Maandag 04/07/2022

AchtergrondCultuur

‘Eigenlijk wil ik gewoon een normaal leven’: kan Jennifer Lopez de romcom opnieuw tot leven wekken?

Jennifer Lopez: ‘Je kunt geen leven leiden en denken dat de dingen die je overkomen gewoon stommiteiten zijn. Nee, al die dingen zijn lessen.’ Beeld NYT
Jennifer Lopez: ‘Je kunt geen leven leiden en denken dat de dingen die je overkomen gewoon stommiteiten zijn. Nee, al die dingen zijn lessen.’Beeld NYT

Ze trotseerde de woelige wateren van het sterrendom. Nu schittert Jennifer Lopez in Marry Me, een film die verdacht veel wegheeft van haar eigen leven. ‘Je leert uit het verleden. Je doet de dingen beter de tweede keer.’

Nicole Sperling

In het huis van Jennifer Lopez brandt de haard. Het is een regenachtige dag, maar in haar villa in Spaanse stijl in Bel-Air (Los Angeles) is het warm en gezellig. Het lijkt op een pagina uit een catalogus van een chique interieurbedrijf, tot aan de ster zelve toe, die gekleed gaat in de modieuze versie van een thuiswerkuniform: grove beige trui, crèmekleurige sweatpants, glitterige Timberlands. Haar haar is strak achteruit getrokken in een knotje, een vleug make-up accentueert haar onmogelijk egale huid. De reusachtige diamanten oorbellen zijn de enige attributen die verraden dat we op bezoek zijn bij een van de beroemdste vrouwen op de planeet.

Waardoor je je gaat afvragen: is er iets wat per toeval gebeurt in het leven van Jennifer Lopez? Het is een vraag die met name tot piekeren noopt als haar nieuwe vriendje Ben Affleck binnenspringt voor een kus en een gefluisterd gesprek in de nabijheid van een gigantisch peperkoeken huis met in glazuur het opschrift ‘Affleck Lopez Family’.

Per slot van rekening is dit een vrouw die al zowat drie decennia lang de woelige wateren van het sterrendom navigeert, die in het openbaar de romances en breuken aan elkaar reeg, die danser was en daarna zangeres en toen actrice en vervolgens producer. Op haar 52ste, op een moment dat de meeste vrouwelijke sterren het Hollywood-vagevuur van discriminatie op basis van sekse en leeftijd betreden, lijkt Lopez relevanter dan ooit.

Doet ze de romcom herleven?

Haar nieuwe film, de sprankelende romantische komedie Marry Me, loopt na een lang oponthoud vanwege de pandemie eindelijk in de zalen. Lopez speelt er een J-Lo-achtige superster in die een liefdesleven probeert te hebben in weerwil van haar megaberoemdheid. (Klinkt vertrouwd?)

In Shotgun Wedding, die deze zomer uitkomt, speelt ze opnieuw een bruid. Waarna ze de bruidsjurk aflegt om een huurmoordenaar te spelen in The Mother op Netflix, waarvan de opnamen plaatsvonden op de Canarische Eilanden.

Op een bepaald moment zal de streamingdienst, die vorig jaar een dik contract sloot met de productiefirma van Lopez, Nuyorican Productions, ook een documentaire uitbrengen die het verhaal vertelt van het jaar waarin ze 50 werd. Ze oogstte toen erkenning als actrice (ze stak een tweede Golden Globe-nominatie op zak en een SAG Award), deed haar internationale concerttournee, én trad op tijdens de pauze van de Super Bowl 2020. Het was het jaar, zegt ze, “waarin alles waar ik voor gewerkt had in de film, in de muziek en in de mode ineens begon te marcheren”.

Marry Me, waaraan Lopez een jaar geleden begon te werken samen met Elaine Goldsmith-Thomas, vroeger haar impresario, nu haar collega-producent, legt in zekere zin uit hoe het voelt om zoals Lopez een bestaan in de spotlights te leiden, iets wat ze zelf “een heel specifiek leven” noemt. Tegelijk is het wat dansen op een slappe koord, een gok dat ze een genre kan doen herleven dat zowel de studio’s als de romcomsterren van weleer dood verklaarden.

Jennifer Lopez: 'Als je al een paar keer gekwetst bent, dan besef je: Ik moet voorzichtig zijn. Als het te diep zit en je brengt het naar buiten, dan loop je het risico dat iemand op je hart stapt.' Beeld NYT
Jennifer Lopez: 'Als je al een paar keer gekwetst bent, dan besef je: Ik moet voorzichtig zijn. Als het te diep zit en je brengt het naar buiten, dan loop je het risico dat iemand op je hart stapt.'Beeld NYT

Voor Goldsmith-Thomas houdt de beslissing van Lopez om na Hustlers, waarmee ze haar geloofwaardigheid als ernstige actrice opkrikte, Marry Me te doen, dat meer in de lijn ligt van eerdere successen als romcomvedette (Maid in Manhattan, The Wedding Planner) absoluut steek. “Het was heerlijk om Hustlers te maken, maar dat betekent niet dat ze alleen dat mag doen”, zegt ze. “Ze had de gelegenheid om het gordijn weg te trekken en een film te maken over hoe het aanvoelt om onder een glazen stolp te leven en lief te hebben, om je vergissingen uitvergroot en neergesabeld te zien worden op allerhande platforms, en daar ondanks alles toch mee om te gaan. Neem daar ook nog de kans bij om te kunnen producen en om een soundtrack bij die reis uit te voeren, en je zou wel gek zijn om het niet te doen.”

Kwetsbaar

In Marry Me speelt Lopez Kat Valdez, een wereldberoemde popster die het plan opvat met haar vriend - eveneens een wereldsensatie, gespeeld door de Colombiaanse singer-songwriter Maluma - te trouwen, en dat op tv, voor miljoenen fans. Maar net voor het grote jawoord komt Valdez erachter dat hij haar bedrogen heeft. Ze gelast de ceremonie live af en besluit dan maar de arme stomper (Owen Wilson) te huwen die in het publiek staat met een bordje met het opschrift ‘Marry me’. Zie het als een kruising tussen The Bodyguard en Notting Hill, met een soundtrack geleverd door Lopez.

De film is zowel een luchtige popfantasie als een inkijk in een leven dat slechts weinigen gegund is. Fanatieke Lopez-fans zullen ongetwijfeld op zoek gaan naar aanwijzingen over de ware zielenroerselen van Lopez, en vooral hoe eenzaam het kan zijn aan de top, waar de cocon van het privilege vaak aanvoelt als een kooi. En ongelijk hebben ze niet.

Lopez denkt terug aan de scène waarin haar personage uitgeput thuiskomt na de mislukte stuntceremonie. Ze zet Jimmy Fallon op op tv, ziet hoe hij haar beledigt tijdens zijn monoloog in de laatavondshow en begint te wenen. Het getuigt van een kwetsbaarheid die je maar zelden ziet bij Lopez, en het vergde wat tijd van de actrice om dat punt te bereiken.

“Als je al een paar keer gekwetst bent, dan besef je: Ik moet voorzichtig zijn”, zegt ze. “Als het te diep zit en je brengt het naar buiten, dan loop je het risico dat iemand op je hart stapt.”

De regisseur van de film, Kat Coiro, bewonderde Lopez’ hang naar perfectie. “Er schuilt zelfs een soort choreografie in haar acteren”, zegt ze. Maar om de scène te doen werken, vroeg Coiro Lopez ze een paar keer te herhalen om door het laagje vernis te gaan. Het resultaat voelt oprecht aan, althans in de mate dat Lopez dat toestond.

“Ik moest mezelf eraan herinneren dat deze film best een veilige plek was om die gevoelens te uiten”, zegt Lopez, gezeten voor de knisperende haard. “Ze lachen me uit, en dat doet pijn. Mijn instinct was te doen alsof het me niets deed.”

Jennifer Lopez en de Colombiaanse superster Maluma in 'Marry Me'. Beeld AP
Jennifer Lopez en de Colombiaanse superster Maluma in 'Marry Me'.Beeld AP

Verbroederen met fans

Lopez gaat al decennialang op zoek naar dat evenwicht tussen wat het publiek van haar verlangt en wat ze bereid is het te geven. Ze verbroedert nog altijd graag met fans na concerten. Coiro bijvoorbeeld was verrast toen ze zag hoeveel tijd ze hen gunt.

“Ze is zo alomtegenwoordig dat ze soms niet de lof krijgt die ze verdient”, zegt de regisseur. “Dat zie je enigszins in deze film. Als Kat Valdez vertelt dat ze nooit prijzen wint, dan is dat levensecht. Ze heeft veel meegemaakt. Ze heeft meer fans dan gelijk wie, en doordat ze zo hoog verheven lijkt, kijken mensen niet op een bepaalde manier naar haar.”

Ondanks die vangrails worstelt Lopez met de manier waarop het publiek haar ziet. “Eigenlijk wil je gewoon zingen en dansen en acteren”, zegt ze. “En dat hele andere aspect komt erbij en je moet daar mee leren omgaan – het feit dat je ook een publiek leven leidt, en een artistiek leven, en dan ook nog eens een privéleven. Terwijl je gewoon een normaal leven wilt, net zoals iedereen. Alles wordt met een vergrootglas bekeken.”

Lopez heeft dat net verteld als Affleck binnenspringt. “Hi baby”, zegt ze. De twee zetten vorig jaar het internet in lichterlaaie toen ze na een scheiding van negentien jaar opnieuw een koppel werden – een relatie die destijds zo bijzonder werd geacht dat de twee zowat de tabloidcultuur monopoliseerden met hun glamoureuze, en erg publieke, rendez-vous. (Herbekijk de beruchte clip van ‘Jenny from the Block’ uit 2002 waarin je Affleck haar in bikini gehulde achterste ziet kussen terwijl ze aan het zonnen zijn op een jacht.) Hij onderbreekt het interview, rugzak over de schouder, om haar mee te nemen naar een andere kamer. Tien minuten later zijn ze terug, omhelzen elkaar, kussen, fluisteren “I love you” in elkaars oor. “Oké liefje, tot straks”, zegt hij voor hij vertrekt.

Het is een bizar moment. Was het gepland? Spontaan? Mijn verzoek om ook met Affleck te spreken werd afgewezen, maar hier is hij, de plichtsgetrouwe vriend die haar in het bijzijn van de pers bemoedigend toespreekt.

'Marry Me' is zowel een luchtige popfantasie als een inkijk in een leven dat slechts weinigen gegund is. Beeld Credit...Universal Pictures
'Marry Me' is zowel een luchtige popfantasie als een inkijk in een leven dat slechts weinigen gegund is.Beeld Credit...Universal Pictures

‘Doe altijd wat goed aanvoelt’

Ik vraag Lopez over de gesprekken die ze onder hun beidjes hadden voor ze opnieuw aanknoopten met een romance die krachtig genoeg was om twee films te kelderen en hun carrière op de helling te zetten. (Gigli en Jersey Girl flopten, ten dele vanwege alle relatieperikelen.) Bespraken ze een strategie om te reageren op de heisa in de media als de hereniging bekend zou worden? “Ik zou zeggen: we hebben ons lesje die eerste keer wel geleerd”, zegt ze met een zucht.

En wat was die les? “Om het te koesteren”, zegt ze. “Je moet altijd doen wat goed aanvoelt. Maar tezelfdertijd leer je uit het verleden. Je doet de dingen beter de tweede keer. Een deel ervan is: ja, we zijn weer samen. Maar een deel is ook dat je je minder openstelt dan toen we nog zo jong waren en zo verliefd vele jaren geleden.”

Wat dan met alle dingen die ze deelde met het publiek tijdens haar vier jaar durende relatie met voormalig honkbalspeler Alex Rodriguez, van hun constante aanwezigheid op de rode loper tot de intieme Instagram-posts met hun respectieve kinderen? Ze probeerden in 2020 zelfs de New York Mets op te kopen, tot iemand anders meer bood.

“Als je met dingen bezig bent, dan doe je wat juist aanvoelt. En ik ga mezelf niet voor het hoofd stoten met vragen als ‘Had ik dit anders moeten doen?’ en ‘Heb ik daar wat overdreven?’ Het voelde toen gewoon fijn aan. Ik deed wat ik deed. Hij deed wat hij deed. En dat was oké. Het relationele had niets te maken met dingen al dan niet in het openbaar doen.”

Eén ding lijkt wel duidelijk: Lopez is hopeloos romantisch. Ondanks drie huwelijken en wat mislukte relaties gelooft ze nog altijd in het lot. Het is de rode draad in haar nieuwe film, en het lijkt evengoed de rode draad in haar leven te zijn. En daar wil ze niet van afwijken.

“Je kunt geen leven leiden en denken dat de dingen die je overkomen gewoon stommiteiten zijn: daar heb ik het verknoeid, daar ben ik lelijk in de fout gegaan. Nee, al die dingen zijn lessen”, zegt ze. “Het gaat om wat je eruit meeneemt, zodat het je helpt te groeien en naar een volgend niveau van zelfkennis brengt. Dat je jezelf vindt en vrede kunt nemen met je leven. Dat je genoegen neemt met wie je bent.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234