Dinsdag 25/01/2022

InterviewNel Aerts

Nel Aerts stelt haar nieuwe tentoonstelling voor: ‘Ik wilde een pets uitdelen’

Kunstenaar Nel Aerts toont haar nieuwe expositie 'Swallow Maelstrom Hut' in PLUS-ONE Gallery, Antwerpen. Beeld Damon De Backer
Kunstenaar Nel Aerts toont haar nieuwe expositie 'Swallow Maelstrom Hut' in PLUS-ONE Gallery, Antwerpen.Beeld Damon De Backer

Twee maanden lang, tijdens de tweede lockdown, gulpte het van de energie bij beeldend kunstenaar Nel Aerts. Het resultaat van die creatieve periode is nu te zien in haar nieuwe solotentoonstelling. En het is een pareltje.

Jonas Mortier

De reeks van maar liefst 55 werken die Aerts’ voor haar nieuwste show SWALLOW MAELSTROM HUT HEADS maakte is vele dingen tegelijk: een uppercut en een streling voor de ziel, een tijdsdocument maar net zo goed tijdloos, een feest en een bezinningsmoment. Je staat in de galerieruimte als in het oog van een storm, terwijl de werken, lichtvoetig balancerend tussen abstractie en figuratie, je aan alle kanten voorbij zweven. In de video-uitnodiging die ze voor deze expo liet rondgaan kan je Aerts dan ook met de energie van een tornado door haar atelier zien dansen. Haar werk danst - in polonaise - vrolijk mee.

Nel Aerts: “De hele reeks is tijdens de tweede lockdown tot stand gekomen, in een periode van twee maanden. Ze is dus zo goed als in één beweging ontstaan. Het had bijna iets performatiefs. De titel verwijst naar die energie, als van een maelstrom die mij overspoelde. Ik merkte ook duidelijk wanneer het afgelopen was. Zodra ik te goed wist wat ik aan het doen was, was het afgelopen (lacht). Dan dacht ik: laat maar.”

Hadden de uitzonderlijke omstandigheden iets te maken met uw productiviteit?

“Ik heb veel kunstenaars horen spreken over de opluchting van de afbakening. Er vielen heel wat zaken van buitenaf weg, zodat er geconcentreerder gewerkt kon worden. Ik heb me alleszins ongeremd gevoeld tijdens het maken van deze werken. In normale tijden moet je altijd wel ergens zijn, maar om je werk te kunnen maken heb je een bepaalde mentale ruimte nodig. Je kunt dat niet eventjes tussendoor doen. Wat niet wil zeggen dat ik niet evengoed last heb gehad van angst en ongerustheid, vooral in het begin, of van het gevoel: wat is hier aan de hand?

“Het is een hele bizarre periode geweest en dat is het nog steeds. Maar evengoed zijn er dan mogelijkheden. Ik hoop dat mijn werk een tegenwicht kan bieden. Ook al gaat deze expo er niet in de eerste plaats over, ik wilde wel een bepaalde energie vooropstellen. Je voelt dat nu toch: we willen gewoon naar buiten. Het is nog moeilijk om vooruit te kijken, omdat we nog niet van covid af zijn, maar ik wilde wél een kleine pets uitdelen.”

Is dat volgens u de rol van de kunstenaar?

“Als we al over zoiets kunnen spreken, dan is voor mij de rol van de kunstenaar om de wereld zoals ik die ervaar in mij op te nemen, daarop te reflecteren en op mijn manier uit te zweten. De ene keer spreek ik iets rechtstreekser over de wereld, de andere keer gaat het meer over een persoonlijk traject.”

In een eerdere tekst van Dominic van den Boogerd over uw werk heette uw motto nog ‘vol goede moed bergafwaarts’.

“Ik denk dat die attitude onvermijdelijk is, bij elk project dat je start. Je raapt al je goede moed bijeen, ook al voel je het misschien niet altijd zo aan. Omdat je weet hoe heavy de rit weer gaat zijn. Zonder een en ander te willen dramatiseren: na zo’n reeks moet je jezelf toch weer even terugvinden. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe ver kunstenaars kunnen gaan. Telkens weer in het diepe springen, met het risico dat het niet lukt... Ik heb een hekel aan oppervlakkigheid en dan is het toch belangrijk steeds weer de dieperik in te springen, altijd het risico op te zoeken. Wat voor zin heeft het anders?”

Wat brengt risico’s nemen u bij?

“Vooruitgang? Met hakken en stoten, vallen en opstaan. Vol goede moed bergafwaarts gaan, met het potentieel iets te kunnen bereiken. Toevallige ongelukjes zijn het leukst. Onbekend terrein opzoeken in het atelier is daarbij noodzakelijk. In een veilige omgeving ga je niet vooruit. Dan ben je alleen bezig met wat je al weet. De uitdaging en het genot van het kunstenaarschap zit bij mij wel in die strijd en in dingen durven opzoeken die ik niet voorzien had.”

Uw werk wordt ook wel eens tragikomisch genoemd.

“Dat is volgens mij eigen aan mens zijn: dat het met ups-and-downs gaat. Ik vind het onvermijdelijk dat dat in mijn werk zit. De één ervaart mijn werk als een positief signaal en bij een ander voel je dat het een soort destructie aankaart. Ach, je probeert ergens de humor te zien in een complexe wereld, al is het vaak allesbehalve tragikomisch maar vooral gewoon tragisch.”

Gaat deze reeks ook over eenzaamheid?

“Ik denk het wel. Die onrust, dat eenzame, dat zit er wel in. Die silhouetten die wel willen komen meedoen, maar niet echt durven. Maar tegelijkertijd zit er ook iets samenhorigs in deze reeks, al gaat ze evengoed over veel meer. Ik hoop dat er iets uitspreekt, een soort geste, waar we gezamenlijk mee aan de slag kunnen. Het idee van alle koppen in dezelfde richting, zoals ik ze hier ook heb laten ophangen. Ik had er bij wijze van experiment eventjes één in de andere richting opgehangen, maar dat ging écht niet. Het moest dit zijn: de neuzen in dezelfde richting. Als je hierdoor wil geraken moet je durven de verschillen te laten vallen en allemaal samen ervoor gaan. Op het einde van de dag zitten we samen in de boot.”

Nel Aerts, SWALLOW MAELSTROM HUT HEADS, tot 4 april in PLUS-ONE Gallery in Antwerpen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234