Donderdag 27/01/2022

Tijdschrift

Maakt 'Oogst' het verschil?

null Beeld Studio Wunderkammer
Beeld Studio Wunderkammer

Het nieuwe kunstmagazine Oogst wil 'een tentoonstelling op papier' zijn, voorbij de waan van de dag. Lukt dat vanaf het eerste nummer?

DIRK LEYMAN

Te meten aan de florissante opkomst én het jongeveulen-enthousiasme bij de lancering van Oogst, zaterdag in De Studio in Antwerpen, zit het nieuwe magazine gebeiteld. Is er dan toch een draagvlak voor een driemaandelijks ambitieus magazine dat literatuur, kunst, film en fotografie verenigt?

Oogst wil de waan van de dag overstijgen. Moedige initiatiefnemers Jozefien van Beek en Frederik Willem Daem, die elkaar ontmoetten tijdens een Parijs' residentieproject van deBuren, mikken op 'tijdloosheid'. "In tijden van clicks en snelheid kiezen we bewust voor papier en traagheid", argumenteren ze. Oogst is dan ook opgevat als "een tentoonstelling op papier, die op elk moment bezocht en gelezen kan worden". Maakt het eerste nummer zijn doelstellingen waar?

Wie door Oogst bladert, zal zich niet vervelen bij deze plotselinge samenscholing van talent. Het eerste nummer oogt gevarieerd, soms speels, dan weer bloedernstig én bevat opvallend veel rubriekjes. Het beeld krijgt even royaal de ruimte als de tekst en er is opvallend veel zorg voor detail. Qua vormgeving heeft Oogst zitten neuzen in Fantastic Man en andere trendy internationale magazinepers. En dat ook Das Magazin mee voor inspiratie zorgde, is zonneklaar.

Rinus Van de Velde maakte speciaal voor Oogst een gelimiteerde editie van een kunstwerk. Beeld Rinus Van de Velde/Oogst
Rinus Van de Velde maakte speciaal voor Oogst een gelimiteerde editie van een kunstwerk.Beeld Rinus Van de Velde/Oogst

Houtskool

Rinus van de Velde mag als paradepaardje fungeren. De houtskoolkunstenaar verkent nieuwe horizonten met een speciaal geconcipieerd werk als toegift, terwijl ook Ward Zwart met illustraties zijn duit in het zakje doet. Literatuur ligt aan het infuus via twee verhalen van Frederik Willem Daem en de nog onbekende Amerikaan Justin Taylor.

Michiel Leen praatte uitgebreid met Jeroen Olyslaegers en zocht naar de bronnen van zijn schrijverschap: "Vrij vroeg in mijn carrière heb ik geleerd dat succes een doodlopende straat is - een citaat van Arnon Grunberg. Dat besef heeft me gered van bitterheid, jaloezie of de verleiding om in een bestsellergevoelige stijl te gaan schrijven en zorgde voor grote mentale rust." De knappe foto's van Olyslaegers door Kasper Demeulemeester laten zijn woest bebaarde kop buiten beeld, maar tonen hem ten voeten uit.

Glamour girls

Nog meer fotografie is er van Herman Selleslags, die summier commentaar verstrekt bij een aantal vervlogen glamour girls uit de sixties uit zijn archief. Zo zoekt Oogst naar een evenwicht tussen traditie en vernieuwing.

Minder geslaagd is het stuk van Jan Postma over stripverfilming 'Captain America: The First Avenger' (2011), dat te zeer een persoonlijk spielereitje blijft. Sterk is het portretinterview van Jozefien van Beek met cineast en kunstenaar Nicolas Provost in New York, waarvan eerder een versie in De Morgen verscheen.

Een aantal rubrieken moet zich zichtbaar nog uitkristalliseren en méér worden dan een vergaarbak, zoals bij het rommelige 'De Vitrine'. 'De Frequentie', waarin elke keer iemand een geliefkoosd werk voorstelt, start veelbelovend met een stuk van Bart Vanegeren over Hugo Claus' Een zachte vernieling. Maar van de correspondentie tussen kunstenaar Koen van den Broek en Vaast Colson val je niet echt achterover.

Maakt Oogst als magazine het verschil? Sommige stukken kun je evenzeer aantreffen in de weekendbijlage van een kwaliteitskrant.

En de traagheid? Eerder laat Oogst nog een lichtjes nerveuze, springerige indruk na. Niet geheel onlogisch. De redactie gunt zichzelf wijselijk een jaargang om zich te bewijzen.

Dit blad heeft onbetwistbaar groeipotentieel en vormt nu al een spannende verrijking van het magazinelandschap. En o ja, Oogst ruikt lekker. Ook zeer belangrijk.

Oogst kost 48 euro voor een jaargang van vier nummers. Voor een steunabonnement tel je 600 euro neer. www.oogst.be.

null Beeld Oogst
Beeld Oogst
null Beeld Oogst
Beeld Oogst
null Beeld Oogst
Beeld Oogst
null Beeld rv
Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234