Maandag 04/07/2022

NieuwsTv

Netflix denkt aan livestreaming om opnieuw extra abonnees te werven

Op 'Netflix Is a Joke' in L.A. trad onder meer Bob the Drag Queen op. Beeld Getty Images for Netflix
Op 'Netflix Is a Joke' in L.A. trad onder meer Bob the Drag Queen op.Beeld Getty Images for Netflix

Netflix onderzoekt de piste om live uit te zenden. Het zou in eerste instantie gaan om comedyoptredens en talentenjachten of andere formats waarbij kijkers kunnen stemmen voor hun favoriete deelnemers. Met de stap naar livetelevisie hoopt de Amerikaanse streamingdienst de slechte cijfers te keren.

Pieter Dumon

Begin mei organiseerde Netflix voor het eerst een comedyevent. Gespreid over een aantal dagen bracht het festival, dat de naam Netflix Is a Joke kreeg, meer dan 130 comedians samen in Los Angeles. Onder anderen Ali Wong, Larry David, Jerry Seinfeld en John Mulaney stonden er op de affiche. Hun optredens werden uiteraard geregistreerd en zullen de komende weken en maanden met mondjesmaat opduiken in de Netflix-catalogus. Maar mocht Netflix volgend jaar opnieuw zo’n festival organiseren, dan kan die uitzendstrategie er weleens helemaal anders uitzien.

Volgens entertainmentwebsite Deadline worden in het Netflix-hoofdkwartier volop de mogelijkheden van livetelevisie onderzocht. Door evenementen als Netflix Is a Joke live te streamen wil het bedrijf nieuwe abonnees aantrekken. Op het verlanglijstje staat niet alleen comedy. Ook een programma als de aangekondigde dansshow Dance 100, waarbij veelbelovende choreografen het tegen elkaar opnemen, zou live op het scherm kunnen komen. Op die manier kunnen kijkers hun favoriet naar de finale stemmen.

Concurrentie

Dat livestreaming onderzocht wordt, heeft ook met de concurrentie te maken. Disney +, een van Netflix zwaarste concurrenten, bracht in februari dit jaar de uitreiking van de Academy Awards live op het scherm. En het blijft niet bij dat ene experiment. Later dit jaar wordt ook Dancing with the Stars, nog zo’n dansshow, live uitgezonden op Disney +. Bij Netflix willen ze die boot absoluut niet missen. Zeker nu ze daar het aantal abonnees voor het eerst sinds 2011 zien dalen. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar haakten 220.000 abonnees af. En dat terwijl er voor die periode oorspronkelijk uitgegaan werd van een groei met maar liefst 2,6 miljoen nieuwe abonnees.

De verklaring voor de rode cijfers wordt gezocht bij het einde van de lockdownperiode, de economische crisis die almaar feller om zich heen grijpt en de verhoogde concurrentie op de streamingmarkt. Het inzetten op livestreaming is niet het eerste ballonnetje dat ze bij Netflix oplaten in een poging de cijfers op te krikken. Eerder liet CEO Reed Hastings weten naar een oplossing te zoeken voor het delen van paswoorden, waardoor een heleboel gebruikers gratis in de Netflix-catalogus kunnen grasduinen. Waar dat in de beginjaren nog als een soort marketinginstrument werd gezien, is dat door de steeds heviger concurrentie een gigantisch probleem geworden. Naar schatting zouden naast de 221,6 miljoen betalende abonnees nog eens 100 miljoen huishoudens ‘illegaal’ bij Netflix inloggen.

Ook het invoeren van goedkopere abonnementen, waarbij kijkers dan wel een portie reclame zouden moeten slikken, ligt nadrukkelijk op tafel. Nog voor eind dit jaar zou dat model ingevoerd worden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234