Woensdag 06/07/2022

Interviewregisseur Fabrice Du Welz

‘Inexorable’-regisseur Fabrice Du Welz: ‘Voor mij zijn de Ardennen de hemel én de hel’

null Beeld rv
Beeld rv

Een van de sleutelpersonages heet Gloria, en de film speelt zich af in de Ardennen. Dan moet Inexorable wel het werk zijn van Calvaire-regisseur Fabrice Du Welz, die vastbesloten is om zijn eigen wereld te creëren in een industrie waarin eigenzinnigheid steeds zeldzamer wordt. ‘Kijk naar Netflix. Alles lijkt op elkaar.’

Ewoud Ceulemans

“Over cinema praten: ik ben er gek op. Ik ben geobsedeerd door cinema, echt waar. Ik kijk drie films per dag. Ik denk aan niets anders. Maar ik becommentarieer liever het werk van anderen dan dat van mezelf”, lacht filmmaker Fabrice Du Welz (49). “Want hoe meer je je bewust wordt van je eigen werk, hoe slechter het wordt.” Toch slaagt hij erin om zijn nieuwe film, Inexorable, heel kort samen te vatten. “Deze film is doordrongen van cinefilie.”

Lees ook

In ‘Inexorable’ weet je niet van wie je het bangst moet zijn ★★★☆☆

In Inexorable vecht auteur Marcel Bellmer (Benoît Poelvoorde) met de witte pagina. In het afgelegen landhuis van zijn vrouw probeert hij eindelijk een opvolger te schrijven voor zijn succesroman Inexorable. Alleen maakt de nieuwe au pair Gloria (Alba Gaïa Bellugi) het moeilijk om zich op zijn werk te focussen – en dat is nog zacht uitgedrukt. “Het is een verhaal dat je al duizend keer hebt gezien”, weet Du Welz. “Maar ik perverteer het een beetje. Zodat je een vol halfuur aan krankzinnige spanning krijgt. Dat was mijn doel met deze film. Ik heb nooit gedacht dat ik het genre ging heruitvinden.”

'Inexorable'-regisseur Fabrice Du Welz. Beeld Photo News
'Inexorable'-regisseur Fabrice Du Welz.Beeld Photo News

Wel wilde Du Welz de codes van verschillende genres – de “home invasion-film”, de “erotische thriller” en de “huis clos”, zoals hij zelf zegt – gebruiken om er zijn eigen stempel op te drukken. “Door films te maken vind ik mijn eigen stem, mijn eigen singularité”, zegt hij. Iets wat steeds zeldzamer wordt in een industrie die “steeds meer geformatteerd” wordt, stelt de cinefiele cineast vast. “Kijk naar Netflix: alles lijkt op elkaar.”

Inexorable, daarentegen, is onmiskenbaar Du Welz. Al was het maar omdat hij voor de vierde keer een personage gebruikt dat Gloria heet. “Waarom? Heel eerlijk: dat weet ik niet. Al mijn gekke personages heten Gloria. Gloria is de vrouw die me intrigeert, die me inspireert, die me schrik aanjaagt, die me fascineert, die me opwindt, die me obsedeert. Ze is mijn persoonlijke vrouwelijke ideaal, een archetype.”

Eveneens voor de vierde keer aanwezig in Du Welz’ oeuvre: de Ardennen. Hij maakte er een horrorhel van in zijn debuutfilm Calvaire, en keerde er nadien naar terug in Alléluia en Adoration, waarmee hij zijn ‘trilogie van de Ardennen’ voltooide. “Ik denk dat Inexorable eigenlijk ook deel uitmaakt van die trilogie”, vindt Du Welz.

Alba Gaïa Bellugi (als Gloria) en Benoît Poelvoorde (als Marcel Bellmer) in 'Inexorable' van Fabrice Du Welz.  Beeld RV KRIS DEWITTE
Alba Gaïa Bellugi (als Gloria) en Benoît Poelvoorde (als Marcel Bellmer) in 'Inexorable' van Fabrice Du Welz.Beeld RV KRIS DEWITTE

Siberië

Maar waarom steeds de Ardennen? Heeft hij er ooit een trauma opgelopen? “Een trauma is veel gezegd. Maar ik heb er twee, drie jaar op internaat gezeten. Dat heeft me erg getekend. Mijn zintuigelijk geheugen is heel erg gelinkt aan de Ardennen. De regio en het klimaat fascineren me, en de mensen die er wonen ook, al is dat allemaal erg veranderd sinds mijn kindertijd. Vandaag is het meer geglobaliseerd, er zijn overal supermarkten, enzovoort. Maar toen ik een jongetje was, waren de Ardennen echt een andere wereld.”

Vandaag heeft hij erg ambivalente gevoelens bij de streek. “De Ardennen zijn een regio waarvan ik heel erg houd, maar die ik ook heel diep haat. Voor mij zijn de Ardennen de hemel én de hel. In de zomer is het een paradijs, dan is het er wonderbaarlijk. In de winter zijn de Ardennen praktisch Siberië. Zeker de Hoge Venen: een heel vijandig landschap. De schoonheid van de natuur is er buitengewoon. Ik heb veel gereisd, en de Ardennen zijn even mooi als de jungle. Een woeste schoonheid, echt magnifiek, bijna mystiek, en dus ook heel vijandig. Dat heeft me altijd heel erg geïntrigeerd. Elke regisseur heeft een decor waarin hij zich thuis voelt. Voor mij zijn dat de Ardennen.”

Het is ook daar dat Du Welz, achttien jaar geleden, zijn eerste succes boekte, met Calvaire. Al is hij zelf de eerste om dat te nuanceren. “Calvaire was helemaal geen succes. Na verloop van tijd zijn de mensen dat gaan denken, omdat hij in de loop der jaren de status van cultfilm heeft gekregen. Maar er waren mensen die de zaal uitliepen, die de film weerzinwekkend vonden. Ik heb verschrikkelijke kritieken gehad. Tegelijk waren er ook mensen die er gek op waren. Calvaire heeft mij als filmmaker op de kaart gezet. En nadien is hij gegroeid. Dat gebeurt bij veel films, dat ze eerst hun publiek niet lijken te vinden, maar dat dat nadien verbetert. Natuurlijk is de box office belangrijk, maar wat misschien nog belangrijker is, is dat de film iets teweegbrengt. Soms ga ik langs bij filmscholen en zijn er studenten die scènes uit Calvaire uit het hoofd kennen. Dat raakt me heel erg.”

Inmiddels is Du Welz, na uitstapjes naar Frankrijk en de VS, een echte workaholic geworden: Inexorable is zijn vijfde film in dik zes jaar tijd. Hij hecht meer belang aan het maken van films – “Op de set, daar voel ik me in mijn element” – dan aan de ontvangst ervan. “Natuurlijk zou ik graag een film maken die wat meer weerklank krijgt. Ik heb een film gemaakt in Frankrijk (Colt 45) die een ramp was, een film in de VS (Message from the King) die maar zozo was. Maar ik heb geleerd om gewoon verder te werken, film na film te maken. De sociale media, de ontvangst op festivals, de cijfers aan de kassa... De angst daarvoor kan je echt bevriezen. Maar als je in beweging blijft, als je blijft werken - dat werkt bevrijdend. En nu ben ik vastberaden om gewoon mijn ding te doen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234