Woensdag 06/07/2022

Lady Linn geeft in AB onstuimige draai aan nieuwe plaat ****

(Foto: Alex Vanhee) Beeld UNKNOWN
(Foto: Alex Vanhee)Beeld UNKNOWN

Drie jaar na het platinum van haar debuut, stelde Lady Linn donderdagavond nieuw werk voor in de AB. Ze was zichtbaar zenuwachtig, want hoewel No Goodbye At All bedoeld is om de Franse markt te veroveren, moet de Gentse zangeres net zo goed haar eigen grondgebied opnieuw zien te bedwingen.

Gunter Van Assche

Dat laatste lag nochtans niet voor de hand. Op No Goodbye At All ruilt Lien De Greef het bekende swingjazzgeluid van Here We Go Again in voor uitstapjes naar nachtclubjazz, doowop, country en zelfs Braziliaanse invloeden. Geen onlogische evolutie, als je de muzikale achtergrond van de Lady bekijkt. Voor ze koningin van de swingjazz gekroond werd, flirtte ze al volop met hiphop, pop en house in een vijftal groepen. Dat de chanteuse haar neus voor geen enkel genre ophaalt, merkte je trouwens voortdurend in de AB: 'Little Bird' werd opgevat als een soulsong, hoewel de geest van Louis Neefs er ook in rondwaarde. 'Good Old Sunday Blues' neigde ondanks de titel dan weer naar vinnige country, terwijl een jazzy baritonsaxofoon zijn territorium lefgozerig opeiste in dat genre. Verder mocht een Braziliaanse vriend van De Greef, Pablo Casella, op zijn beurt zijn muzikale roots naar voren schuiven in 'No Goodbye At All'.

Voor elke dip een hoogtepunt

Maar misschien nog het opmerkelijkste van al: ook met dubstep trok de groep zich probleemloos uit de slag. Met een even bloedstollende als dansbare cover van Katy B's 'On a Mission' kreeg de bonte club van Linn het publiek volledig aan zijn kant. Live kwamen de songs bovendien nog beter tot hun recht dan op plaat: minder gestileerd en onstuimiger.

Daarmee vergaf je de schoonheidsfoutjes die in de set slopen: de saxofonist die wat aanmodderde op dwarsfluit in 'Over', de weifelende stem van Lien die tijdens 'Anything For You' nauwelijks indruk maakte, of de wat slaperige nachtclubsfeer in 'Always Shine'. Voor elk dipje kende de set immers een hoogtepunt of twee: zo trok een opgetrommeld strijkerskwartet en een hoogst kokette voordracht van De Greef alle aandacht in 'A Love Affair', en werd je gecharmeerd door haar geslaagd quatre-mains in 'Here We Go Again' met Christian Mendoza op piano.

Een verrassende a-capellaversie van 'Good Morning' en de massaal meegezongen afsluiter 'I Don't Wanna Dance' zorgden uiteindelijk voor de klap op de vuurpijl. Geen idee of Frankrijk overstag zal gaan. Maar wij zijn sinds kort weer fan.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234