Vrijdag 07/10/2022

Review

Explosions in the Sky in de AB: postrock is dood, lang leve postrock!

Explosions in the Sky in de AB. Beeld Alex Vanhee
Explosions in the Sky in de AB.Beeld Alex Vanhee

Explosions in the Sky, zo bewezen ze voor een volgepakte AB, zijn als een hechte vriendschap die geërodeerd is door de tijd: je verwacht dat het weerzien onwennig zal zijn, maar na luttele seconden heb je de draad weer opgepikt. Extraatje: vanavond was zoveel méér dan zoete nostalgie.

Vincent Van Peer

Postrock is dood, lang leve postrock! Het genre dat mijn prille jeugd bepaalde - ik herinner me nog dat ik tranen in de ogen kreeg bij optredens van A Silver Mt. Zion en platen van Red Sparowes - leek tien jaar geleden opgebrand te zijn. Te weinig variatie, te veel epiek, meer formule dan echte bezieling. Zo ging het ook bij Explosions in the Sky: in de vroege noughties dropten ze met Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever en The Earth Is Not a Cold Dead Place - ha, die protserige postrocktitels! - twee meesterwerkjes-in-zakformaat, maar sindsdien was het allemaal een pak minder. Tot nu.

In april was er al The Wilderness, een móóie plaat en ongetwijfeld Explosions' beste sinds The Earth Is Not a Cold Dead Place. En vanavond was er die liveperformance. Zo eentje om "jongens toch" tegen te zeggen. Viel meteen op: als er in al die jaren tijd één ding is dat de Texaanse rakkers hebben bijgeleerd, dan is het wel bedaardheid. Waar ze vroeger in al hun onstuimigheid weleens over hun eigen voeten struikelden in hun zoektocht naar het volgende delirische hoogtepunt, doen ze het nu subtieler, gelaagder, moeilijker misschien ook wel. Als bonus zijn de vier - vijf, als je hun livetoevoeging erbij telt - ook betere, meer beheerste muzikanten geworden.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Die subtiliteit sloop meteen binnen in 'Wilderness' en 'Catastrophe and the Cure': geen orgasmes, wel zorgvuldig voorspel. Waar ze vroeger meteen voor de gitaaruitbarsting waren gegaan, mochten er nu soundscapes binnensijpelen, soms weerklonk iets dat naar ambient geurde en héél af en toe was er stilte. Over stilte gesproken: de eerste bindtekst ("hallo, ik spreek geen Nederlands of Frans, dus hoop ik dat Engels ook goed is"), was meteen ook de laatste in een avond die geen woorden nodig had. De eerste climax - het eerste uitbarstende geweld - kwam er pas bij het triomfantelijke 'Greet Death', dat door de lange opbouw ook des te harder binnenkwam. Het tempo, de timing, de volgorde van de setlist, overigens: geniaal - meteen aan te raden als best of.

Passeerden zo nog: donkere noise in de intro van 'Logic of a Dream', nog donkerdere drones bij 'Colors in Space', dansbare compactheid in 'Disintegration Anxiety' en vinnig computergeklik in 'The Ecstatics'. Explosions weefden vanavond geen effen doek, maar een rijkelijk geschakeerd wandtapijt. En toch. Toch! De mooiste kleuren kwamen van de oude classics, waarin - zo klinkt dat althans - zesendertig gitaren met elkaar naar de hemel racen: melancholische gevoelsbommetjes 'With Tired Eyes, Tired Minds, Tired Souls, We Slept', 'The Only Moment We Were Alone' en - vooral - 'Your Hand in Mine' waren better than ever. Dat was oude, herkenbare, knuffelbare Explosions, maar door de nieuwe geluiden die errond werden gedrapeerd, klonken ze eens zo krachtig, eens zo droef.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Muziek van Explosions in the Sky wordt traditiegetrouw met natuurgerelateerde metaforen omschreven: de zon die door het wolkendek priemt, een voorbijtrekkend mistgordijn, een kolkende orkaan. Voor vanavond houden we het op: zonnige dag, 23 graden en blauwe lucht - geen klachten.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234