Woensdag 17/08/2022

Review

Hozier pakt de Ancienne Belgique in: gebed voor atheïsten

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Deze zomer krijgt Hozier een prominente plaats op de affiche van Rock Werchter, maar gisterenavond speelde de man achter 'Take Me To Church' alvast in een tot aan de nok uitverkochte Ancienne Belgique. Daar beweest de Ierse sinfer/songwriter - vierentwintig pas - dat hij veel meer is dan het zoveelste 'one hit wonder'.

Bart Steenhaut

Andrew Hozier-Byrne, zoals hij voluit heet, groeide op met de verzameling oude blues-, soul- en gospelplaten van zijn vader. Die invloeden waren al opvallend aanwezig op zijn in September verschenen debuut, maar live schemerden ze nog veel nadrukkelijker door.

Samen met zijn strakke, zeskoppige band speelde de gloednieuwe superster een intense set waarbij de koude rillingen meer dan eens over je rug liepen en geholpen door die krachtige, gloedvolle set pakte hij de menigte al bij het eerste nummer in. Opener 'Arsonist's Lullaby' gaf meteen een idee van wat Hozier in de aanbieding had. Het geluid zat vanaf de eerste noot perfect, en ook al leek de zanger wat overweldigd door het hartverwarmende onthaal, toch voelde je dat hij zich daar niet zou door laten intimideren.

Hozier heeft een verleden bij het Ierse klassieke koor Anuna, en ook die referentie kwam regelmatig aan de oppervlakte. In 'Jackie And Wilson' dubbelden zijn muzikanten stuk voor stuk als zangers die de tweede, derde en vierde stem voor hun rekening namen, waardoor die melodielijnen fraai afstaken tegen Hozier's eigen geluid. 'Someone New', een song over de meest oppervlakkige variant van de liefde die ironisch genoeg was meegeschreven door een ex, gaf dan weer aan dat er nog meer potentiële singles op die eerste plaat stonden: fraaie opbouw, aanstekelijk refrein en weer die zucht Keltische blues waarmee de zanger zich meteen onderscheidde van de aalgladde pop die doorgaans de hitparade bevolkt.

Heel knap allemaal, maar nog beter werd het toen de band song na song verder werd uitgedund tot Hozier uiteindelijk helemaal alleen op het podium stond. Dan merkte je dat die eenvoudige, uitgepuurde benadering eigenlijk nog beter werkte. Het spartaanse 'It Will Come Back' ging door merg en been en 'In A Week', een beklemmende, samen met celliste Alana Henderson gezongen murder ballad, groeide uit tot één van de hoogtepunten in de set. Liefde tussen twee lijken, met de Wicklow Hills als sprookjesachtig décor: het was bovendien een origineel uitgangspunt voor een song.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Hozier had ook een paar covers op het programma staan. Met 'Illinois Blues' van Skip James - waar de zanger zich tegelijk als een begaafd finger picking gitarist manifesteerde - nam hij je mee naar de diepste dalen van de Delta Blues, en in de bisronde volgde een even verrassende als geslaagde uitvoering van '1 Thing' , een r&b-niemendalletje van de inmiddels wat vergeten Amerie.

Maar hét magisch moment was uiteraard 'Take Me To Church', de grootste hit van het voorbije jaar, en ook live een instant classic. Krachtig en gloedvol, zoals verwacht. En met achttienhonderd kelen extra tijdens de spirituele amen-passage. Een gebed voor atheïsten, eigenlijk. Maar daarom niet minder pakkend.

Al bij al overtuigde Hozier zonder poespas, zonder show, zonder spectaculaire belichting of visuals. In plaats daarvan had hij een paar uitstekende songs mee, een perfect op elkaar ingespeelde band, én een geloof in eigen kunnen dat Bergen kon verzetten. Dat bleek ruim voldoende. Geen idee tegen wie Hozier op Werchter geprogrammeerd staat, maar wij weten alvast voor welk podium we straks post zullen vatten.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234