Dinsdag 09/08/2022

Filmrecensie

‘In The Fade’: terreurdrama met de subtiliteit van een spijkerbom

Diane Kruger versus vlakke scenario: 1-0. Beeld RV
Diane Kruger versus vlakke scenario: 1-0.Beeld RV

Fatih Akin (Gegen die Wand) brengt de verwoestende gevolgen van een racistische aanslag in beeld. Helaas bezit In The Fade ook de subtiliteit van een spijkerbom.

Lieven Trio

Over islamterreur raken we maar niet uitgepraat, maar wat met terreur tégen moslims, of algemener, tegen mensen met een kleurtje? Regisseur Fatih Akin (Gegen die Wand) verlegt bewust de focus in zijn rouwdrama In The Fade.

De inspiratie vond hij bij een neonazistische bomaanslag in Keulen in 2004. Toen vielen er gelukkig geen doden, maar in de film gebeurt dat wel: de Duits-Turkse Nuri (Numan Acar) en zijn zoontje Rocco komen om het leven, Nuri’s vrouw Katja (Diane Kruger) blijft gebroken achter.

Racisme na de dood

En dan begint het: de politie lijkt in eerste instantie vooral geïnteresseerd in Nuri’s verleden als drugsdealer. Alsof hij die aanslag wel op zichzelf moet hebben afgeroepen. Ook wanneer blijkt dat de daders extreemrechtse klojo’s zijn, blijft gerechtigheid buiten bereik. Zelfs na de dood stopt racisme niet, lijkt Akin te willen zeggen. En ook al stelt hij de dingen soms met de subtiliteit van een spijkerbom voor – zelfs de advocaat van de verdediging klinkt als Hitler –, misschien heeft hij wel een punt.

Alleen, daar gaat In The Fade uiteindelijk helemaal niet over. De film ruilt zijn politieke insteek al snel in voor een voorspelbare mengeling van rouwdrama en wraakthriller. Ergens verbaast dat niet: genuanceerde reflectie is nooit Akins sterkste kant geweest. Grote Emoties, daar was het hem altijd om te doen.

Dramaporno

En natuurlijk ontroert In The Fade – meteen dé verklaring voor die Golden Globe voor de Beste Niet-Engelstalige Film –, maar dat maakt het nog geen goede film. Anders zou elke kittenvideo op YouTube een meesterwerk zijn. Akin flirt gevaarlijk met dramaporno, en maakt geregeld te evidente keuzes. Moet het echt voortdurend regenen, om ons te doen te inzien dat Katja heel diep zit?

Dan heeft Diane Kruger een beter gevoel voor dosering: zij stijgt geregeld uit boven het vlakke scenario.

Vanaf 17/01 in de bioscoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234