Vrijdag 19/08/2022

InterviewBoekenkast

Inne Eysermans: ‘Er staan hier ook veel boeken over paddenstoelen’

Inne Eysermans: ‘Er zijn ook boeken die ik niet weggeef, zoals ‘Mix Tape: The Art of Cassette Culture’. Mijn masterproef ging indertijd over de cassettecultuur.’ Beeld Wouter Van Vooren
Inne Eysermans: ‘Er zijn ook boeken die ik niet weggeef, zoals ‘Mix Tape: The Art of Cassette Culture’. Mijn masterproef ging indertijd over de cassettecultuur.’Beeld Wouter Van Vooren

Matthias M.R. Declercq portretteert een fervente lezer tussen z’n boeken. Wat zijn de favorieten en waarom? Deze week: muzikante Inne Eysermans (°1988) in Antwerpen.

Matthias M.R. Declercq

“Onlangs heb ik een Excel-bestand gemaakt en alle boeken opgelijst die ik intussen heb weggegeven. Het ging om boeken die ik niet meer raadpleegde, want dat is waar deze boekenkast voor staat: raadpleegbaarheid. Het idee te kunnen teruggrijpen naar een boek dat je ideeën mee heeft vormgegeven, en dat jaren later, bij het herlezen, nieuwe perspectieven aanreikt die je toen niet zag. Je opnieuw inleven in een romanpersonage kan evenveel invloed hebben als het herlezen van de essays van Patricia De Martelaere, of een boek als Being Imposed Upon, een collectie reflecties over vrouw- en zwart-zijn in België. Een boek uit 2020 dat toen onbegrijpelijk weinig aandacht kreeg, maar wel van grote maatschappelijke waarde is.

“Ik houd van boeken waarin genres door elkaar lopen, van essayistiek tot filosofie, ­poëzie en fictie. Kan over geluid of muziek gaan, waar ik dagelijks mee bezig ben en waarin ik graag zoek naar verbreding. Maar evengoed is dat Frankissstein van Jeanette Winterson of Glitch, een feministisch manifest van Legacy Russell. Een ‘glitch’ wordt meestal geïnterpreteerd als een ‘error’, een fout in het systeem, in machines, in de binaire computerwereld. Russell past het idee van de glitch toe op de mens en ons eigen binaire denken. Zij ziet een glitch eerder als een uitnodiging. Als een opportuniteit voor vrouwen, voor ­lichamen die onderdrukt worden in de patriarchie, het kapitalisme of binnen instituten. Het boek gaat ook over digitaal navigeren, over hoe je zelf een glitch kunt zijn, met een veelheid aan identiteiten als manier om de vrijheid op te zoeken of die zelf te creëren.

Glitch was echt een baanbrekend boek voor mij. Ik zoek vaak naar dit soort boeken, die enigszins in de actualiteit zijn geworteld. Misschien gebeurt dat zoeken, het navigeren, eerder intuïtief, door zaken als covid of gebeurtenissen in je persoonlijk leven. Het ene boek leidt naar het andere. Dat zie je in de boekenkast: de relatie tussen boeken – hoe het ene overgaat in het andere – is zoals je ook op het internet navigeert, van de ene link naar de andere. Ik lees ook veel (academische) papers op pdf. Onlangs las ik over de invloed van zenboeddhisme op John Cage. Daar refereerde hij ook vaak aan, maar nieuw onderzoek diept dat thema verder uit en toont de impact op verdere artistieke ontwikkelingen. Dat soort info vind je nog niet in boeken, maar wel online.

“Er staan hier ook veel boeken over paddenstoelen (lacht), die zijn van mijn vriendin. Zij leest meer non-fictie dan ik, zoals boeken over outdoor survival of het werk van Thich Nhat Hanh (Vietnamese monnik die eerder dit jaar stierf, red.). Interessante boeken waar ik ook af en toe in duik. Er zijn ook boeken die ik niet zal weggeven en bij iedere verhuis meeneem. Zoals Mix Tape: The Art of Cassette Culture van Thurston Moore. Mijn masterproef ging indertijd over die cassettecultuur. Het haalt mooie herinneringen naar boven, en zal dat blijven doen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234