Woensdag 10/08/2022

cd van de week

M.I.A. - 'Matangi' ****

null Beeld kos
Beeld kos

M.I.A. heeft het licht gezien. Nu ja, 'Matangi' klinkt toch iets minder donker dan we gewend zijn. Gelukkig schopt Mathangi 'Maya' Arulpragasam nog steeds even graag tegen zere schenen en heilige huisjes.

Gunter Van Assche

Té positief. Zo noemde platenlabel Interscope deze vierde worp van M.I.A. Naar verluidt had Interscope geen oren naar een M.I.A. die de controverse op een standby zette. Deze kritiek brak hen evenwel zuur op. De Britse-Sri Lankaanse rapster bleek immers nog militant en lastig genoeg om de interne discussie over te hevelen naar Twitter. Nadat ze dreigde om de hele zwik dan maar te lekken op het internet, kreeg de 38-jarige agent provocateur uiteindelijk haar zin.

Een beetje cynicus zou daar haast een onhandig marketing-complot in durven te ontwaren. Al is het maar omdat deze 'Matangi' helemaal niet licht weegt. Of zelfs maar blijmoedig klinkt, op de kaduke liefdesliedjes 'Only 1 U' en 'Know It Ain't Right' na. Alleen al de intro van de plaat gaat gebukt onder een intimiderende dreiging. Over een ijskoude beat snuift M.I.A.: "My words are my armour and you're about to meet your karma." Wie zich tegen haar in het verbale harnas jaagt, vertelt het niet na. Dat vermoeden stijgt ook na 'Warriors' of 'Double Bubble Trouble'. In de titelsong werden moordlustige raps en tribale ritmes dan weer uit onsamenhangende oerkreten gedistilleerd.

De dochter van een militante vader, die Tamiltijger was, liet haar klauwen weliswaar bijvijlen door de producers van dienst, maar dit kreng kan nog altijd lelijk uithalen. "We let you into Superbowl, you try to steal Madonna's crown", sneert M.I.A. bijvoorbeeld. Daarmee steekt ze opnieuw een middelvinger op naar de moraalridders van de Superbowl, die vorig jaar al in nauwe schoentjes belandden door dat gebaar op tv.

Verder neemt ze de YOLO-generatie op de hak, in een song die genegenheid verraadt voor kuduro én botsautomuziek. Haar 'YALA' staat voor haar geloof in wedergeboorte ("you always live again") en moet brandhout maken van de holle 'You only live once'-gedachte. Ook artiesten die zich naar haar beeld proberen te boetseren, moeten het ontgelden: "Lookalike, copycat, doppleganger, fraud. If you're gonna be like me you need a manifesto", spuwt ze. Geen idee over wie ze het heeft, trouwens. Of zag u in de laatste tien jaar iemand die haar evenbeeld kon zijn?

Rebels
Maar goed: M.I.A. blijft overal samenzweringen in zien. Paranoia viert hoogtij, tegen een decor van Arabische tierlantijntjes, Bollywood-motiefjes en hyperkinetische bastaardritmes. Die mix klinkt misschien niet meer zo verrassend als op 'Kala'. Maar zolang ze het niveau aanhoudt van de single 'Bad Girls' is er geen vuiltje aan de lucht.

Die song is gelukkig niet de enige popparel met scherpe randen: 'Bring the Noize' werd op maat van de hitparade gesneden, maar klinkt nog tegendraads genoeg. Ook de bijdrage van Abel 'The Weeknd' Tesfaye gaat niet onopgemerkt voorbij in het zachtere 'Exodus' en 'Sexodus'.

Rebels, positief, controversieel: M.I.A. is het allemaal op 'Matangi'. Maar nog belangrijker? Na het tegenvallende 'Maya' uit 2010 is deze plaat een overtuigende terugkeer naar de vorm van de hoogdagen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234