Donderdag 30/06/2022

Concertrecensie

Muse overdonderend in Paleis 12: een futuristisch hoogstandje ****

Muse reikt naar de sterren in Paleis 12 Beeld Alex Vanhee
Muse reikt naar de sterren in Paleis 12Beeld Alex Vanhee

Muse dompelde Paleis 12 gisteravond onder in een strak geregisseerd visueel en auditief spektakel, als betrof het een reuzengroot computergame. Hun eerste van vier concerten in Brussel ging meteen naar tien op de schaal van Bellamy.

Wim Wilri

Tour de force van Muse: vier avonden op rij uitverkopen in Paleis 12. Dat is vier keer 16.000 toeschouwers. Groot, groter, Muse. Het podium is pal in het midden geplaatst, met twee uitlopende armen naar de zijkanten van de zaal. Wat het gevoel geeft dat je overal op de eerste rij staat. Nog voor de groep opkomt, zet Matt Bellamy de bakens al uit. Grote drones zweven als ballonnen door de zaal en zwaaien hun spots vervaarlijk het publiek in, security en roadies staan er als een soort storm troopers uit Star Wars bij. 'Kill from home', 'safety', 'killed by drones': het zijn dreigende spreuken die op de grote videoschermen worden geprojecteerd. Dan luidt Muse 'Psycho' in, en volgt een elektrische ontlading.

De aankleding is overbluffend en neigt zowel naar Tron: Legacy als Metropolis. Bij 'Dead Inside' vallen over de lengte van de catwalk doorzichtige schermen naar beneden, om robotvrouwen en meteorieten te projecteren. De naald van een seismograaf creëert een zonnestelsel, en de beeldschermen vormen zich om tot één gigantische robot. Die gaat met lasers aan zijn vingertippen de muzikanten bespelen, als marionetten in een futuristisch poppenspel. Het is Bellamy's referentie aan onze internet-maatschappij: wie controleert wie?

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Als een leeuw in een kooi

Elke avond wordt de setlist omgegooid, maar Muse blijft Paleis 12 bekogelen met hits. Een vol uur lang is het tempo afbeulend. De bas van Chris Wolstenholme zet als een dolle horzel 'Hysteria' in, Matt Bellamy laat zijn gitaar snerpen en scheuren en voert 'Plug In Baby' aan de springende massa. Het podium draait rondjes, en ook de frontman loopt steevast van de ene naar een volgende micro, als een leeuw in een kooi. Hij speelt een streepje 'Back in Black' van AC/DC, start plagend de intro van 'Voodoo Child'.

'Supermassive Black Hole' volgt op 'Resistance', met opnieuw zwevende drones die als planeten rond de groep gaan cirkelen. Matt Bellamy is de zon, die alles naar zich toetrekt. In 'Starlight' laat de zanger zijn gitaar achterwege en zoekt hij de massa op. Het verdoken vierde groepslid neemt zijn slagpartij over, terwijl Bellamy aan een camera-arm gaat hangen en pal in de lens zingt. Dit Muse heeft zowel naar de shows van U2 en Metallica als naar Pink Floyd en Coldplay gekeken. Ook wanneer ze gigantische ballonnen over het publiek uitstrooit, die worden doorprikt door drummer Dominic Howard.

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee

Na een uurtje kolken zakt het tempo even in. Bellamy zet zich achter een vleugelpiano, om in 'United States of Eurasia' zijn voorliefde aan Queen te tonen. Bij 'Madness' slorpen hologrammen van de groepsleden de aandacht op, terwijl de band zelf in het donker speelt. En dan valt heel de trukendoos weg. Bij 'Revolt' krijgen we enkel de groepsleden te zien. Drie kerels uit het onooglijke Teignmouth, die verdomd strakke rock-'n-roll spelen. Al snel nemen ze Paleis 12 terug op ruimtereis. Bij 'The Globalist' cirkelen duizenden sterren over de schermen. Er zweeft een ruimteschip door de zaal, en terwijl het tempo stevig de hoogte in gaat, landt de show in een futuristische stad. Is er leven op Mars? Muse zet de queeste van David Bowie verder.

De korte bisronde zit er pal op: bij 'Mercy' eet de uitzinnige massa uit de handen van Bellamy, en worden de confetti- en slingerkanonnen in stelling gebracht. Chris Wolstenholme start op een bluesharp Ennio Morricone's 'Man With a Harmonica', wat tot een bruisend slotakkoord overgaat met 'Knights of Cydonia'. De overtreffende trap bestaat wel degelijk, zo bewijst Muse op deze Drones-tour. Ze reiken naar de sterren en laten Paleis 12 in lichterlaaie achter.

De set
(Drones)
Psycho
Dead Inside
Interlude
Hysteria
Plug In Baby
The 2nd Law: Isolated System
The Handler
Resistance
Supermassive Black Hole
Prelude
Starlight
United States of Eurasia
Munich Jam
Madness
Undisclosed Desires
(JFK)
Revolt
Time Is Running Out
Uprising
The Globalist
(Drones - reprise)
=
Mercy
Knights of Cydonia

null Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234