Dinsdag 09/08/2022

DM ZaptRonald Meeus

Eerste Marvel-telenovela met superheldin is tegelijk statement over diversiteit

Iman Vellani speelt Kamala Khan, de hoofdrolspeelster in  ‘Ms. Marvel’. Beeld Disney
Iman Vellani speelt Kamala Khan, de hoofdrolspeelster in ‘Ms. Marvel’.Beeld Disney

Ronald Meeus zet de blik op oneindig. Vandaag: superheldenreeks Ms. Marvel.

Ronald Meeus

Kamala Khan is de eerste Marvel-superheld uit de moslimcultuur. Dat is ze al bijna tien jaar in de strips: haar eerste verschijning op papier dateert van een Captain Marvel-comic uit 2013. Het zegt dus veel over Hollywood dat Marvel daar nu – met Khans sprong naar het Marvel Cinematic Universe via Disney+-reeks Ms. Marvel – een tweede keer de eer voor mag opstrijken.

Een zwarte Captain America (op het scherm sinds serie The Falcon and the Winter Soldier vorig jaar, maar in de strips is was het al tijdelijk een feit in 2014), een vrouwelijke Thor (Jane Foster – in de films vertolkt door Natalie Portman – nam in 2014 de mythische hamer over, en herhaalt dat wellicht deze zomer in Thor: Love and Thunder), een latinojongen die Spider-Man wordt (Miles Morales trok in 2011 het blauwrode pakje aan in de strips, in 2020 in een videogame, voorlopig nog niet in het cinema-universum): het is allemaal lang niet meer zo vernieuwend als het nu misschien lijkt voor een cinemaganger of tv-kijker.

Maar dat is meer de fout van de heersende cultuur in Tinseltown dan die van Marvel. Dat het zesdelige Ms. Marvel, met de negentienjarige Iman Vellani in de hoofdrol, ook volledig gemaakt is door creatieve krachten met een moslimachtergrond (‘onze’ Adil & Bilall regisseerden drie afleveringen en treden op als uitvoerend producent, de Britse comédienne Bisha K. Ali adapteerde de strippersonages en regisseerde de andere drie): dat kan tellen als statement dat er nog kosten zijn aan diversiteit op onze schermen.

Opvallend is dan weer wel de eigen stempel die dat creatieve team op de vertelling drukte. Het feit dat Khan haar pas verkregen superkrachten aan haar afkomst ontleent (een geheimzinnige armband die ze als erfstuk heeft gekregen) in plaats van het zoveelste stomme toeval in de strips (waar ze haar karakteristieke rekbaarheid krijgt via alientechnologie) is bijvoorbeeld een mooie metaforische vondst. Adil El Arbi en Bilall Fallah gaven de eerste aflevering ook weer hun bekende, opzwepende stijl uit hun films Patser (2018) en Bad Boys for Life (2020) mee, met animatiescènes die de monologue intérieur van de verder gewone tiener uitbeelden. En er is iets met de toon van de vertelling waar ondergetekende niet helemaal zijn vinger op kan leggen.

De eerste aflevering van Ms. Marvel bevat zeer weinig superheldenactie, en zoomt in op het hoofdpersonage haar leven op school (klasgenoten vinden haar een seut) en binnen het gezin-Khan. Er schuilt een wat exotische kruidenmix van humor en melodrama in het scenario, die misschien wel uit Pakistaanse tv-soaps komt. Als er dus één échte vernieuwing in Ms. Marvel zit, is het wel dat we dit de eerste telenovela kunnen noemen met een superheldin erin.

Ms. Marvel, zes weken lang wekelijks een aflevering op Disney+.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234