Zondag 25/09/2022

Review

Grandaddy in de AB: sterrenkijken in de modder

Grandaddy vorige zomer op Pukkelpop. Beeld Stefaan Temmerman
Grandaddy vorige zomer op Pukkelpop.Beeld Stefaan Temmerman

Aan het eind zong haast iedereen in de AB 'I’m not having a good time' mee. Zoiets krijgt alleen Grandaddy voor elkaar.

Pieter Coupé

Gaat het wel goed met u, beste Grandaddy-fan? De twee keren dat we u boven de muziek uit hoorden, klonk u enigszins bedrukt. In 'Summer Here Kids' luidde het dat u zich niet amuseerde en in 'The Crystal Lake' leek u zelfs een beetje ontredderd: "I’ve lost my way again".

Hopelijk was het maar een dipje, maar u koos in ieder geval voor de meest geschikte band om uw miserie luister bij te zetten. Alleen Grandaddy weet grauwe ellende om te smeden tot een soort grandeur die tegelijk groezelig én gemoedelijk aandoet. Dat was al zo in 1997, toen radiohit ‘A.M. 180’ telkens weer goed bleek voor een zuchtje weemoedige euforie, en het is anno 2017 niet veranderd.

Sorry voor de nieuwe songs

Gevolg: de songs van de kraakverse plaat Last Place waren in de AB nauwelijks te onderscheiden van het oudere werk. Singles ‘Way We Won’t’ en ‘Evermore’ konden, met hun combinatie van ‘rock-maar-rechtdoor’-sound en ‘alles-is-om-zeep’-tekst, zelfs voor Grandaddy-klassiekers doorgaan.

Ook ‘I Don’t Wanna Live Here Anymore’ en ‘The Boat Is in the Barn’ waren hoogtepunten, dus is het ons een raadsel waarom Grandaddy niet vaker plukte uit hun comebackalbum – het oudje ‘Levitz’ was bijvoorbeeld beter in de kast met banaliteiten blijven staan.

In de bisronde leek spilfiguur Jason Lytle zich, net als afgelopen zomer op Pukkelpop, zelfs te verontschuldigen omdat hij nieuw werk speelde. Vreemd, maar als frontman valt Lytle nu eenmaal in de categorie ‘awkward’. Daarom leidde hij met visuals – korrelige beelden van Californisch suburbia, de Amerikaanse rust belt en weidse landschappen – de aandacht van zijn persoon af. Al leek hij zich dit keer best wel te amuseren op het podium.

Warme respons

Dat laatste had vast te maken met de warme respons die hij kreeg toen hij songs opdiepte uit het meesterwerk The Sophtware Slump (2000). Zo zette opener ‘Hewlett’s Daughter’ meteen de lichtjes fatalistische toon: bij Lytle betekent liefde altijd miserie.

Een ander stokpaardje van Lytle hoorde je in de hymnes ‘He’s Simple, He’s Dumb, He’s the Pilot’, dat met zijn klavecimbelachtige synthgeluiden een haast sacrale sfeer creëerde, en ‘So You’ll Aim toward the Sky’. Hoezeer de mens ook reikt naar de sterren, hij blijft ploeteren in dit modderige ondermaanse. Maar je moet het Lytle wel nageven: ook al lijkt hij niet echt te geloven in de mogelijkheid om zichzelf uit het slop te halen, áls hij het probeert, klinkt het toch fenomenaal.

Kapotte beat

Maar het meest verrast waren we toch door de songs uit Grandaddy's debuut Under the Western Freeway. Slackerhymne ‘A.M. 180’ natuurlijk, met zijn ‘yeah whatever’-piano in de outro – deze helse tijden vragen trouwens om meer lankmoedigheid à la Lytle. Maar zeker ook ‘Laughing Stock’, dat met gruizige gitaren knipoogde naar de punkroots van de band en tegelijk de meer kosmische koers op The Sophtware Slump voorafschaduwde met spacy synthbleeps.

Die hoorden we terug in het met een kapotte beat op gang getrapte ‘Everything Beautiful Is Far Away’, dat opnieuw aantoonde hoe weinig zelfkennis Grandaddy heeft. Niet alleen bleek de titel een grove leugen, het is ook onbegrijpelijk dat deze song niet altijd op de setlist staat. We moesten denken aan de prille dEUS (die van het ep’tje Zea) dat zich aan een scheve Supertramp-cover waagt.

Heerlijk, net als de laatste bis, ‘Summer Here Kids’, waarin de oude skateboarder Lytle en zijn kompanen nog één keer vurig uithaalden om de altijd op de loer liggende droefenis op afstand te houden.

Gezien op 5/4 in de AB. Grandaddy speelt 8/4 ook nog op het uitverkochte Little Waves in C-Mine, Genk, en 15/7 op Dour.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234