Maandag 04/07/2022

TheaterrecensieWar of the Beasts and the Animals

Geef ze een concertzaal: ‘War of the Beasts and the Animals’ van Theater Zuidpool is een razende rave ★★★★☆

null Beeld Kurt Van der Elst
Beeld Kurt Van der Elst

Met War of the Beasts and the Animals doet Theater Zuidpool waar het al 30 jaar goed in is: de taal ontginnen, haar toetsen op haar politieke kracht zonder het over politiek te hebben, ook al is dat in dit geval onvermijdelijk. In deze razende slam blijft de poëzie protagonist, belichaamd door vijf lijven vol (taal)drift.

Evelyne Coussens

Vaak loopt theater de actualiteit achterna, dit keer werd Zuidpool door het nieuws getackeld. Hun voorstelling rond de poëzie van de Russische dichter Maria Stepanova, tegenstander van het Poetin-regime, werd plots héél vinger-aan-de-pols. Maar Zuidpool is er de club niet naar om zich het spektakel van een oorlog toe te eigenen. In War of the Beasts and the Animals ging en gaat het nog steeds om de politieke kracht van de taal.

Desondanks bewijst Poetins demarche nog maar eens wat Stepanova (°1972) al decennialang schrijft: dat elke oorlog in wezen een cultuuroorlog is. Het gaat niet om grond, maar om het beheersen van het narratief van verleden, heden en toekomst. Wie die oorlog wil winnen, moet de taal domineren – zoals dat Poetin efficiënt doet, waardoor “de woorden vasthangen aan de dingen als oud garen”. Verzet plegen betekent: de taal terugeisen.

In War of the Animals and the Beasts brengt Zuidpool drie lange gedichten, die samen kunnen worden gelezen als een mentale reis: van de onmachtige zelfhaat van de dichter, die zich door het nationalistische discours beroofd ziet van haar tools, via een duik in de geschiedenis van vroegere oorlogen tot de heropstanding van de nieuwe poëzie. Stepanova bedient zich volop van referenties aan de Russische cultuur. Maar bovenal danst en sjanst ze, in meanderende metaforen en trippelende tetrameters, die erom vragen zelf verknipt te worden.

Daarvoor zorgden regisseurs Koen van Kaam en Jorgen Cassier, die samen met sample artist Kris Strybos Stepanova’s taalerupties voorzien van sound en beat. Vijf vrouwelijke performers dronken de woorden in en spuwen ze op de bühne weer uit. De een doet dat met wilde exuberantie (Anne-Laure Vandeputte), een ander met tijdloze elegantie (Sofie Decleir). Ze vertolken geen rol, maar rappen, slammen, schmieren en spotten als één stem. Het is veel, het gaat snel, de omschakeling van Engels-Russisch naar de Nederlandse boventiteling is vrijwel onhaalbaar.

Geen erg. War of the Animals and the Beasts is in de eerste plaats een rave, een lijfelijk gebeuren. Wie de rationele zinzoeking kan loslaten voelt Zuidpool en Stepanova branden, met een vuur dat je van je theaterzitje laat barsten. “Life, you are a gash that needs stitching!” Geef deze mensen een concertzaal, en vlug.

Vanavond in Zuidpool, Antwerpen. Daarna op tournee.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234