Donderdag 02/12/2021

RecensieDonda - Kanye West

Met zijn tiende album bewijst Ye zijn spirituele failliet

De cover van 'Donda' van Kanye West. Beeld rv
De cover van 'Donda' van Kanye West.Beeld rv

Donda is het eerste Kanye West-album dat niet de illusie van eeuwigdurende genialiteit opdringt. De verbluffende, visionaire pop van weleer duikt slechts mondjesmaat op.

Donda (genoemd naar Kanye Wests overleden moeder) bouwt stilistisch verder op de sacrale, gespierd-minimalistische productie van de voorganger Jesus Is King. De sound doet larger than life aan, flarden orgel en gospelkoren suggereren een orgiastische eucharistie.

Nergens weerklinkt echter de bovenmenselijke grandeur van My Beautiful Dark Twisted Fantasy, laat staan de roekeloze inventiviteit van Yeezus, dat andere meesterwerk uit de catalogus van de controversiële rapper. Wests tics doen deze keer niet zelden potsierlijk aan: de schelle stemproducties, het ziekelijke melodrama dat nu écht geen maat meer kent, het geforceerde gedweep met god en Jezus. In het nochtans puike ‘Believe What I Say’ mijmert hij over zijn scheiding met Kim Kardashian – iets waar niemand op zit te wachten, vermoeden we.

Het is onmogelijk Donda los te koppelen van Wests mediafratsen, laat staan van de felgestreamde luistersessies die hij de voorbije maand organiseerde: evenementen die bovenal tot doel hadden zijn gezwollen ego te voeden en die op kinderachtige wijze de controverse opzochten.

Wanneer hij in ‘Jail Pt.2’ de door de goegemeente gehate celebrities Marilyn Manson (beschuldigd van aanranding en verkrachting) en DaBaby (beschuldigd van homofobie) opvoert, steekt hij een middelvinger op naar de cancelcultuur en naar politiek correcte moraalridders, zij het op infantiele, harteloze wijze. Op die manier bevestigt Donda, tragikomisch genoeg, het spirituele failliet van de man die zichzelf ‘Ye’ noemt.

Tegelijkertijd zit je verbijsterd te luisteren naar de wereldvreemde manie die deze songs uitstralen. Met zijn 27 nummers biedt Donda meteen een mal voor de pop van morgen. Want zijn forse, niet zelden beatloze soundscapes herdefiniëren nog maar eens de hiphop, zij het behoedzamer dan voordien.

Als straks jonge popsterren de hitparades infiltreren met knoestige elektronische producties die al dan niet traditionele hiphopritmes ontberen, halen ze de mosterd bij Donda. In dat opzicht zijn ‘God Breathed’, de The Weeknd-collab ‘Hurricane’ en de heavy synthpop van ‘New Again’ verrukkelijke nieuwlichterij. Zo drastisch en overrompelend als vroeger wordt het evenwel nooit.

Donda is nu uit.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234