Maandag 04/07/2022

AchtergrondFilm

Filmfestival van Cannes vanavond van start: nooit eerder maakten zoveel Belgen kans op een Gouden Palm

Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch tijdens de verfilming van het boek 'Le Otto Montagne' van Paolo Cognetti in Italië. Beeld Christophe De Muynck
Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch tijdens de verfilming van het boek 'Le Otto Montagne' van Paolo Cognetti in Italië.Beeld Christophe De Muynck

Nooit eerder was ons land zo goed vertegenwoordigd op het filmfestival van Cannes. Felix van Groeningen en Charlotte Vandermeersch, Lukas Dhont en de broers Dardenne dingen mee naar de Gouden Palm. Adil El Arbi en Bilall Fallah stellen na het blockbustersucces van Bad Boys for Life een persoonlijker film voor.

Lieven Trio

Voor ons land is de 75ste editie van het festival van Cannes al historisch nog voor ze begonnen is. De Belgische film is er beter dan ooit vertegenwoordigd. Als we onze innerlijke boekhouder mogen geloven, bedraagt de kans dat de Gouden Palm dit jaar naar een Belgische film gaat momenteel liefst 14,2 procent. Van de 21 films in competitie komen er immers drie uit ons land. Al zullen de makers zelf voorlopig niet echt wakker liggen van hun winstkansen: de meesten onder hen zijn nog volop bezig aan een race tegen de tijd om hun film helemaal af te werken.

Niet de broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, natuurlijk. Zij zijn vaste klant in Cannes, en houden er dus lang op voorhand rekening mee dat hun nieuwste worp tijdig klaar moet zijn voor het meest prestigieuze filmfestival ter wereld. Tori et Lokita is al hun negende film op rij die er in competitie speelt. De frères zijn Cannes-royalty, en behoren zelfs tot het zeer selecte kransje van filmmakers met twee Gouden Palmen op de teller (Rosetta in 1999, L’Enfant in 2005) – naast onder meer Francis Ford Coppola, Michael Haneke en Ken Loach. Doen ze er dit jaar een historische derde bij?

Het verhaal van Tori et Lokita klinkt alleszins alsof het een gevoelige snaar kan raken. De film gaat over twee Afrikaanse kinderen die zonder hun ouders naar België komen, en zich aan hun onvoorwaardelijke vriendschap vastklampen om het hoofd boven water te houden. Veertien jaar na Le silence de Lorna richten de Dardennes dus opnieuw hun blik op illegale migratie.

Blote kont

Benieuwd of regisseur Felix van Groeningen met kleren aan nog herkend zal worden in Cannes. In 2009 haalde hij er een opmerkelijke stunt uit ter promotie van De helaasheid der dingen, dat toen in de nevencompetitie Quinzaine des Réalisateurs speelde. Samen met zijn ploeg fietste Van Groeningen toen in zijn blote kont de hele Croisette af.

Dit jaar zal hij wel een smoking aan moeten, want met Le otto montagne kreeg hij een upgrade naar de officiële competitie. Het is de eerste film die Van Groeningen in duo regisseert samen met zijn vriendin Charlotte Vandermeersch, en na het Amerikaanse Beautiful Boy ook zijn eerste film in het Italiaans. Le otto montagne is een verfilming van de gelijknamige bestseller van Paolo Cognetti, over twee jeugdvrienden die elkaar na vele jaren opnieuw tegenkomen in de Italiaanse Alpen.

Als de Gouden Palm dit jaar aan een Vlaamse film zou worden uitgereikt, zou dat een absolute primeur zijn. Close, de tweede film van Lukas Dhont, vertrekt wellicht vanuit de beste positie om dat klaar te spelen. Dhont was vier jaar geleden dé ontdekking van het festival: zijn debuutfilm Girl speelde toen in Un Certain Regard, het avontuurlijke luik van de officiële selectie waar aanstormend talent wordt verzameld. Dhont ging naar huis met vier prijzen, waaronder de Caméra d’Or, de trofee voor de beste debuutfilm van het hele festival.

Close, een intiem drama over twee dertienjarige jongens die door een ondenkbare gebeurtenis uit elkaar gedreven worden, speelt nu wel in competitie. En als de film van dezelfde overweldigende kwaliteit als Girl blijkt te zijn, kan Dhont zich ontpoppen tot het Union Saint-Gilloise van Cannes: de promovendus die meteen meedingt naar de titel in eerste klasse.

Adil El Arbi en Bilall Fallah. Beeld Photo News
Adil El Arbi en Bilall Fallah.Beeld Photo News

Adil El Arbi en Bilall Fallah bereikten de wereldtop zonder de springplank van een Cannes-selectie: hun Bad Boys for Life werd een wereldwijde hit, en sindsdien krijgt het Belgische duo de ene na de andere prestigieuze regie-opdracht toevertrouwd. Maar hun nieuwste langspeelfilm geeft aan dat ze zich niet enkel tot blockbusters willen beperken. Rebel krijgt in Cannes een speciale Midnight Screening – de film speelt buiten competitie en bikkelt dus niet mee om de prijzen. Net als in Black, over Brusselse jeugdbendes, wagen El Arbi en Fallah zich aan een ernstig thema: radicalisering. Rebel gaat over de Molenbeekse Kamal, die naar Syrië vertrekt om er oorlogsslachtoffers te helpen, maar verplicht wordt om zich aan te sluiten bij IS. Thuis in Brussel komt zijn kleine broer Nassim (gespeeld door El Arbi’s jongere broer Amir) in de greep van radicale rekruteerders.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234