Zondag 23/01/2022

Podiumrecensie

Groezel of Grijsje: een slap radijsje ★☆☆☆☆

Groezel of Grijsje van Abattoir Fermé blijkt vooral een verlept radijsje voor te schotelen. Beeld Ilias Teirlinck
Groezel of Grijsje van Abattoir Fermé blijkt vooral een verlept radijsje voor te schotelen.Beeld Ilias Teirlinck

‘Wees wie je bent, dat is wie je wordt.’ Onder die emancipatoire vlag vaart Groezel of Grijsje, het levende Radijsje van Abattoir Fermé & HETPALEIS. Helaas oogt de lading minder uitdagend: Groezel is een spektakel dat elke beet mist.

Evelyne Coussens

Een radijs, een broccoli en een wortel zitten te kaarten in het tehuis voor oude knollen. Het zou het begin kunnen zijn van een mop, maar de openingsscène is meteen ook de beste grap uit Groezel. In het kaderverhaal krijgt de ster-op-rust – al zeker zeven dagen oud – bezoek van een fan, die het levensverhaal van dit beroemde radijsje wil optekenen. En hoppa, de voorgronddoeken zwieren open met de belofte van het verhaal van Groezels queeste: hoe een klein radijsje met een moeilijke jeugd zich ontpopt tot een beroemde zangeres.

Ziedaar het probleem: die zoektocht krijgen we helemaal niet te zien. Het uitgangspunt (‘held op zoek naar zichzelf’) leent zich nochtans perfect tot datgene wat regisseur Stef Lernous in 2018 al eens wonderschoon deed met met Bangerik: binnen het traditionele raamwerk van het sprookje vertelde hij het verhaal van een jongetje dat de wereld niet in wil, om na het overwinnen van de nodige obstakels toch de stap te zetten. Hoe klassiek ook het raamwerk, binnen Bangerik was elke ontmoeting met mede- en tegenstanders betekenisvol, terwijl de liedjes de emoties kanaliseerden.

Gratuit

Dat loopt hier toch anders. Scenograaf Sven Van Kuijk gebruikt als centraal element een bordkartonnen lijsttoneeltje, want Groezel droomt ervan te zingen, maar eigenlijk ontrolt zich daarop enkel de een na de andere gratuite act/akte, losgeslagen van de innerlijke zoektocht van Groezel. De parade aan figuren lijken eerder kanalen waardoor Lernous zijn wat makkelijk inkopbare ‘satire’ kan ventileren, zoals op latte-slurpende hipsters. Groezel zelf is een volstrekt passief personage, die alles maar aanziet, maar zelden echt het woord krijgt.

De buitenmaatse verbeelding – in spel, in scenografie, … – en het doorbreken van een aantal stereotiepen zullen hopelijk knetteren in de hoofden van de zesplussers en toegegeven, een radijsje als protagonist vormt een hele verademing ten opzichte van het tenenkrullende (psychologische) realisme van veel commerciële musicals. Het neemt niet weg dat er dramatisch gezien eigenlijk niets gebeurt: het blijft me ook na anderhalf uur nog steeds een raadsel hoe Groezel uiteindelijk haar bestemming vindt.

De dag voor Groezel zag ik Frozen II: dat Disney-vehikel deed me verdorie tien keer meer nadenken over de zoektocht naar identiteit dan dit slappe radijsje.

Nog tot 19/01 in HETPALEIS, hetpaleis.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234