Donderdag 21/10/2021

DM ZaptGijsbert Kamer

In ‘McCartney 3, 2, 1’ voelt de Beatles-ster zich hélemaal op zijn gemak

Rick Rubin (l) en Paul McCartney keuvelen over de totstandkoming van nummers van The Beatles.  Beeld HULU
Rick Rubin (l) en Paul McCartney keuvelen over de totstandkoming van nummers van The Beatles.Beeld HULU

Gijsbert Kamer zet de blik op oneindig. Vandaag: de zesdelige docureeks McCartney 3, 2, 1.

Talloze keren is Paul McCartney (79) geïnterviewd, maar zelden zie je hem zo ontspannen zichzelf zijn als in de zesdelige documentaire McCartney 3,2, 1. In afleveringen van elk een klein half uur zien we hem samen met producer Rick Rubin in een ruimte met niet veel meer dan een piano, mengpaneel en een zitbank. Rubin laat aan McCartney een liedje horen van The Beatles (of een enkele keer eentje van McCartney solo of met Wings) en McCartney vertelt hoe het tot stand kwam.

Een simpel idee, eenvoudig uitgewerkt. Drie uur lang zien we niet veel meer dan twee mannen die met kinderlijk enthousiasme achter de mengtafel staan en uit enthousiasme gaan dansen en meezingen. Dat McCartney zo zichtbaar op zijn gemak is, komt doordat Rubin (op blote voeten, in korte broek en T-shirt) zich vooral als fan opstelt. Elke paar minuten laat hij zich een welgemeend ‘wow’ ontvallen.

McCartney heeft op zijn beurt bewondering voor Rubin, behalve producer van artiesten van Slayer tot Johnny Cash ook medeoprichter van het legendarische hiphoplabel Def Jam. Regelmatig zie je McCartney glunderen als hij van Rubin een complimentje krijgt. “Wat gebeurt er met de basgitaar, dit is het beste wat ik ooit gehoord heb”, zegt Rubin voordat hij ‘Something’ instart. Rubin heeft de mastertapes en kan de geluidssporen van de instrumenten en zangpartijen los van elkaar laten horen, zodat de liedjes stuk voor stuk kunnen worden ontleed. Het raakt McCartney steeds zichtbaar. Zo heeft hij zijn eigen liedjes decennia lang niet gehoord, lijkt het.

McCartney blijkt een goed geheugen te hebben en is ruimhartig. John Lennon, George Harrison en vooral Ringo Starr krijgen alle lof toegezwaaid en ook het belang van producer George Martin en manager Brian Epstein voor de Beatles-geschiedenis wordt duidelijk. Bij het beluisteren van ‘This Boy’ laat McCartney zich in een bijzinnetje ontvallen dat Epstein de jongens opdroeg rust en kalmte in hun liedjes te stoppen om zo een groter publiek te krijgen dat niet van rock-’n-roll hield. Goed advies, zo bleek.

Zo zijn er meer van die terloopse zinnen die je bijblijven. Dat The Beatles zulke pakkende liedjes schreven, kwam omdat ook zij ze meteen moesten onthouden, want er bestond nog geen draagbare opnameapparatuur. “The songs were memorable because we had to remember them.” Los van de herkenbaarheid had ieder liedje iets eigens, iets raars dat moeilijk te imiteren was. Dat proberen Rubin en McCartney hier steeds te betrappen en benoemen. De selectie van Rubin lijkt wat lukraak, zeker waar het die enkele niet-Beatles song betreft. Maar deze aanpak biedt wel mogelijkheden voor een vervolgserie.

McCartney 3, 2, 1 is nu te zien op Disney+.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234