Zondag 28/11/2021

Na de 'patattenzak': hoe een foute Oscarjurk vermijden in de toekomst

De 'patattenzak' van Veerle Baetens deed heel wat stof opwaaien. Beeld EPA
De 'patattenzak' van Veerle Baetens deed heel wat stof opwaaien.Beeld EPA

Een mooie avond in Hollywood tijdens de Oscaruitreiking, dat moest het zijn voor Veerle Baetens. Maar dat was buiten de jurk gerekend. Want filmsterren weten het al sinds jaar en dag: in Tinseltown gaan ze niet over één nacht ijs voor de perfecte jurk.

"Veerle Baetens koos bij ons uit de collectie van Haider een jurk waar ze zich prettig in voelde. Zo eenvoudig is dat. We vonden dat ze schitterde op de rode loper en we zijn erg fier op haar." Aan het woord: Anne Chapelle, zaakvoerder voor de labels Ann Demeulemeester en Haider Ackermann. Daags nadat vriend en vijand - en het wereldwijde web - de Oscarjurk van Veerle Baetens vergeleek met een 'patattenzak'.

Hoe 'on-simpel' moet het dan wél volgens Hollywoodnormen? Dat legt Elizabeth Saltzman ons uit. Saltzman kleedt belangrijke Hollywoodsterren voor evenementen, tv-shows en optredens, en begon haar modecarrière in 1983 bij Giorgio Armani. Vandaar ging ze al snel naar Vogue US en vervolgens naar Vanity Fair, waarvoor ze nu nog steeds bijdragen levert.

Haar belangrijkste klant is al jaren Gwyneth Paltrow, Oscarwinnares en gegeerd uithangbord voor luxemerken. La Paltrow schakelde Salzman in na een kleine faux pas op de rode loper van de Oscars in 2002. Toen droeg ze een outfit van Alexander McQueen zonder beha, met een fout kapsel en te donkere make-up. Haar imago kreeg een deuk, en meteen ook haar marktwaarde. Sinds ze Saltzman ingehuurd heeft, krijgt ze lof en applaus, zeker vanuit de modewereld zelf.

Voor stervelingen die zelf een merk geworden zijn, is een juiste outfit op een evenement als de Academy Awards van cruciaal belang. Hoe dichter de datum komt, des te intenser de communicatie tussen de stylist en de A-lister. Jurken zijn niet altijd beschikbaar, de modehuizen hebben ook hun eigen agenda en hun lievelingen. "Ik betrek Gwyneth bij elke keuze die ik maak, zeker wanneer we de laatste stappen nemen", zegt Saltzman. "Ik doe een suggestie, ik wil haar reactie. Zo bouw je samen iets op."

Gwyneth maakte één keer een kapitale fout op de Oscars, maar kreeg in 2012 dan weer algehele bewondering voor de jurk met cape van Tom Ford die ze met jou koos. Hoe weet je wat werkt voor haar?
"Gwyneth wil wel sexy zijn, maar niet op een vulgaire manier. We willen kiezen voor een zekere elegantie, iets cleans, maar met één hint, een suggestie van sensualiteit. Maar niet té modern en koud. Niet te conceptueel, bedoel ik. Voor bepaalde gelegenheden kan het wél. Als ze een fotoshoot heeft, dan zeg ik, komaan, laten we daar voluit voor gaan."

Waarop moet je letten als je iemand aankleedt voor de rode loper?
"Op een rode loper hebben outfits een ander effect dan op geënsceneerde foto's voor een magazineshoot. Soms wil ik dat Gwyneth iets aantrekt en verklaart zij me gek. Er wordt heel wat met de ogen gerold wanneer we kleren uitproberen. Soms win ik. Soms verlies ik. Zo gaat dat. Maar waar je altijd rekening moet mee houden, is dat actrices geen modellen zijn. Het zijn individuen. Het moet geloofwaardig blijven."

Hoe begin je aan een opdracht zoals de Academy Awards?
"Ik maak erg veel voorbereidingen vooraleer we echt met elkaar spreken over de outfit voor een bepaald evenement. Ik doe research, maak moodboards, contacteer modehuizen... Voor een rode loper maak ik een keuze uit stukken van één tot wel vier ontwerpers. Tegen de tijd dat we elkaar zien, heb ik de keuze al vernauwd tot twee silhouetten. Van dezelfde ontwerper, of van verschillende ontwerpers."

"Ik heb altijd mijn eigen voorkeur, niet op basis van het stuk, maar op basis van wat er het mooiste uitziet als Gwyneth het draagt. Als ik daarvan overtuigd ben, dan is het moeilijk voor mij om er afstand van te nemen. Dat valt me telkens loodzwaar. Niet omdat ik die ene jurk de mooiste vind, maar omdat zij er het beste mee stond. Het is waar ik voor sta: als ik niet kan maken dat iemand er op zijn mooist uitziet, dan doe ik mijn job niet goed."

Wat is het verschil tussen een foute jurk en een controversiële jurk?
"De jurk van de Brit Antonio Berardi met de transparante zijkanten, die Gwyneth vorig jaar droeg op de Iron Man 3-première, heeft bijvoorbeeld heel wat stof doen opwaaien. De dag nadien werd ik wakker in een pandemonium. Er stonden drie reporters aan mijn voordeur. Niemand van ons had zoiets verwacht."

"Die jurk zelf was nochtans schitterend. De techniciteit ervan, hoe licht hij aanvoelde: ik denk niet dat ik ooit zo'n vakmanschap heb gezien. Tot op de dag van vandaag weet ik niet waar al die ophef over ging. If you don't take risks in fashion, what's the point of being here? Je kan niet én je punt willen maken en op veilig blijven spelen."

Is het voor jou, als insider, niet gewoon fijner om tegen de heersende Hollywoodstroom in te gaan?
"Voor mij gaat het gewoon over 'niet volgen' en over een leidende rol willen spelen. Ik probeer met de stroom van de mode mee te gaan, vooruit. Ik ben geen genie, maar ik probeer ontwerpers vooruit te helpen met hetgeen ze doen."

De keuzes die jij maakt, hebben wel commerciële gevolgen wereldwijd, voor die ontwerpers.
"Ja, dat weet ik. Daarom sleur ik ook 15 kilo vet op mijn heupen mee, stressvet. (lacht) Maar als puntje bij paaltje komt, ben ik niet degene die afgemaakt wordt: het zal het imago van de actrice voor wie ik werk nog meer beschadigen, of dat van een ontwerper. Zo veel mensen kunnen schade ondervinden als de jurk niet goed bevonden wordt, maar aan de andere kant blijf ik geloven: ontwerpers kunnen onze steun gebruiken, zeker minder bekende, en dan moet je dat risico gewoon nemen."

Zou je ooit voor een Belgische designer kiezen?
"Tuurlijk! Van welk land dan ook. Trouwens, wat jullie Raf Simons bij Dior doet, is uiteraard geweldig maar bij Dior hebben ze zeven sterren onder contract. Zelfs als je er letterlijk om bedelt, krijg je zonder dat contract geen jurk te pakken."

Kosten noch moeite worden bespaard in Hollywood. Dat is duidelijk. Hoeveel de jurk van Veerle Baetens gekost heeft, blijft gissen. Chappelle: "Onbetaalbaar wanneer Veerle hem draagt."

Ook Gwyneth Paltrow beging in 2002 een pijnlijke modeblunder op de Oscars. Beeld GETTY
Ook Gwyneth Paltrow beging in 2002 een pijnlijke modeblunder op de Oscars.Beeld GETTY
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234