Woensdag 28/09/2022

Passa Porta

Luisteren naar de Goden op 'de Olympos van Brussel'

Valeria Luiselli las voor uit 'Don Quichote' in de intieme setting van het theatercafé Goupil le Fo. Beeld WOUTER VAN VOOREN
Valeria Luiselli las voor uit 'Don Quichote' in de intieme setting van het theatercafé Goupil le Fo.Beeld WOUTER VAN VOOREN

Tijdens het literaire Passa Porta Festival in Brussel lieten auteurs opvallend vaak ongegeneerd in hun schrijverskeuken kijken. We stippelden een divers parcours uit, van een getormenteerde Michel Faber tot de speelse Frédéric Beigbeder.

DIRK LEYMAN

Na de geslaagde ouverture met Nobelprijswinnaar J.M.G. Le Clézio en David van Reybrouck op donderdag én de Lange Nacht van het Korte Verhaal in Flagey zaterdag, trok het tweejaarlijkse festival alle registers open op zondag, met topnamen als Michael Faber en Ian McEwan.

Maar de weergoden ranselden de Passa Portagangers vernuftig uit het Brusselse straatbeeld. Bovendien werden ze overvleugeld door de Hart boven Hard-betogers.

Toch heerst er geen gemor bij de organisatoren over de opkomst op de zowat 25 locaties. "De meeste zalen zitten vol", zei perswoordvoerder Barbara Simons. "Al heeft het weer natuurlijk een effect gehad op de toeloop."

Verboden boeken

De festivalsfeer mocht dan wel op een laag pitje staan, wie de tijd nam voor de talloze interviews en gesprekken, kreeg waar voor zijn geld. En opvallend vaak ging het daarbij over de finesses en keukengeheimen van het schrijverschap. Zoals bij Michel Faber, die wereldberoemd werd met 'Lelieblank, scharlakenrood' (2002) en nu met 'The Book of Strange New Things' een sf-achtige totaalroman publiceerde. De getormenteerd ogende Faber vertelde dat hij eerst 25 jaar lang had geschreven voor hij iets publiceerde. "Misschien wel de beste leerschool. Ik wil literatuur schrijven van iemand die geleefd heeft."

Dat zijn boeken vaak dik uitvielen, besefte hij. "Ik hou nochtans niet van schrijvers die hun boeken opblazen met een fietspomp. Maar ik wil altijd zoveel inzichten kwijt." Faber zorgde regelmatig voor ingehouden adem bij het publiek, zeker wanneer hij het over zijn aan kanker overleden vrouw Eva had. Na een eerder aangekondigd literair afscheid, stelde hij een bundel in het vooruitzicht over het verlies. Twee gedichten over Eva kregen de zaal ijselijk stil.

In het theatercafé Goupil le Fol draaide het vervolgens allemaal rond verboden boeken. De Mexicaanse Valeria Luiselli, die sinds 'Valse papieren' een parfum van hype om zich heen draagt, las fragmenten voor uit 'Don Quichote'. Devoot luisterden twee zaaltjes met amper 35 toehoorders naar de strapatsen van de windmolenvechter, intiem beschenen door rood-blauwe lampionnen.

Nog meer vuur en vlam vervolgens op het podium van de AB, waar Tom Lanoye een ruime greep uit zijn oeuvre ten gehore bracht, geassisteerd door Josse De Pauw en Els Dottermans. Het spelplezier spatte van het podium, het stemmenpalet van teksten als Mamma Medea en Rebellie zat het trio als gegoten.

Stevige opkomst ook voor de Amerikaanse Jenny Offill in De Markten. Haar roman 'Verbroken beloftes' werd door The New York Times uitgeroepen tot een van de tien beste boeken van 2014. Grappig en tegelijk droefgeestig schrijft ze over het desintegreren van een huwelijk na het moederschap.

Feestneus

Dat Passa Porta een festival van aangename uitersten is, bewees vervolgens de Franse dandy-auteur Frédéric Beigbeder, bekend van de satirische reclameroman '9,99 francs'. Een groter contrast met de nuchtere en nasaal doorratelende Offill is amper denkbaar. Beigbeder, ook hoofdredacteur van het heropgerichte charme- en blootmagazine Lui, staat bekend als een feestneus. Maar hij heeft intussen een respectabel oeuvre bijeen geschreven.

"Ja, ik heb de reputatie van een touche-à-tout en een zenuwpees. Maar evengoed neem ik mijn schrijverschap erg serieus. En heb ik ook kluizenaarsperiodes. Waarom zou ik anders zo gefascineerd zijn door J.D. Salinger, over wie mijn laatste roman gaat?" Beigbeder gooide ook met bloemetjes naar de organisatoren: "Weet je, ik word niet vaak uitgenodigd voor serieuze literatuurfestivals. Maar dat ik nu op Passa Porta sta, is een vorm van erkenning. Dit is de Olympos van Brussel!"

Ian McEwan voegde er in Bozar een krachtig slotakkoord aan toe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234