Donderdag 30/06/2022

StripsMarc Sleen Museum

Jonge stripmakers aan het werk in Marc Sleen Museum: ‘We inspireren elkaar, praten met en leren van elkaar’

Jonge stripmakers in de Knalgele Kubus van het  Marc Sleen Museum. 'Hier coachen we hen en brengen we hen in contact met anderen.' Beeld Eva Vanhengel
Jonge stripmakers in de Knalgele Kubus van het Marc Sleen Museum. 'Hier coachen we hen en brengen we hen in contact met anderen.'Beeld Eva Vanhengel

Vijf jonge Vlaamse en Brusselse stripmakers zullen elk een half jaar lang één dag per week de Knalgele Kubus in het Brusselse Marc Sleen Museum bemannen. Met het initiatief wil men beginnende auteurs een duwtje in de rug geven. Tevens is het een poging om het tanende museum nieuw leven in te blazen.

Geert De Weyer

Eerst het slechte nieuws: het ging al een tijdje niet meer goed met het kleine Marc Sleen Museum in de Brusselse Zandstraat. De 25.000 jaarlijkse bezoekers die bij de opening in 2009 waren vooropgesteld, werden nooit gehaald. Er moest dus iets gebeuren. En daar begint het goede nieuws: Sinds kort draait het museum op een zogenaamde incubatorformule.

Gisteren zakte Sven Gatz (Open Vld), Brussels minister en Nero-fan, naar het museum af om het nieuwe initiatief een hart onder de riem te steken. “Het doet me veel plezier te vernemen dat het museum met deze formule een nieuw leven tegemoetgaat”, klonk het. “Tegelijk wordt Marc Sleens traditie en erfgoed bewaard, want de auteur blijft aanwezig in zijn museum, in zijn atelier in de kelder.”

Die incubatorformule kwam er op initiatief van Johan Stuyck, coördinator van de opleiding beeldverhaal aan het Brusselse Sint-Lukas, en Noël Slangen. “Hij trok als lid van de Stichting Sleen op een dag aan de bel omdat er iets moest gebeuren met het museum. Daaruit kwam dit initiatief. Het zijn niet zomaar vijf auteurs die hier elke een dag moeten tekenen, we zien dit project als de missing link tussen opleiding en uitgeven. Uitgevers wachten immers niet op auteurs, wel op hun boeken. Maar wie afstudeert is niet klaar voor de professionele wereld daarbuiten. Hier coachen we dus auteurs en brengen we hen in contact met anderen.”

Stilte

In die Knalgele Kubus zelf, een houten constructie van platen en spiegels, staan de vijf auteurs samengetroept rond een grote tekentafel en een scanner. Rond hen talloze schetsen uit hun aankomende albums. Fabelachtige landschappen op het ene, fantasywezens of vertrokken smoelwerken op het andere.

Leuvenaar Stephan Louwes (27) debuteerde vorig jaar met het woordloze Limbo. Lof was zijn deel, maar het leven van een jonge stripmaker gaat niet over rozen. “Het blijft knokken, ik werk nog steeds in de supermarkt en teken in mijn vrije tijd.” Een map verderop herbergt de onafgewerkte platen van de opvolger van Limbo. Elke donderdag zal hij er hier aan verder werken. “Mijn enige vrije dag in de supermarkt.”

Hij omschrijft het project als een mooie kans. “Vijf jonge afgestudeerde tekenaars die elk een weekdag aan hun eigen boek mogen werken met zicht op publicatie, tegelijk het museum openhouden en daarvoor betaald worden? Dat is toch fantastisch.”

Hij is de enige die al een fulltimejob heeft, de andere vier zijn net afgestudeerd aan LUCA School of Arts, campus Sint-Lukas of het Franstalige Saint-Luc, of doen er er een master bij. Gevraagd naar de voordelen van dit project, klinken verschillende argumenten. “Dat je hier van ’s morgens tot ’s avonds moet werken en je niet zoals thuis kan laten afleiden”, zegt de Brusselse Karolina Szejda (25), die werkt aan een boek rond haar vader. Leuvenaar Thibau Vande Voorde (25), die hier zijn masterproef over het Belgisch koloniaal verleden herwerkt, werpt de stilte op als pluspunt, terwijl Brusselaar Eliot Vandenheede (24), die hier een detective in elkaar bokst, de kruisbestuiving tussen de andere auteurs aanhaalt.

Werk van Thibau Vande Voorde. Beeld RV Thibau Vande Voorde
Werk van Thibau Vande Voorde.Beeld RV Thibau Vande Voorde

Louwes pikt in. “We inspireren elkaar, praten met en leren van elkaar. En je doet voor een stuk aan netwerking.” Hij verwijst naar zijn buur, Matthias Ysebaert (24). “Mijn eigen boek verscheen vorig jaar, en ik kon mijn werk tonen op signeersessies of festivals. Matthias kreeg die kans niet.”

“Mijn boek kwam uit op 1 maart”, specifeert Ysebaert. “De lockdown deed even later alle stripwinkels sluiten.” Het kelderde de verkoop van zijn debuut Uitzicht met kamer, over een jonge Brusselse kotstudente die spoken ziet. Zijn tekenstijl is intussen flink gevorderd, zo blijkt uit zijn schetsen vol mythologische wezens en halfnaakte vrouwen. Hij toont ook een studie van een tengere man. “Mijn hoofdpersonage”, klinkt het. “Olaf!”.

Sleens geest

Opvallend was gisteren de reactie van Catharina Kochuyt, Sleens weduwe. Ja, de realiteit dat dit geen auteursmuseum kon blijven, kwam hard aan. “Maar met deze formule blijft én het museum bestaan én wordt jong en oud verzoend.” Ze glimlacht. “Marcs geest waart hier dus rond.”

Rest nog de vraag wie de stripmakers betaalt? Dat is Stichting Marc Sleen. “Vanuit het Brusselse Gewest geven we 200.000 euro aan het museum”, zegt Gatz. “Bedoeling was om het daarmee eerst op een klassieke manier in te vullen, maar goed, we zitten nu aan een shift naar een volgend hoofdstuk.” Hij zegt te houden van wat hij ziet. Dat het kansen schept voor jongeren. “Wij kunnen geen rechtstreeks maar wel onrechtstreeks cultuurbeleid voeren. Als deze formule werkt, kunnen we een wegbereider zijn en, bijvoorbeeld, het Vlaamse Literatuurfonds en zijn Waalse tegenhanger laten samenwerken om zoiets elders te proberen.”

Officieel moet de Knalgele Kubus midden september openen voor het publiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234