Donderdag 30/06/2022

InterviewThomas Konings

Eerste Les Nuits Botanique in twee jaar: ‘Veel mensen in de muzieksector hebben het zwaar nu alles weer open mag’

Thomas Konings Beeld rv
Thomas KoningsBeeld rv

Muzikale vrijbuiters verheugen zich na twee jaar pandemie weer op een volwaardige editie van Les Nuits Botanique. Daarmee zijn voor programmator Thomas Konings nog niet alle problemen van de baan. ‘Steeds meer bands vragen weer om mondmaskers.’

Jasper Van Loy

Thomas Konings is blij, want er zit weer leven in ‘zijn’ Botanique. Samen met de programmator zien we hoe werkmannen kloppen en boren, hoe Placebo zich in de grote zaal klaarmaakt voor een intieme showcase en hoe indielieveling Lucy Dacus zich voorbereidt voor haar show in de Rotonde, een kleinere ruimte.

“En dan is er straks nog Super Besse in de Witloof Bar”, lacht Konings. Drie concerten in één avond, het was weer een tijdje geleden voor hem en zijn collega-programmatoren. Vanaf deze week wordt het nog drukker, want na twee beperkte corona-edities vindt het ontdekkingsfestival Les Nuits Botanique weer in al zijn glorie plaats. Ook voor Konings voelt het aan als weer-voor-echt: “Sinds maart 2020 deden we niets anders dan concerten uitstellen en afgelasten. Eindelijk kunnen we weer nieuwe bands boeken.”

Hoe begint u daaraan na een periode waarin de livesector twee jaar stil heeft gelegen en de rest van de muziekindustrie grondig door elkaar is geschud?

“Concerten zijn voor ons iets minder belangrijk, omdat de Botanique vaak de eerste Belgische zaal is waar je als band in speelt. Naar dat concert komen dan bijvoorbeeld de organisatoren van Pukkelpop of Rock Werchter kijken. Er zijn wel een paar showcasefestivals die ik de afgelopen jaren heb gemist, zoals Rewire in Den Haag of Eurosonic in Groningen.”

“Ik kijk nog steeds naar de grote muziekmedia, maar daarnaast gaat de digitalisering net zoals in alle andere sectoren almaar sneller. TikTok is daar het beste voorbeeld van. Dat platform creëert niet enkel hits voor grote popsterren, maar ook voor een indieartiest als Mitski. Niemand, ook zijzelf niet, had zien aankomen dat ze in coronatijd viraal zou gaan. We hebben haar concert op Les Nuits na amper één dag al naar een grotere zaal moeten verplaatsen.”

“Eigenlijk kan je amper voorspellen welke TikTok-hypes ook echt meer tickets zullen verkopen. Dat maakt programmeren spannend, maar ook veel moeilijker dan vroeger. Ik hoor van oudere collega’s dat ze vroeger soms blind konden vertrouwen op een label of een ander instituut. Dat gaat nu niet meer, of toch veel minder.”

‘Niemand, ook Mitski zelf niet, had zien aankomen dat ze in coronatijd viraal zou gaan op TikTok. We hebben haar concert op Les Nuits na amper één dag al naar een grotere zaal moeten verplaatsen.’ Beeld rv
‘Niemand, ook Mitski zelf niet, had zien aankomen dat ze in coronatijd viraal zou gaan op TikTok. We hebben haar concert op Les Nuits na amper één dag al naar een grotere zaal moeten verplaatsen.’Beeld rv

Ziet u tegenover twee jaar geleden nieuwe trends op de affiche?

“Er is heel wat aan het gebeuren op het gebied van experimentele, uitbundige pop. Tot voor kort was dat een fenomeen uit de underground, maar we hebben een act als Sega Bodega, met veel autotune en heftige beats, wel moeten verplaatsen naar een grotere zaal.”

De concertzalen zijn weer volop open, voor de gemotiveerde concertganger lijkt corona ver weg. Heeft het virus nog een grote invloed op jullie werk?

“Ik krijg nog altijd artiesten over de vloer die bang zijn om corona op te lopen en ons vragen om weer mondmaskers te dragen. Er is ook iets veranderd in de mentaliteit. Voor de pandemie was het uit den boze om je concert uit te stellen of te annuleren. Nu zeggen heel veel artiesten af, omdat ze met hun geestelijke gezondheid worstelen. Veel mensen in de muzieksector hebben het zwaar nu alles weer open mag. Voor corona werkten ze al harder dan ze konden en nu moeten ze ook nog eens het werk van twee jaar inhalen.”

Ook de budgetten van de bezoekers staan onder druk door inflatie. Zien jullie dat in de ticketverkoop?

“Mensen kopen hun tickets later, vaak pas in de week voor het concert. Dat is lastig voor ons, maar voorlopig komt het altijd wel goed. Wij proberen de prijzen van de kaartjes niet omhoog te jagen, omdat we weten dat mensen ze niet meer kunnen of willen betalen. Lastig, want veel bands willen nu natuurlijk een hogere gage.”

Les Nuits Botanique, van 27 april tot 16 mei. Alle info op botanique.be

Vijf tips voor Les Nuits Botanique

Caroline – Mabe Fratti (27/4)

Thomas Konings: “Caroline doet fantastisch mooie dingen met folk en postrock, maar ik heb nog meer zin in het concert van celliste Mabe Fratti. Voor haar laatste plaat, ergens tussen ambient en pop, trok ze naar een commune op het Mexicaanse platteland.”

Oboy – La Fève – Geeeko (27/4)

Konings: “Ik ben geen kenner van hiphop of van de Franse taal, maar ik had wel meteen door dat La Fève ánders was. Hoe hij varieert in zijn flow, dat is spectaculair. Naast hem staat Oboy, een superster in Frankrijk die al met Aya Nakamura heeft samengewerkt.”

Uffie – Tessa Dixson (2/5)

Konings: “In 2010 scoorde Uffie een hit met ‘Pop the Glock’ en sindsdien vraagt iedereen zich af of ze nog muziek maakt. De waarheid is dat ze altijd aan haar carrière is blijven werken. Haar energieke muziek met een scheutje ironie wint nu snel weer aan populariteit, ook bij ons publiek.”

Indigo de Souza – Tiberius B (11/5)

Konings: “Dit programma staat in het teken van de kruisbestuiving tussen folk, pop en rock. Bij de Amerikaanse band Indigo de Souza komen daar nog wat emo-invloeden bij en Tiberius B heeft gewoon té goeie nummers om geen grote naam te worden.”

Tarta Relena – Clara! – DJ Python – Badsista (14/5)

Konings: “Dit zou weleens een heel suavemente avond kunnen worden. Tarta Relena slaat de brug tussen Spaanse folk en electro, Clara! is een Brusselse die reggaeton maakt en DJ Python is dancehall voor de fijnproevers.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234