Dinsdag 16/08/2022

Dans

"Het enthousiasme is groter dan de angst"

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren

Ballet Vlaanderen treurt om de wereld in een requiem, en voor het eerst staan ook de zangers van de opera mee op scène. Best spannend voor het koor. "Je weet waar een repetitie begint, maar niet waar ze eindigt."

Lotte Beckers

Het is een repetitie vol excuses. Danser botst tegen zanger die in zijn bewegingslijn staat: “Sorry!” Ballerina trapt op zogezegd dood kind van het kinderkoor: “Oeps!” Rennend kinderkoor loopt opkomende danser omver: “Oei!” Voor het eerst delen de dansers van Ballet Vlaanderen, het koor en kinderkoor van Opera Vlaanderen samen de scène. En het is wat krap, samen op dat podium met een houten constructie als op elkaar gestapelde ramen of tralies.

Het is een requiem, en de zangers zitten op hun knieën. De vrouwen dragen hoofddoeken en brengen een klaagzang, hun lijven wiegen zachtjes heen en weer. Choreograaf en artistiek directeur Sidi Larbi Cherkaoui praat met zachte stem door de microfoon: "Begin bij de beweging. Een trauma wordt verwerkt in het lichaam." Het kinderkoor valt in, met hoge stemmetjes zingend voor de wanhopige rouwende menigte.

East heet de nieuwe voorstelling van Ballet Vlaanderen, met drie choreografieën die oosterse en westerse invloeden verenigen. Daarvoor hebben ze de Israëlische Ohad Naharin gestrikt, net als Akram Khan, een Engelse choreograaf met wortels in Bangladesh. En Cherkaoui ging aan de slag met het Requiem van Gabriel Fauré, doorspekt met composities van Wim Hendrickx. "Er is vandaag zoveel om over te rouwen."

null Beeld Wouter Van Vooren
Beeld Wouter Van Vooren

Cherkaoui probeert zijn wensen aanschouwelijk te maken voor het koor. “Pak elkaar even vast bij het stappen, maar niet te lang. Zoals op de begrafenis van iemand die je niet erg goed kent en je niet weet wat zeggen. Die omhelzing geeft betekenis aan die wandeling.”

Al van bij zijn aantreden in 2015 zei Cherkaoui dat hij ballet de banden met Opera Vlaanderen nauwer wil aanhalen, want ze vormen samen één huis. "Sowieso ben ik enorme fan van live muziek." Dit is, benadrukt hij, geen dansvoorstelling waarbij het koor eens mag meedoen. "Beide partijen zijn even belangrijk. Het koor legt nu de ondergrond, is een steun voor de dansers. Hopelijk geldt het omgekeerde weldra ook."

Een danser legt een ballerina in de armen van Simon Schmidt, een bariton uit Australië en solist bij het koor. Ze hangt levenloos in zijn armen, wat stroef loopt hij met haar het podium over en voorzichtig zet hij haar neer. "Are you ok?" Helemaal vreemd is de danswereld hem niet. "Maar om er mee samen te werken, dat is wel iets helemaal anders."

Voor zangers is de partituur de te volgen leidraad, en de interpretatie van de regisseur en dirigent. "Maar het ballet creëert in real time. Je weet waar een repetitie begint, maar niet waar ze eindigt. Voor ons als koor is dit een heel artistiek proces. Alsof we niet in 3D maar in 4D bewegen. De dansers hebben bovendien zo'n oog voor ruimte, uitzicht en detail. Ik hou wel van dat visuele aspect."

In dit requiem werken de de dansers en het koor met hun handen , als in een soort gebed. "Ik geloof dat rouwen een fysiek proces is dat handelingen nodig heeft. Wij zijn zo gericht op het censureren van onze emoties, maar je moet weten wanneer je ze vrij moet laten", legt Cherkaoui uit.

De grote, bonte groep ziet hij ook als een weerspiegeling van de maatschappij. Cherkaoui: "Het podium mag wel wat benauwd aandoen, wat dense. Iedereen kijkt naar elkaar, maar we hebben niet graag dat kwetsbaarheid wordt getoond."

Het koor, beweert Schmidt, staat bij regisseurs bekend om haar gezonde experimenteerdrang. De balletmeester gaf alvast één goede raad: probeer vooral niet om als danser op het podium te staan. Schmidt: "Het enthousiasme is groter dan de angst. Maar we zijn het gewend om een week voor de première het stuk te beheersen, terwijl we nu nog volop aan het werk zijn."

East door Ballet Vlaanderen. Van 18 maart tot 19 april in Gent en Antwerpen. operaballet.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234