-reclamespotjes

De Pepsi-aankondiging voor de half time van de Super Bowl gisteren. Beeld Screenshot YouTube
De Pepsi-aankondiging voor de half time van de Super Bowl gisteren.Beeld Screenshot YouTube

Dat de Super Bowl meer is dan sport alleen, mocht afgelopen nacht nog eens blijken. Meer dan 100 miljoen Amerikanen keken naar de NFL-finale tussen de Denver Broncos en de Seattle Seahawks en zagen tussendoor een wereldoptreden van Bruno Mars en de Red Hot Chili Peppers, de nieuwe single van U2, een verstoorde persconferentie achteraf, maar vooral een zestigtal peperdure reclamespotjes. Een overzicht.

Tommy Thijs

100 miljoen kijkers, dat mag wat kosten. Wie tijdens de Super Bowl afgelopen nacht zijn reclamespot wilde laten uitzenden, mocht daar een recordprijs van 4 miljoen dollar per 30 seconden voor neerleggen.

De spotjes mochten dan ook gezien worden, al waren enkele wel bijzonder melig en voorzichtig om vooral geen enkele kijker voor het hoofd te stoten. Bijvoorbeeld het al bekende spotje 'Puppy Love' van hoofdsponsor Budweiser met in de traditionele hoofdrol de Clydesdale-paarden, op de tonen van 'Let Her Go' van Passenger, met de al even melige bijbehorende hashtag #bestbuds:

Ondanks de meligheid haalde het filmpje de hoogste rating van alle getoonde spotjes.

In dezelfde stijl: het spotje van ontbijtgranenfabrikant Cheerios dat dezelfde raciaal gemengde familie aan bod laat komen die vorig jaar nog voor een polemiek zorgde:

Ook Coca-Cola hield het veilig met het spotje 'It's Beautiful', waarin verschillende gewone Amerikanen het lied 'America, The Beautiful' in verschillende talen inzingen:

Een flinke dosis Amerikaans patriottisme doet het over de Atlantische Oceaan ook altijd goed. "Detroit made cars, and cars made America", oreert Bob Dylan in deze reclamespot voor Chrysler, overigens geregisseerd door de jonge Belgische regisseur Arnaud Uyttenhove:

Chrysler was niet de enige autofabrikant die een graantje probeerde mee te pikken van het Super Bowl-succes. Ook Kia ging de heroïsche toer op met een spotje dat de mosterd haalde bij 'The Matrix' en er zelfs Morpheus voor wist te strikken:

Biermerk Bud Light pakte dan weer uit met een spotje onder het concept 'Ian up for whatever'. Met in een van de hoofdrollen: een bijzonder amusante Arnold Schwarzenegger als Björn Borg-lookalike:

Andere toppers in de ratings waren de twee Doritos-clipjes, 'Cowboy Kid' en 'Time Machine':

Bijzonder mooi gemaakt was ook de intro voor de half time, gesponsord door Pepsi:

De slechtste rating was er tot slot voor een ander spotje van Bud Light, waarin de nieuwe hersluitbare dop wordt aangeprezen:

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234