Dinsdag 18/01/2022

reportage

Folk én funky beats, teva's én too much glitter: zo'n mix vind je alleen op Sfinks

Loungen met het hele gezin op Sfinks Mixed. Dat het regent mag/kan niet deren. Beeld Bas Bogaerts
Loungen met het hele gezin op Sfinks Mixed. Dat het regent mag/kan niet deren.Beeld Bas Bogaerts

Met alle Tomorrowlandgekte zou een mens bijna vergeten dat er in het Antwerpse nog een ander wereldfestival aan de gang is: ook een belevingsevenement (mét dj's), maar dan gratis en voor niks. Sfinks mixt reggae met Rihanna, springkastelen met jumpende veertigers, onbekende met overgehypete artiesten. En het werkt nog ook.

Kim Van de Perre

Het is vrijdagavond half zeven als de eerste druppels vallen in Boechout. Half acht als we onze t-shirt uitwringen. Geen enkel openluchtevenement gedijt goed bij regen. Maar voor een exotisch zomerfestival dat warme vibes en zwoele sferen wil oproepen lijkt het helemaal nefast. Zou je denken.

Maar van enige weerneerslachtigheid valt er op Sfinks Mixed weinig te merken. In de Kidz Village botsen de allerkleinste festivalgangers onverschrokken verder op de glibberige springkastelen, terwijl hun ouders in de loungehoek onder de bomen genieten van een mojito. Ondertussen doen de Catalaanse heren van Txarango hun stinkende best om regenbogen op te roepen met hun rumba- en cumbiaritmes. De concerttent mag dan half leeg zijn, de spionkop is bijzonder fanatiek.

De jongste festivalgangers leven zich uit op de zitpiramides op het terrein of in de speciaal ingerichte Kidz Village. Beeld Bas Bogaerts
De jongste festivalgangers leven zich uit op de zitpiramides op het terrein of in de speciaal ingerichte Kidz Village.Beeld Bas Bogaerts

Het wereldfestival is dit jaar aan zijn 42ste editie toe en heeft al wat metamorfoses achter de rug. Toen Sfinks in 2013 zijn subsidies kwijtspeelde, besloot het festival niet om de toegangsprijzen omhoog te jagen maar trok het net rigoureus de gratis kaart. Dat zorgt voor een heel gemengd publiek. Meisjes van veertig die met wisselend succes hun pasjes uit de salsacursus komen oefenen staan hier naast jonge kerels met Afrikaanse roots die wel met losse heupen geboren lijken. (Ex-)scoutsjongens met een neus voor nostalgie en korte broeken, kwieke zeventigers en veel, héél veel, jonge ouders met gevulde draagzakken en koetsen.

A la la la la long

De meesten spreken met een onmiskenbaar Antwerps accent, al valt er hier en daar ook Frans, Engels en Duits te horen. We spotten harembroeken en hippe leren jekkers, Teva's en hoge hakken. Dreads onder wollige mutsen in de kleuren van Jamaica naast bloesjes met zoveel glitter dat het pijn doet aan de ogen. Geen van beide valt uit de toon. Nog meer dan op Tomorrowland, waar de meeste bezoekers toch een paar dagen inplannen om een 'madnesswaardige' outfit samen te stellen, geldt hier het credo 'come as you are'.

In de media wordt Sfinks Mixed al enkele jaren van de stempel 'belevingsfestival' voorzien. In het verleden stonden hier bekende namen als Youssou N'Dour, Goran Bregovic en Buena Vista Social Club op de podia. Nu er geen tickets meer verkocht moeten worden, is de druk om brede publiekstrekkers te vinden waar veel mensen voor in de buidel willen tasten weg. En zijn Inner -A la la la la long- Circle en Seun Kuti, zoon van afrobeatpionier Fela Kuti, nu de grootste levende legendes op de affiche. Niet meteen namen die bij iedereen automatisch een belletje doen rinkelen.

Vele bezoekers erkennen dan ook dat ze vooral naar de wei in Boechout afzakken voor de sfeer & gezelligheid, de relatief betaalbare (en verrassend straffe) caipirinha's, de glutenvrije slaatjes en Funky Falafelbroodjes (die het met voorsprong halen van de gemiddelde burger op Rock Werchter) en de niet zo doorsnee randactiviteiten. Genre: het Mongoolse theater-/muziekgebeuren van Khan Bogd, de grime -en goochelstand en yogainitiaties in de Zen Garden. Al telt de wei evengoed muzikale veelvraten die op zoek zijn naar nieuwe te ontdekken parels.

 De Catalaanse heren van Txarango doen hun best om regenbogen op te roepen met hun rumba- en cumbiaritmes. Beeld Bas Bogaerts
De Catalaanse heren van Txarango doen hun best om regenbogen op te roepen met hun rumba- en cumbiaritmes.Beeld Bas Bogaerts

“We steken onze energie nu vooral in het samenstellen van een mooi, divers programma”, zegt organisator Patrick De Groote. Palestijnse feestritmes, reggaevibes en zigeunertonen. Niet onbelangrijk: een programma dat ook een diverser publiek aantrekt dan het gemiddelde festival in Vlaanderen.

Schuren op Kelis en fijne house

Meteen ook het doel waarin de Sfinks-organisatie de subsidies willen investeren die ze sinds dit jaar opnieuw krijgen. “Als onze sociale media-mensen aankondigen dat de Marokkaanse artieste Zina Daoudia zondag naar ons festival komt, krijgt dat meteen 1.500 likes”, zegt De Groote. “Zowel de rijkste mensen uit de provincie als mensen zonder papieren moeten zich welkom voelen.”

Maar ook Boef, de Nederlandse rapsensatie van het moment, moet zaterdagmiddag voor een sociale mix zorgen. “Rock Werchter of Tomorrowland is onbetaalbaar”, zegt Soufiane (17). “Maar hier is het evengoed feest. Wacht maar tot vanavond.”

En inderdaad: rond tien uur, als ook de laatste regenwolken zijn weggetrokken, vindt er een wissel van de wacht plaats op het Sfinksterrein. Gezinnen met baby's maken stilaan plaats voor jong volk dat in drommen toekomt. Geen screening of overdreven gedoe aan de ingang, op een korte swipe met een metaaldetector na. De meeste laatkomers stevenen recht op The Urban Mad af, waar dj Black Mamba ook Rihanna en Kelis ("My milkshake brings all the boys to the yard") mee in de mix draait. Hier worden ontluikende liefdes tegen elkaar schurend bezegeld.

Ook voor de mobiele draaitafelvélo's van Bankra Bike Soundsystem heeft zich een dansende draaikolk gevormd. De Nederlandse CinCity zorgt even later voor opmerkelijk fijne house. Wie dacht dat Sfinks enkel doordrongen was van patchoeli en folktonen, mag dat vooroordeel alvast van zijn lijst schrappen. Dit wereldfestival is met zijn tijd mee.

Iedereen kan nog tem zondagavond gratis terecht op Sfinks Mixed, op het Molenveld in Boechout.

null Beeld Bas Bogaerts
Beeld Bas Bogaerts
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234