Vrijdag 19/08/2022

Musical

Hoe zien conservatoriumstudenten hun toekomst? "Als je echt wil, ga je ervoor"

Derde- en vierdejaarsstudenten van de musicalopleiding van het Brussels conservatorium maken zich klaar voor een repetitie van de musical 'Chicago'. Beeld Bob Van Mol
Derde- en vierdejaarsstudenten van de musicalopleiding van het Brussels conservatorium maken zich klaar voor een repetitie van de musical 'Chicago'.Beeld Bob Van Mol

Een onderzoek van de Vlaamse overheid met de titel 'Loont passie?' concludeert dat slechts acht procent van de Vlaamse acteurs kan rondkomen met artistiek werk. Hoe gaan de musicalstudenten van het Brusselse conservatorium dan om met de onverbiddelijkheid van de arbeidsmarkt?

Yannick Verberckmoes

"Wil iemand boven een revolver gaan halen?" vraagt een meisje vlak voordat de repetitie van Chicago begint. Op het podium zet een man in kostuum zachtjes het lied Hocus pocus in, de Nederlanse versie van Razzle Dazzle: "Geef ze een show die onvolprezen is / sensationeel en uitgelezen is." De zwart- en schaarsgeklede dames achter hem bewegen sensueel. Verhullen hun gezichten met grijze maskers.

Een vijftiental derde- en vierdejaars geven het beste van zichzelf op de repetitie. Vlak voor de opvoering van hun grote musicalproject, krijgen zij het mes op de keel. En naar de voorstelling zullen buitenlandse scouts komen kijken. Een buitenkans voor wie het wil maken in het internationale circuit.

"Druk is er altijd", zegt derdejaarsstudente Idalie Samad in de kleedkamer. "In het eerste en tweede jaar om in de opleiding te mogen blijven. In het derde en vierde ben je ten minste zeker dat je niet meer zal afvallen. Dan moet je beginnen denken aan werk."

Beoordeeld worden is een constante op het conservatorium. En dat zelfs nog voor de opleiding begint. Van meer dan 70 kandidaten zijn er dit jaar maar 16 door de toelatingsproeven geraakt. Het aantal studenten over de vier jaren heen bedraagt slechts 43.

Onderhand weten de studenten wel hoe ze met competitie moeten omgaan, zegt Idalie. "We zijn altijd samen. Dat zorgt soms voor spanningen maar ook voor een hechte band. Succes gunnen we elkaar allemaal."

null Beeld Bob Van Mol
Beeld Bob Van Mol

'Lulu'

Door de gang op weg naar het bureau van het opleidingshoofd weerklinken verdwaalde pianonoten van All that Jazz. Lulu Aertgeerts, de leading lady van de musicalopleiding, wordt door alle studenten met haar voornaam aangesproken. Haar kantoor is een beetje warrig en daardoor artistiek.

“Ik ga er geen doekjes om winden”, zegt ze. “Een kleine minderheid kan zijn jaarinkomen het eerste jaar enkel uit musical halen, maar er zijn ook tegenvoorbeelden: Oonagh Jacobs mocht direct meespelen in Cats in Parijs, en nu zit ze in de Nederlandse musical A Chorus Line. Pieter Casteleyn speelde in Love never Dies in Hamburg. Om maar te zeggen: er zijn er voor wie het 200 procent lukt."

Lulu Aertgeerts.  Beeld Bob Van Mol
Lulu Aertgeerts.Beeld Bob Van Mol

Aertgeerts somt een indrukwekkende lijst van alumni op: Veerle Baetens en Jan Schepens verschenen behalve in musicals ook op het Vlaamse televisiescherm. Want daar zit net de troef van de musicalopleiding: omdat studenten kunnen dansen, acteren en zingen, wagen ze hun kansen vaak buiten de theaterwereld.

Het opleidingshoofd probeert met haar netwerk en een goede samenwerking met de productiehuizen (waaronder buitenlandse) om iedereen aan werk, of toch aan een goede stageplek te helpen. "We maken dat elke student die hier afstudeert in zes producties heeft meegewerkt en minstens een dragende rol heeft gespeeld."

Zo komen studenten bijvoorbeeld terecht in musicals van Studio 100 als 14-18, twee jaar geleden goed voor 335.000 bezoekers. Al hebben de cultuursubsidies voor de volgende vijf jaar het werkveld wel zwaar getroffen. Kleine huizen als Judas Theaterproducties, dat momenteel Rozenoorlog opvoert, moeten het zonder overheidsgeld stellen.

Wat gebeurt er dan met degenen die niet in de artistieke sector aan een job geraken? "Een aantal heeft al een diploma voor ze naar hier komen", zegt Aertgeerts. "En onze studenten mogen ook lesgeven in het deeltijds kunstonderwijs."

Statistieken

Terug op de scène nemen de tweedejaars de techniek voor hun rekening.. "Het is belangrijk dat zij met de technische aspecten van een productie in contact komen", had Aertgeerts over hen gezegd. De musical wordt daarmee een project van het volledige conservatorium, eerder dan het voorrecht van de laatstejaars.

Liggen de tweedejaars er al wakker van dat de arbeidsmarkt stilaan dichterbij komt? "Mijn vriendje is een bio-ingenieur", grapt Charlotte Suijs, die het lichtpaneel in de vingers probeert te krijgen.

Een aantal tweedejaarsstudenten nemen de technische aspecten van de voorstelling voor hun rekening.  Beeld Bob Van Mol
Een aantal tweedejaarsstudenten nemen de technische aspecten van de voorstelling voor hun rekening.Beeld Bob Van Mol

Lynn Vercauteren, volgspot nummer drie, studeerde eerst psychologie voor ze zich aan musical waagde. De studenten hebben volgens haar al genoeg ervaring met audities om te weten hoe het er aan toe gaat. "Soms hangt het af van geluk."

Maar door statistieken van de Vlaamse overheid of toeval laat niemand zich tegenhouden. "Je begint sowieso in de wetenschap dat je moeilijk werk zal vinden", vertelt de Nederlandse Milou van Mieghem. "Als je het echt wil, moet je ervoor gaan."

De musical Chicago gaat morgen in première op de campus Anderlecht van het Brussels Conservatorium. Tickets, via www.kcb.be/musical, zijn nagenoeg uitverkocht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234