Vrijdag 07/10/2022

RECENSIE

'Love in a Time of Madness' van José James is een fascinerend avontuurtje

null Beeld RV
Beeld RV

José James zweert bij cleane pop op Love in a Time of Madness, zijn zevende album. Het resultaat intrigeert maar is wisselvallig.

Sasha Van der Speeten

U kent José James van zijn hartverwarmende eerbetonen aan Billie Holiday en John Coltrane of van zijn spannende samenwerkingen met funky elektronauten zoals Jazzanova en Flying Lotus.

Wie de New Yorkse jazz-zanger met de bitterzoete stemkleur sinds zijn begindagen volgt, zag hem al behendig slalommen tussen oertraditionele swing, loungy cocktail-jazz, romantische ballades (op zijn debuut The Dreamer), grillige klankexperimenten (op het gewaagde Blackmagic) tot bij van D’Angelo afgesnoepte new soul (op No Beginning No End).

Geen wonder dat James wel eens wat anders wil. Stoeien met vederlichte, pretentieloze popmuziek, bijvoorbeeld. Love in a Time of Madness mag dan wel bij jazzmastodont Blue Note verschijnen, het aandeel "jazz" in deze collectie songs is verwaarloosbaar.

Hoes van 'Love In A Time Of Madness' van José James. Beeld RV
Hoes van 'Love In A Time Of Madness' van José James.Beeld RV

Veel liever laveert de zanger over beleefde housebeats zoals in 'Live your Fantasy’, suikervrije disco die de fans van zijn oude werk de gordijnen zal injagen.

Of hij kuiert gemoedelijk George Benson en Kool & The Gang achterna in het warmbloedige 'Ladies Man’, seventiesfunk met fris rinkelende chicken scratch-gitaartjes.

Echt groots is 'To Be With You’, de eerste single, waarin James de flair van Bill Withers aan de elegante jazzfeel van Al Jarreau koppelt. Een prachtsong, superbe vertolkt, in een wijd opengetrokken, organische productie.

Bass music

'Always there’ en 'What good’ haken te wanhopig in op de slepende postdubsteptrend van Flume en consoorten. Dat soort luie kopieerdrift wil je niet met José James associëren. Het logge 'Last Night’ springt slimmer om met futuristische bass music, hoewel het toch wat flets uitvalt in vergelijking met het oorspronkelijke spul.

José James Beeld RV
José JamesBeeld RV

Dan horen we hem liever oerromantische hiphopblues fabriceren, wat hij in het serene 'Let it Fall' dan ook doet, bijgestaan door zanger Mali Music.

Een fascinerend avontuurtje, deze evenwichtsoefening tussen klassieke soul en elektronische pop. Is het een overgangsplaat? Wellicht. We zien James volgende keer een rauwe freejazzplaat maken. Of resoluut de laptoptoer opgaan à la James Blake.

Moge hij nog lang onvoorspelbaar blijven.

Love in a Time of Madness is verschenen bij Blue Note.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234