Maandag 03/10/2022
Dat Janelle Monáe al eens een karaokebar binnenstapt, leerde onze man dankzij Pitchfork. Beeld AFP
Dat Janelle Monáe al eens een karaokebar binnenstapt, leerde onze man dankzij Pitchfork.Beeld AFP

DM Zapt

Is uw aandachtsspanne naar de haaien? Check dan de filmpjes op Pitchfork!

In de dagelijkse rubriek DM ZAPT zet de tv-redactie de blik op oneindig. Vandaag: Sasha Van der Speeten over de filmpjes op muziekwebsite Pitchfork.

Sasha Van der Speeten

U kent dat wel: u wordt 's ochtends wakker, een kwartier voor de wekker gaat, en rolt uw karkas half uit bed om uw iPhone te pakken naast het hoopje kleren dat u de avond ervoor op de grond flikkerde. U hebt nog geen krant bij de hand, u checkt evenmin het radionieuws, kwestie van uw bedgenoot niet wakker te maken. Nope, u scrolt zoals elke 21ste-eeuwse sterveling door uw Facebook-, Twitter- of Instagramfeed om precies dat type nieuws mee te krijgen waarmee u de dag wilt insloffen.

Nu wordt bovengetekende niet zelden afgedaan als een hopeloze muziekfreak: een brandmerk dat ik na jaren van therapie heb leren torsen als een ereteken. Mijn ochtendlijke onlinestroom bulkt bijgevolg van filmpjes uit de stal van gerespecteerde media als Stereogum, Viceland of Pitchfork waarmee ik mijn niet aflatende dorst naar muziekgerelateerde input probeer te lessen. Vooral de ultrakorte animatiefilmpjes van Pitchfork, volgens sommigen de Rolls-Royce onder de muziekwebsites, worden almaar geestiger.

Op die manier speelt ook Pitchfork - toch een platform dat naam heeft gemaakt met lijvige recensies en diepgravende muziekduiding - in op een jonge generatie muziekconsumenten gezegend met een wat kortere aandachtsspanne. En op het feit dat al wie geen muziekjournalist of -freak is geen tijd heeft om al die recensies te lezen. Daarom pakt de Amerikaanse site uit met slimme, cool vormgegeven formats die de honger naar snelnieuws, muziekgossip en handige lijstjes stillen.

Onze favorieten? De intussen met een cultstatus opgezadelde rubriek Over/Under, waarin artiesten verklaren welke maatschappelijke fenomenen of modeverschijnselen ze over -of onderschat vinden. Zo leerden we zopas nog dat Janelle Monáe met rust wil worden gelaten in karaokebars (waarom komt ze daar eigenlijk?), dat Azealia Banks alleen designercrocs wil dragen als ze zwanger is en dat The Breeders drugs nog steeds dolletjes vinden (“Everyone knows how great drugs are! I mean, come on! They’re not likely to be underrated”). Erykah Badu vindt het stotterende cartoonfiguurtje Porky Pig dan weer onderschat: “Zijn spraakgebrek is het symptoom van opgekropte seksuele spanning. It’s probably blue balls”. Yep, ik grinnik wat af 's ochtends in bed.

Even goed is het kinderlijk geanimeerde rubriekje A Brief History Of, dat kort een muziekgenre (metal, goth, emo) belicht met scherpe humor. Of de Explore-reeks die een klassiek popalbum in amper vier minuten dissecteert, zoals Remain In Light van Talking Heads of Tidal van Fiona Apple. In wezen zijn het veredelde powerpointpresentaties: opzettelijk knullig gemaakt maar met kennis van zaken gepresenteerd. De bonus? Na zo’n filmpje heb je meteen zin om er de desbetreffende plaat door te jagen.

Ja, zélfs op een belachelijk vroeg uur. Sorry, bedgenote.

Check en raak verslaafd via pitchfork.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234